Lansarea Sistemului Garanţie-Returnare a ambalajelor, în 30 noiembrie, va poziţiona România pe o poziţie de lidership european în protecţia mediului şi gestionarea ambalajelor, a declarat premierul Marcel Ciolacu, ieri, cu prilejul inaugurării de către compania Returo a primului centru regional de colectare a ambalajelor la Bonţida, judeţul Cluj.
Prim-ministrul Marcel Ciolacu a spus: "Fac parte dintr-o generaţie în care am fost învăţaţi să nu irosim resursele pe care le aveam la dispoziţie. Îmi amintesc cum în copilărie toate mingiile de fotbal ni le cumpăram cu banii strânşi pe sticlele pe care le strângeam toţi copiii de la bloc. Dar dincolo de aceste mici beneficii, cred că cel mai important era că toţi aderasem, conştient sau nu, la acele principii legate de responsabilitate şi sustenabilitate faţă de mediul înconjurător. Cred că a venit timpul să ne întoarcem la aceste principii sănătoase. Mă bucur că pot participa la inaugurarea primului centru regional de colectare a ambalajelor al societăţii Returo SA, din Bonţida, judeţul Cluj. Este un eveniment important deoarece peste trei zile se va lansa Sistemul Garanţie Returnare în România. De aceea, cred că astăzi vorbim despre un moment zero. Acest prim centru regional de colectare marchează oficial startul programului la nivel naţional. Cred că este un moment istoric care consemnează debutul celui mai ambiţios proiect de economie circulară a României şi forţa primului parteneriat public-privat funcţional. Guvernul împreună cu mediul privat au reuşit să dea drumul poate celui mai important proiect de ţară în acest domeniu în ultimii 30 de ani. (...) Lansarea SGR va poziţiona România pe o poziţie de lidership european în protecţia mediului şi gestionarea ambalajelor. SGR din ţara noastră va fi al doilea cel mai mare astfel de sistem din Europa, după Germania, din perspectiva numărului de ambalaje procesate. Reprezentăm în acelaşi timp o premieră globală: cel mai mare sistem de acest fel integrat". Potrivit şefului Guvernului, începând cu 30 noiembrie, cetăţenii români se vor alătura celor peste 350 milioane cetăţeni din lume care locuiesc într-o ţară în care există un sistem de garanţie-returnare. El a precizat că în acest moment în Uniunea Europeană sunt 13 ţări care au implementat SGR, sistem ce deserveşte o populaţie de aproape 145 milioane persoane. Peste doar trei zile, odată cu alăturarea României, vor fi peste 163 milioane de cetăţeni europeni mai atenţi cu mediul în care locuiesc, a mai spus şeful Guvernului.
Marcel Ciolacu a menţionat: "Aceste centre de colectare vor avea un impact economic direct: crearea a peste 600 de locuri de muncă până la sfârşitul anului viitor şi stimularea investiţiilor similare în transport şi reciclare".
La rândul său, Mircea Fechet, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, a spus că avem nevoie de aceste centre de colectare şi numărare pentru că misiunea cetăţeanului se încheie imediat ce introduce ambalajul în fanta aparatului de colectare.
Mircea Fechet a precizat: "Din acel moment începe o cursă contracronometru pentru ca cele peste 7 miliarde de sticle, peturi sau doze de aluminiu să ajungă acolo unde le e locul: în fabricile de reciclare unde generează locuri de muncă şi investiţii. SGR e probabil primul parteneriat public-privat de succes. Statul român şi-a făcut datoria în ceea ce îl priveşte şi partea privată şi-a făcut datoria, iar beneficiarul SGR este cetăţeanul român. Mai sunt doar trei zile până când va începe SGR".
Ministrul Mediului le-a transmis micilor comercianţi din mediul rural care sunt îngrijoraţi de modul în care va funcţiona SGR să fie optimişti pentru că "vom transforma România împreună din ţara depozitării în ţara reciclării".
Cu tot optimismul celor doi oficiali, ei nu au oferit explicaţii în legătură cu îngrijorările reale ale micilor retaileri şi ale importatorilor de băuturi, ultimii mai ales prin prisma stocurilor ce trebuie epuizate până anul viitor, stocuri realizate pe baza unor contracte anterioare intrării în vigoare a SGR. Mai ales că, în cazul acestor importatori, este vorba despre băuturi scumpe, care se vând mai greu, vânzare care nu duce rapid la epuizarea stocurilor existente aşa cum cere sistemul garanţie-returnare.
Mai mult, în cadrul micilor retaileri nu se ştie dacă toţi aceştia au spaţiu de depozitare a ambalajelor colectate de la utilizatorii finali, spaţii care să fie monitorizate permanent, sau dacă au încheiat un parteneriat cu unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia îşi desfăşoară activitatea comercială, parteneriat cu privire la depozitarea şi ridicarea ambalajelor reciclabile.
Potrivit datelor iniţiale, peste 80.000 de companii mici şi mari sunt înscrise în SGR, privind colectarea ambalajelor reciclabile. SGR va fi implementat începând din 30 noiembrie 2023, iar din acel moment românii vor plăti o garanţie de 50 de bani când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Ulterior, după golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi şi va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.
Compania care se ocupă de SGR, RetuRO Sistem Garanţie Returnare SA, funcţionează pe principiul "not for profit", ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR. Compania a fost creată de un consorţiu de trei acţionari privaţi: Asociaţia Berarii României pentru Mediu (30%), Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu (20%) şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (20%).
1. Comerciant=finanțator al programului,depo
(mesaj trimis de Gogu în data de 28.11.2023, 07:24)
Fals.Acest program va fi implementat forțat.Practic comercianții vor nu vor se vor transforma in gunoierii acestui program și în finanțatorii acestui program.Practic ei vor achita factura emisa de distribuitor sau engros cu tot cu garanție și vor achita garanția clienților care aduc ambalajele.Nu ia întrebat nimeni daca au spatii de depozitare pentru ambalajele colectate și dacă au spatii pentru ele.Cel mai bine era că statul să implementeze acest program punând la dispoziție automate pt aceste ambalaje și în felul acesta era o implementare corecta.Nu cred ca are răbdare cineva...sa meargă la un magazin sa cumpere o apă și să aștepte după vânzătoare sa numere ambalajele aduse de un client...Se vor produce blocaje iar scopul unui comerciant este să facă comerț nicidecum reciclare.Deci văd că comercianții sunt transformati in multifunctionale.Sa cumpere ambalaje, sa finanțeze acest program sa le contabilizeze și să le depoziteze în funcție de tipul ambalajelor.
2. fără titlu
(mesaj trimis de Gogu în data de 28.11.2023, 10:40)
O alta problema care nu este semnalată este cea cu privire la achitarea acestor ambalaje de către comercianți care le achiziționează de la clienți...cum scoți numerarul din casa de marcat fiscala...cum dai bon nefiscal pt achiziția de ambalaje...cum scoți bon nefiscal pe o casa de marcat fiscala?
3. fără titlu
(mesaj trimis de Gogu în data de 28.11.2023, 12:35)
O alta variantă...ar fi...vin clienții cu borcane,sticle,pet-uri comerciantul le ia și de valoarea respectiva vinde cu bon fiscal...după care vine Anaf-ul....evazionistule ai lipsa 350 lei amenda de la 2000 la 5000 lei...Comerciantul justifica suma lipsa cu borcane,sticle,pet-uri și că e obligat de lege sa le achiziționeze...Se apuca Anaful sa le numere?Anaful spune că nu e de competența lui.Ia amenda asta e competența mea.Comerciantul este nevoit să conteste,să meargă în instanță să dovedească că respectă legea.