De multe ori, când ninge, drumarii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) sunt nevoiţi să acţioneze sub presiunea autorităţilor care, uneori, confundă relaţia de colaborare, care există între instituţii, cu cea de subordonare, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, compania de drumuri are 45 de secţii de drumuri naţionale si 318 districte, iar când ninge, toată lumea sună, începând cu primari, preşedinţi de consilii judeţene, prefecţi, poliţişti, deputaţi, senatori şi pana la miniştri. Toată lumea dă ordine şi cere să se cureţe drumurile cât mai repede şi la "negru". Toţi "demit" din funcţie şefii sau "plătesc" orele suplimentare ale oamenilor care lucrează în frig şi pe viscol, riscându-şi viaţa.
"Activitatea desfăşurată privind prevenirea şi combaterea înzăpezirii drumurilor publice reprezintă procesul ce priveşte managementul resurselor umane şi materiale.
Prevenirea şi combaterea înzăpezirilor drumurilor publice este stipulată în normative şi ghiduri, respectiv Normativul indicativ AND - 525 - 2013, precum şi în Ghidul privind prevenirea şi combaterea înzăpezirilor drumurilor publice - 2021.
Prezentele documente legislative reglementează modul de organizare a intervenţiilor şi modul de conducere şi coordonare a activităţii de combatere a fenomenelor caracteristice perioadei reci.
Deşi în normativ sunt stabilite modul de activitate, precum şi perioadele de timp necesare intervenţiilor în funcţie de intensitatea traficului, drumarii îşi desfăşoară activitatea permanent, indiferent de condiţiile meteorologice (viscol, ninsori abundente, ger) pentru a asigura condiţiile optime de circulaţie. Astfel, conform Normativului, activitatea de deszăpezire are stabilite intervale de timp în care să se actione, cum ar fi: pe drumurile cu nivel de viabilitate 1 (autostrăzi, drumuri publice cu o medie zilnică mai mare de 8000 autovehicule) deszăpezirea drumului pentru o singură bandă de circulaţie pe sens ar trebui să se efectueaze după încetarea viscolului sau a ninsorii viscolite în maximum 8 ore: 24 de ore pentru deszapezirea întregii părţi carosabile şi maxim 2 zile pentru curăţarea zăpezii de pe platforma drumului. În ciuda acestori factori, personalul acţionează sub presiunea unor autorităţi care deseori îşi depăşesc limitele (Poliţie, Prefectură, Primării etc.), cu care ar trebui să existe o relaţie de colaborare şi nu una de subordonare. Se doreşte ca partea carosabilă să fie în permanenţă umedă chiar în timpul fenomenelor meteorologice extreme (viscol, ninsori abundente etc.), lucru care în mod practic este imposibil de realizat.
În acest context, subliniem faptul că personalul desemnat activităţilor de deszăpezire (drumarii) au o activitate permanentă, "24 din 24", în lunile octombrie - aprilie, indiferent de condiţiile meteorologice vitrege, iar şefii bazelor de deszăpezire şi personalul implicat în această activitate sunt apelaţi telefonic în afara programului de lucru indiferent de oră.
În ciuda acestora, în fapt, se constată multe probleme şi lipsuri precum: lipsa depozitelor de sare care creează dificultăţi în procesul de lucru cu materiale (materiale uscate), prezenţa terţilor care prestează activităţi la costuri ridicate, care ar putea fi prestate de către personalul nostru la costuri rezonabile şi personal muncitor insuficient şi cu salarii indecente.
Chiar şi sub influenţa acestor aspecte, drumarii îşi exercită atribuţiile de serviciu necondiţionat şi indiferent de condiţiile meteorologice, pentru a asigura condiţiile optime de circulaţie pe drumurile publice în sezonul rece", menţionează sursa citată.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Adrian în data de 08.02.2022, 11:07)
Culmea este ca autoritatile, respectiv politia ar trebui sa cunoasca prevederile instructiei 525 pentru ca la inceputul campaniei de deszapezire se incheie un acord comun care ar trebui adus la cunostinta . Habar nu au cei din teren. Nici macar nu cunosc definitiile fenomenelor meteo, in schimb incheie pv de contraventie in care scriu la cauze ,,polei,,????