Românii, din ce în ce mai nemultumiţi de transportul cu trenul, relevă datele din sondajul de opinie realizat în cadrul proiectului "România Durabilă" şi cele date ale Eurostat şi ale Institutului Naţional de Statistică.
România înregistrează o scădere masivă în ultimii 20 ani, de la 16,3% din totalul de pasageri în 2000 la 4,2%, o scădere de aproape 75%, se arată într-un comunicat de presă remis redacţiei. Situaţia este cu atât mai interesantă, cu cât nu vedem astfel de involuţii pentru alte ţări. În Germania, ponderea era de 7,7% în anul 2000 şi de 9,4% în 2019. În UE28, media era de 7,1% în 2000 şi de 8,1% în 2019. În timp ce tendinţa generală în UE şi în statele dezvoltate este de a investi şi utiliza mai mult transportul feroviar pentru transportul pasagerilor, România a evoluat masiv în direcţia opusă, ceea ce aduce în prim-plan nevoia unei mult mai mari atenţii pentru transportul feroviar de pasageri.
''Reducerea utilizării transportului feroviar de către pasageri merge mână în mână cu reducerea lungimii reţelei totale funcţionale de cale ferată, aşa cum relevă datele INS. Dacă ne concentrăm pe numărul total de kilometri de cale ferată, putem observa o situaţie deloc încurajatoare: de la 11015 kilometri totali în funcţiune în 2000, România a ajuns la 10769 km în 2020, pierzând 246 kilometri de cale ferată'', se menţionează în comunicat.
Valoarea medie a emisiilor de dioxid de carbon per kilometru pentru maşinile noi de pasageri s-a redus în ultimii ani: de la un nivel de 154,8 în 2007 la 124,3 în 2019. Aceste evoluţii sunt prezente nu doar pentru România, cât şi pentru media UE28 şi pentru ţări de referinţă precum Polonia şi Germania, însă ambiţiile europene pentru următoarele decenii sunt mai ambiţioase.
Cu excepţia transportului naval (care nu este atât de mult folosit, iar gradul de satisfacţie la nivel de populaţie este de 21%), românii sunt cel mai puţin mulţumiţi de transportul feroviar (29% grad de satisfacţie), comparativ cu, de exemplu, cel aerian (46%). Datele obiective şi subiective spun aceeaşi poveste: românii preferă tot mai puţin trenul, deşi transportul feroviar este indicat chiar de către români ca fiind cel mai ecologic comparativ cu alte moduri de transport (proporţia celor care spun acest lucru este de 52%). Calitatea infrastructurii şi confortul personal ar putea explica parte din această evoluţie, care merită a fi investigată mai în amănunt în viitor, arată datele sondajului.
În ceea ce priveşte transportul de mărfuri, sunt de remarcat datele Eurostat conform cărora, la nivelul anului 2018, ponderea transportului feroviar şi a căilor navigabile interioare în transportul total de mărfuri din România era de peste 57%, mult peste media europeană de aproape 23%. Pe de altă parte, viteza medie a trenurilor de marfă la nivel naţional este foarte scăzută - 17 km/h în 2018- ceea ce arată necesitatea de investiţii în infrastructură pentru încurajarea acestei forme de transport mai ecologică.
Proiectul "România Durabilă", cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă, este implementat de Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului României.