Un nou studiu realizat de Storia - platforma cu anunţuri imobiliare lansată de OLX, relevă că 51% dintre cei care sunt în prezent interesaţi de o tranzacţie imobiliară sunt la prima lor achiziţie, iar preţul şi locaţia sunt prioritare pentru 83% dintre ei. Negocierea joacă un rol important - 54% dintre cumpărători reuşesc să obţină reduceri de până la 10%, în timp ce 80% dintre respondenţi se simt încrezători în abilităţile lor de negociere. Totuşi, există încă loc pentru îmbunătăţire, mai ales în rândul seniorilor şi al celor care nu sunt conştienţi de toate posibilităţile de negociere, conform unui comunicat de presă remis Readcţiei.
"Românii devin din ce în ce mai încrezători în abilităţile lor de negociere, iar acest lucru este esenţial într-o piaţă imobiliară competitivă. Faptul că 80% dintre respondenţi se simt încrezători în abilităţile lor de negociere arată că românii sunt din ce în ce mai pregătiţi să îşi apere interesele financiare. Ca parte a demersului nostru de a aduce cât mai multă claritate în imobiliare, vom continua să oferim utilizatorilor Storia toate informaţiile şi instrumentele necesare pentru a se simţi încrezători şi bine pregătiţi atunci când fac o achiziţie imobiliară importantă", a declarat Monica Dudău, Senior Marketing Manager Storia & OLX Imobiliare.
49% dintre respondenţi preferă să negocieze direct cu proprietarii
Dintre cei care sunt interesaţi de o tranzacţie imobiliară în prezent, 51% se află la prima tranzacţie imobiliară. În acest context, 7% dintre cumpărători sunt în curs de negociere a preţului, în timp ce 93% sunt în căutarea unei locuinţe.
Negocierea preţului este un aspect esenţial pentru cumpărători. Dintre cei care au cumpărat şi au negociat preţul, majoritatea (54%) au reuşit să obţină o reducere de până la 10%, iar 27% au negociat chiar mai mult de 10%. Aproape 10% nu au reuşit să obţină niciun discount, iar 7% nu au fost conştienţi că preţurile pot fi negociate. Aceste cifre sugerează că mulţi cumpărători nu cunosc toate posibilităţile de negociere şi ar putea beneficia de informaţii suplimentare pentru a obţine condiţii mai avantajoase în tranzacţiile imobiliare.
Procesul de negociere variază considerabil în funcţie de preferinţele cumpărătorilor. Aproximativ 49% dintre respondenţi preferă să negocieze direct cu proprietarii, 43% nu au o preferinţă clară, iar 8% preferă negocierile prin intermediul agenţilor imobiliari. Contactul direct este preferat de cei mai mulţi cumpărători, 92% dintre aceştia optând pentru negocieri faţă în faţă. În ceea ce priveşte pregătirea pentru negocieri, majoritatea respondenţilor (58%) se pregătesc întotdeauna înainte de negocieri, în timp ce 22% se documentează doar la nivel general, iar 20% nu prea se pregătesc sau nu se pregătesc deloc.
Dacă negociază prin intermediul unui agent imobiliar, 42% dintre cumpărători se aşteaptă ca agentul să negocieze activ în favoarea lor, 50% se aşteaptă ca agentul să faciliteze comunicarea dintre ei şi vânzător, iar 35% se aşteaptă ca agentul să fie un consilier imparţial. În ceea ce priveşte comisionul agentului, 33% dintre cumpărători încearcă să-l negocieze mereu, 26% îl negociază uneori, 22% preferă să nu îl negocieze, iar 18% consideră că cel mai corect este să plătească comisionul standard.
80% dintre potenţialii clienţi se declară încrezători cu privire la abilităţile lor de negociere
Nivelul de încredere al utilizatorilor atunci când negociază este, de asemenea, un factor important. Aproximativ 80% dintre respondenţi se simt "foarte încrezători" (32%) sau "destul de încrezători" (48%) atunci când vine momentul să negocieze cu părţile implicate. Totuşi, există şi un segment mai puţin sigur pe sine, 16% simţindu-se "puţin încrezători", iar aproximativ 4% "deloc încrezători". Cel mai puţin încrezători sunt cei de peste 75 de ani, majoritatea (63%) declarând că se simt puţin încrezători când vine vorba de negociere. Aceste date arată că, deşi majoritatea se simt pregătiţi să negocieze, există încă loc pentru îmbunătăţirea abilităţilor de negociere şi a încrederii în rândul unei părţi semnificative a cumpărătorilor.
Există şi aspecte unde cumpărătorii nu acceptă compromisuri. Majoritatea nu sunt flexibili atunci când vine vorba de locaţie (48%), starea proprietăţii (34%), preţul (29%), suprafaţa locuibilă (24%) sau condiţiile de plată (21%). Încrederea joacă un rol esenţial pentru români, 66% declarând că ar renunţa la discuţii dacă ar exista lipsă de transparenţă din partea vânzătorului sau dacă ar fi presaţi să ia o decizie rapidă (53%). De asemenea, 50% ar renunţa dacă ar exista agresivitate în negociere şi 47% ar renunţa dacă nu ar exista flexibilitate.
Majoritatea respondenţilor (35%) consideră că cel mai bun moment pentru a discuta despre preţul final al proprietăţii este în faza finală, când sunt pregătiţi să facă o ofertă concretă. Alţii preferă să abordeze această discuţie după ce au avut acces la toate documentele necesare (25%) sau imediat după vizitarea proprietăţii (22%). Doar 19% consideră că ar trebui să discute despre preţul final după ce au aflat toate detaliile tehnice şi legale.
Principalele criterii pe care le consideră importante potenţialii cumpărători sunt preţul şi locaţia, fiecare dintre acestea fiind menţionate de 83% dintre respondenţi. Pe locul al doilea se află starea proprietăţii (renovată/nerenovată), cu 60% dintre respondenţi considerând-o un factor esenţial. Alte aspecte importante includ suprafaţa locuibilă (51%) şi facilităţile din zonă, precum şcoli, transport public şi magazine (42%). Proximitatea faţă de locul de muncă este un criteriu important pentru doar 16% dintre cei chestionaţi.
Rezultatele studiului subliniază faptul că, pentru majoritatea cumpărătorilor, aspectele financiare şi amplasarea locuinţei sunt prioritare în decizia de achiziţie. Din aceste motive, Storia se străduieşte să fie cât mai aproape de utilizatori, oferindu-le instrumente valoroase pentru a lua decizii imobiliare informate. Printre acestea se regăseşte şi indexul T.R.A.I., care permite utilizatorilor să descopere detalii relevante despre cartierele în care ar dori să locuiască. Prin intermediul indexului, aceştia pot afla scorurile cartierelor pe baza a 17 criterii diferite, incluzând atât date obiective, cât şi opinii subiective ale locuitorilor din zonele analizate.