ARCUB lansează spre consultare publică "Strategia culturală şi creativă a Bucureştiului 2015-2025", primul document strategic dedicat sectorului cultural, dinamicii creative şi participării culturale la nivelul municipiului Bucureşti.
Operatorii culturali, societatea civilă şi cetăţenii capitalei sunt invitaţi să parcurgă documentul şi să transmită observaţii şi sugestii asupra studiului, precum şi recomandări de continuare a demersului până pe data de 1 iunie 2015.
"Strategia culturală şi creativă a Bucureştiului 2015-2025" a fost lansată ca proiect în vara anului 2014 de către ARCUB - Centrul de Proiecte Culturale al Primăriei Municipiului Bucureşti şi a fost elaborată în forma supusă consultării de către o echipă de consultanţi independenţi coordonată de Asociaţia PostModernism Museum: Modernism.ro, Formare Culturală, Asociaţia Oricum, Asociaţia Operatorilor Culturali din România. Alături de aceştia, au lucrat echipe de sociologi şi experţi consultanţi în domenii culturale şi creative din Bucureşti.
În forma supusă consultării publice, strategia presupune o analiză a vieţii culturale locale, a culturii şi creativităţii ca stil de viaţă (Diagnoză) şi o propunere de direcţii de acţiune pentru următorii 10 ani (Viziune şi Plan de acţiune). Elaborarea strategiei a implicat cercetarea calitativă şi cantitativă a diverselor segmente culturale şi creative ale Bucureştiului, cu scopul de a afla starea actuală a fiecărui domeniu identificat, respectiv potenţialul său de schimbare şi oportunităţile de dezvoltare în următorii 10 ani. Documentul propune în final o viziune şi un plan de acţiune în domeniile culturale şi creative. Planul de Acţiune este construit pe o structură de tip Efect Domino la trei niveluri: Axe transversale, Obiective şi Acţiuni care, prin aplicarea lor, duc la o dezvoltare sustenabilă a oraşului şi la tipuri de rezolvări de probleme "în cascadă".
"Strategia culturală şi creativă a Bucureştiului 2015-2025" propune 11 domenii culturale şi creative la nivelul capitalei. Sectoarele culturale şi creative au fost structurate pe 7 domenii, pornind de la premisa frecvenţei numărului de acţiuni culturale specifice fiecărui segment, de la impactul lor asupra publicurilor dar şi de la potenţialul de dezvoltare pe care acestea îl deţin: arte vizuale, artele spectacolului, muzică, arhitectură/ urbanism/ design/ fashion/ hand-made, film, publishing, patrimoniu. Acestora le-au fost adaugate alte 4 domenii intersectoriale sub titulaturile de: media & interactive media, business of communication, arta comunitară şi educaţie.
Misiunea "Strategiei culturale şi creative a Bucureştiului 2015-2025" este aceea de a promova cultura ca generatoare a dezvoltării economice durabile şi a coeziunii sociale, răspunzând cadrului şi premizelor candidaturii Bucureştiului pentru titlul de "Capitală Europeană a Culturii 2021".