1 din 2 companii derulează în prezent proiecte de digitalizare, iar o treime se află în stadiul de evaluare a opţiunilor privind digitalizarea, arată studiului Digitalizarea în companiile din România 2021, derulat de Beck at al. şi MKOR Consulting.
Conform studiului, soluţiile digitale sunt folosite mai ales pentru eliminarea blocajelor întâlnite în activitatea curentă. Acestea vizează în special procesele şi fluxurile de lucru, managementul documentelor, managementul datelor, resursele umane sau luarea deciziilor.
Pentru dezvoltarea şi implementarea de soluţii de digitalizare, companiile preferă expertiza furnizorilor externi. Principalul motiv pentru colaborarea cu furnizori externi este complexitatea procesului de trecere de la analog la digital în termeni de expertiză şi resurse necesare.
Companiile recunosc impactul pozitiv al soluţiilor de digitalizare, cu beneficii în plan operaţional, financiar şi strategic. Principalii indicatori folosiţi pentru a măsura eficienţa proiectelor de digitalizare sunt: financiari (de exemplu, creşterea cu până la +30% a cifrei de afaceri), operaţionali (volumul de muncă / documente, durata proceselor, timpi de răspuns, trasabilitatea proceselor etc.) şi resurse implicate (angajaţi, infrastructură, clienţi)
Conform studiului realizat împreună cu experţi în digitalizare, eforturile susţinute pe perioade mari de timp şi investiţiile constante sunt factori-cheie pentru reuşita iniţiativelor de digitalizare. În funcţie de profilul unei companii, investiţiile în implementarea sau dezvoltarea de soluţii de digitalizare încep de la 2.000 euro şi pot depăşi chiar şi 10 milioane de euro.
Pandemia a adus noi provocări pentru jumătate dintre companiile participante la studiul realizat de Beck et al. în colaborare cu MKOR Consulting. Pentru a răspunde acestor provocări, companiile au mizat pe implementarea cu prioritate a proiectelor de optimizare digitală, în contextul diminuării volumului de business.
În aproape o treime dintre cazuri, ritmul de adoptare a soluţiilor de digitalizare a încetinit, ca urmare a reducerii bugetului pentru departamentul IT în perioada pandemiei.
Scopul studiului a fost de a determina stadiul actual al iniţiativelor de digitalizare în companiile medii şi mari, din perspectiva experţilor implicaţi direct în astfel de proiecte. În cadrul studiului au fost intervievaţi experţi în digitalizare din 12 companii medii şi mari din România, din domenii precum: FMCG, retail, producţie, transporturi & logistică, automotive, financiar (banking, servicii financiare), servicii profesionale, farma.