În ciuda eforturilor concentrate de ani de zile, doar 37% dintre companii reuşesc să realizeze valoarea maximă aşteptată din investiţiile lor în cloud, o creştere de doar 2%, faţă de acum doi ani, conform celui mai recent studiu Accenture.
Raportul, intitulat "Sky High Hopes: Navigating the Barriers to Maximize Cloud Value", are la bază un sondaj efectuat printre 750 de profesionişti în afaceri şi IT din 11 industrii şi 17 ţări.
Deşi realizarea valorii nu a fost niciodată mai importantă, doar 45% dintre liderii de business şi IT au declarat că sunt "foarte mulţumiţi" de rezultatele lor în cloud, cu 1% în plus faţă de 2018. Mai mult, doar 29% sunt complet încrezători că iniţiativele organizaţiei lor în materie de migrare în cloud vor oferi valoarea aşteptată la momentul preconizat.
Raportul Accenture subliniază că, atunci când companiile au folosit mai mult tehnologiile cloud, au obţinut rezultate semnificativ mai bune. 46% dintre cei care au adoptat serviciile cloud la un nivel ridicat au declarat că şi-au atins pe deplin obiectivele în materie de cloud, comparativ cu 36% dintre cei care au adoptat serviciile cloud la un nivel mediu şi 28% dintre cei care au adoptat serviciile cloud la un nivel scăzut.
Companiile recunosc că au nevoie de tehnologii cloud care să contribuie la atenuarea provocărilor majore cu care se confruntă. Conform raportului, 80% dintre directori consideră acum cloud-ul ca un mijloc de atenuare a incertitudinii şi de reducere a riscului. În plus, 87% consideră cloud-ul ca fiind o componentă critică a strategiei lor pentru atingerea obiectivelor lor de sustenabilitate corporativă.
"Transformarea bazată pe cloud oferă companiilor cel mai puternic mod de a-şi reinventa afacerile, de a valorifica expertiza şi creativitatea oamenilor lor, de a-şi spori eforturile de sustenabilitate şi de a genera valoare pentru părţile interesate", a declarat Karthik Narain, lider global, Accenture Cloud First. "Dar realitatea este că nu fiecare companie deblochează întreaga valoare potenţială a cloud-ului. De fapt, cel mai nou raport al nostru arată o îmbunătăţire surprinzător de mică, în doi ani, a rentabilităţii iniţiativelor cloud ale companiilor, sugerând că este necesară o abordare mai atentă şi mai holistică. Concurenţa în epoca COVID-19 şi nu numai necesită ca firmele să implementeze o strategie cloud-first, în care fiecare element al afacerii lor să valorifice puterea cloud-ului chiar acum."
Raportul identifică, de asemenea, potenţialele obstacole pentru companii atunci când vine vorba de planurile lor în domeniul cloud şi de atingerea obiectivelor. "Lipsa competenţelor" a fost inclusă cel mai frecvent în primele trei obstacole percepute de directorii executivi (54%). "Riscul de securitate şi conformitate" a fost predominant în rândul tuturor respondenţilor (46%), urmat de "infrastructura învechită şi extinderea aplicaţiilor" şi "nealinierea între IT şi companie" (ambele la 40%).
Studiul arată, de asemenea, că directorii executivi au aşteptări semnificativ diferite asupra rezultatelor investiţiilor în cloud faţă de colegii lor din management: 54% dintre directorii executivi sunt complet încrezători în capacitatea organizaţiilor lor de a furniza iniţiative cloud cu valoarea aşteptată la momentul aşteptat, faţă de 34% dintre directorii IT (CIO) şi doar 28% dintre directorii financiari (CFO).
"Rezultatele studiului nostru relevă aspectele complexe ale unei migrări de succes către cloud, migrare care să genereze şi valoarea anticipată. Vestea bună este că, adoptând o abordare riguroasă, centrată pe rezultate, pentru conceperea unei strategii cloud personalizate, parteneriatul cu experţii potriviţi şi abordarea provocărilor din afara tehnologiei în sine, cum ar fi managementul schimbării forţei de muncă, companiile pot obţine rezultatele şi rentabilitatea investiţiei pe care le caută", a adăugat Narain.
Pentru a extrage întreaga valoare comercială a tehnologiilor cloud, Accenture recomandă organizaţiilor să adopte moduri fundamental noi de lucru, trecând la noi modele de operare şi dezvoltând noi roluri şi abilităţi. Patru domenii cheie pe care companiile trebuie să le abordeze includ:
1. Focus pe valoarea de business: dezvoltaţi o strategie optimă de cloud ancorată în nevoi de business pentru a identifica oportunităţile de optimizare a costurilor.
2. Managementul schimbării forţei de muncă şi a culturii: implementaţi programe de pregătire a talentelor şi noi modele de operare pentru a dezvolta cultura, transformând modul în care oamenii lucrează şi activitatea pe care o desfăşoară pentru a răspunde nevoilor în schimbare rapidă.
3. Date şi AI: deblocaţi date şi informaţii blocate în sisteme învechite cu puterea modelelor de date cloud.
4. Parteneriate de succes: valorificaţi abilităţile şi experienţa partenerilor corespunzători pentru a vă spori propriile capacităţi. Serviciile gestionate în cloud reprezintă adesea o opţiune pentru companiile care doresc să acceseze competenţele potrivite, menţinând în acelaşi timp eficienţa din punctul de vedere al costurilor.