Valoarea creanţelor gestionate de companiile româneşti în piaţa domestică a crescut cu 45% în 2016 faţă de anul precedent, potrivit unui studiu realizat de Asociaţia de Management al Creanţelor Comerciale (AMCC), elaborate în colaborare cu Ensight Management Consulting.
Aşteptarile privind anul 2017 sunt mai degrabă prudente în ceea ce priveşte colectarea creanţelor datorită noilor reglementări din piaţă. Atât companiile de management al creanţelor cât şi debitorii vor avea nevoie de timp să se adapteze la schimbarile din piaţă. În ciuda acestor rezerve, majoritatea membrilor asociaţiei sunt de părere că procentul de îndatorare al populaţiei va creşte usor în următoarele şase luni din cauza creditelor accesible tuturor, dar numărul de persoane cu dificultăţi de plată va rămâne constant, conform studiului.
În ceea ce priveşte volumul de creanţe externalizate în România, trendul de creştere s-a menţinut şi în 2016. Faţă de 2015, numărul de cazuri externalizate a crescut moderat cu doar 2%.
Creanţele externalizate garantate în 2016 au reprezentat 2,5% (2,6 milioane euro) din totalul creanţelor bancare B2C (persoane fizice) domestice externalizate din punct de vedere al valorii, în timp ce creanţele garantate achiziţionate reprezintă sub 1% (0,89% sau 1,2 milioane euro) din totalul creanţelor bancare domestice achiziţionate.
Sectorul telecomunicaţiilor a fost unul dintre cele mai active sectoare, numărul de cazuri
reprezentând 68% din numărul total de cazuri de creanţe domestice externalizate.
Valoarea creanţelor domestice B2C (persoane fizice) colectate în 2016 a crescut cu 2o% comparative cu 2015, deoarece creanţele externalizate B2C au înregistrat o creştere de 31% din punct de vedere al valorii recuperate. Un factor important care a influenţat această creştere este legat de recenta îmbunătăţire a mediului economic din România.
Creanţele de tip B2B (persoane juridice) colectate în 2016 au ajuns la valoarea de aproximativ 93,6 milioane de euro pentru piaţa românească, reprezentând circa 84,500 cazuri.
Creanţele externalizate sau achiziţionate garantate au reprezentat în 2016, 18% (18,9 milioane de euro) din valoarea totală a creanţelor bancare externalizate B2B (persoane juridice) în ţara noastră, precizează studiul.
Cel mai important sector pentru segmentul creanţelor domestice externalizate de tip B2B (persoane juridice), din punct de vedere al numărului de cazuri, este sectorul telecom, care reprezintă 44% din numarul total. Celelalte sectoare (farmaceutic, construcţii, agricultură, FMCG, etc.) au înregistrat un număr mare de cazuri (50%) din totalul cazurilor.
Veniturile din colectarea de creanţe au crescut cu 39% în 2016 faţă de 2015, datorită creşterilor
veniturilor pe toate segmentele de activitate, respectiv colectarea creanţelor de la persoane fizice
(B2C) înregistrând o creştere de 6%, colectarea creanţelor de la persoane juridice (B2B) o creştere de 197%, iar segmentul creanţelor achizitionate o creştere de 43%.
Georg Kovacs, Preşedintele AMCC, a afirmat: "Piaţa de colectare a creanţelor din România este în continuare dinamică şi competitivă. Companiile de management al creanţelor rămân concentrate pe furnizarea de soluţii debitorilor, atât persoanelor fizice, cât şi celor juridice, având ca prioritate rezolvarea pe cale amiabilă".