Aquila Part Prod Com SA a încheiat anul 2024 cu venituri record, de aproape 3 miliarde de lei, reuşind să depăşească cifra estimată în BVC la începutul anului trecut. Performanţa a fost susţinută de expansiunea segmentului de distribuţie şi integrarea celor trei companii achiziţionate, însă profitul net a fost afectat de majorarea cheltuielilor cu impozitul pe profit şi a costurilor cu angajaţii, acesta marcând o scădere de 7% faţă de 2023, situându-se totodată sub cifra din BVC, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Aquila, cel mai profitabil jucător din sectorul de distribuţie FMCG din România, conform datelor din 2024, îşi împarte activitatea în trei segmente de business: distribuţie, logistică şi transport internaţional, dintre care cea mai importantă este activitatea de distribuţie, cu o pondere de aproape 94% din cifra de afaceri. La finalul primului semestru, punctele de desfacere prin care Aquila vindea produsele de larg consum se ridicau la 72.000. Compania acoperă peste 90% din piaţa de retail din România şi aproximativ 70% din cea a bunurilor de larg consum din Republica Moldova.
Portofoliul companiei însumează în prezent peste 10.000 de produse, fiind compus atât din branduri proprii (Gradena, LaMasa şi Yachtis), cât şi din branduri internaţionale de renume: Kinder, Raffaello, Snickers, Mars, Dero, Coccolino, Dove, Zewa, Whiskas, Pedigree, Hulala şi multe altele. Prin achiziţia Romtec, portofoliul grupului s-a extins cu peste 20 de branduri locale de produse pentru întreţinerea autoturismelor (Jet Xpert, Clima Xpert şi Brake Xpert), fabricate în cadrul unităţii de producţie din Iaşi. În acelaşi timp, prin cea de-a doua achiziţie finalizată în 2024, Parmafood, grupul a adăugat alte peste 100 de branduri în portofoliu, printre care Tabasco, Calvo, Mutti, Kikkoman, Serena, Wines, La Molisana şi Frescobaldi, iar prin achiziţia anunţată în ultimul trimestru al anului 2024, a companiei KITAX din Ungaria, a adăugat în portofoliu peste 10.000 de produse de igienă şi curăţenie.
Aquila a fost înfiinţată în 1994, fiind prezentă la bursă din anul 2021. Acţiunile companiei sunt incluse atât în indicele de referinţă BET, în care deţine o pondere de 1,6%, cât şi în indici internaţionali, Global Micro Cap şi FTSE Russell. În prezent, compania beneficiază de servicii de market making din partea a două societăţi de brokeraj locale în vederea susţinerii lichidităţii din piaţă.
Vasile Constantin-Cătălin, actualul director general, şi Dociu Alin-Adrian, director general adjunct, sunt fondatorii companiei şi, totodată, cei mai mari acţionari, împreună controlând peste 58% din totalul acţiunilor (la 31.12.2024).
• Industria FMCG, în expansiune
Piaţa bunurilor de larg consum ("Fast-Moving Consumer Goods", FMGC) este proiectată să ajungă la 228,6 miliarde de dolari până în 2032, cu o rată de creştere anuală compusă (CAGR) de 4,6%, susţinută de expansiunea clasei de mijloc şi de digitalizarea pieţelor. Europa rămâne a doua cea mai mare piaţă FMCG, impulsionată de expansiunea producţiei de băuturi, în timp ce SUA atrag investiţii datorită reglementărilor favorabile. La nivel global, Nestle (cu vânzări de 98,6 miliarde de dolari în 2023), P&G (84 de miliarde de dolari), PepsiCo (92,5 miliarde de dolari), Coca-Cola (46 de miliarde de dolari) şi Unilever (65,5 miliarde de dolari) domină piaţa, reprezentând 3-4% din vânzările globale.
Comerţul internaţional cu FMCG este condus de Germania (110 miliarde de dolari exporturi), SUA (75 de miliarde de dolari), China (55 de miliarde de dolari) şi Olanda (90 de miliarde de dolari), în timp ce SUA şi UE sunt principalii importatori. Provocările industriei includ presiunea asupra preţurilor, complexitatea lanţurilor de aprovizionare şi schimbarea preferinţelor consumatorilor, iar tendinţele majore sunt creşterea e-commerce, cererea pentru produse sănătoase şi premium, şi accentul pe sustenabilitate şi rezilienţa lanţurilor de aprovizionare.
În România, segmentul a înregistrat o creştere de 15% în 2023 şi de 10% în primul trimestru din 2024. În 2023, cele mai importante creşteri au fost înregistrate pe segmentele de băuturi non-alcoolice (+17,6%), produse de menaj şi îngrijire personală (+15,4%) şi în cazul produselor alimentare (+14,3%).
Un indicator macroeconomic important pentru industria FMCG este rata anuală a inflaţiei, care a prezentat o tendinţă de scădere în ultimele 12 luni. Rata anuală a inflaţiei a fost de 5% în ianuarie 2025, faţă de 5,14% în decembrie. Cu toate acestea, mărfurile alimentare s-au scumpit cu 4,54%, cele nealimentare cu 4,6%, în timp ce serviciile au înregistrat o creştere de 6,54%, potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică.
Prognozele BNR arată că inflaţia ar putea ajunge la 3,8% până la finalul anului, urmând să coboare la 3,1% în 2026. În a doua jumătate a lunii februarie, BNR a revizuit în creştere prognoza inflaţiei pentu sfârşitul anului, de la 6,5% la 3,8%.
• Aquila - venituri record
Aquila a încheiat anul 2024 cu venituri record, de 2,95 miliarde de lei, în creştere cu 17% comparativ cu anul precedent, performanţa fiind susţinută în principal de expansiunea segmentului de distribuţie şi de integrarea celor trei companii achiziţionate în 2024: Romtec şi cele două companii Parmafood (Parmafood Group Distribution şi Parmafood Trading), care au generat aproximativ 6% din venituri. Veniturile au reuşit să depăşească cu 4% cifrele bugetate de companie la începutul anului.
Segmentul de distribuţie, principalul motor de creştere a afacerii, a generat aproape 95% din totalul veniturilor Aquila, ajungând la 2,79 miliarde de lei (+18% comparativ cu 2023 şi cu 5% peste BVC), în timp ce segmentul de logistică a înregistrat o creştere cu 10% a vânzărilor, până la 96,5 milioane de lei, situându-se cu 7% peste BVC. Segmentul de transport a fost singurul care a înregistrat o scădere a veniturilor, de 3%, veniturile ajungând la 63,4 milioane de lei, situându-se sub prognozele companiei.
Veniturile aferente brandurilor proprii, din categoria produselor alimentare (Gradena, LaMasa şi Yachtis), respectiv categoria produselor non-alimentare (JetXpert, AquaXpert, ExpertWipes), au înregistrat un avans de 40% în 2024, până la aproximativ 128 milioane de lei. Inclusiv Trigor AVD, compania achiziţionată în 2021 în Republica Moldova, a înregistrat o creştere de 17% a veniturilor.
Marja brută din vânzarea mărfurilor s-a menţinut la 20%, în timp ce EBITDA a crescut cu 14%, până la 176,4 milioane de lei, marja rămânând însă constantă, la 6%. Cu toate acestea, EBITDA a fost sub BVC.
Rezultatul financiar a fost negativ în 2024, însumând aproape -5 milioane de lei, impactat atât de înjumătăţirea veniturilor financiare, cât şi de majorarea cu 60% a cheltuielilor financiare.
Profitul net la finalul perioadei a însumat 90,13 milioane de lei, fiind în scădere cu 7% faţă de 2023 şi cu 10% sub estimările din BVC, afectat în principal de impozitul pe profit de minim 1% din venituri intrat în vigoare în 2024 şi de costurile mai mari cu angajaţii. Cheltuiala cu impozitul pe profit a fost cu 33% mai mare în 2024 faţă de 2023, notează TradeVille.
În 2024, Aquila a realizat investiţii în valoare de 62 milioane de lei pentru cumpărarea de mijloace de transport şi echipamente de depozit.
"Strategia noastră de creştere, bazată pe consolidarea segmentului de distribuţie, diversificarea portofoliului şi dezvoltarea brandurilor proprii şi-a demonstrat eficienţa. În ceea ce priveşte componenta de fuziuni şi achiziţii, am finalizat două tranzacţii în 2024 şi sinergiile sunt vizibile inclusiv prin avansul vânzărilor cu 17% şi EBITDA cu 14%", a menţionat managementul companiei într-un comunicat de presă.
• Perspective - discuţii avansate achiziţia KITAX
Compania a anunţat că a avansat discuţiile pentru achiziţia companiei KITAX Kft, pentru care a primit aprobarea acţionarilor în ianuarie 2025. "Prin această achiziţie vom deveni un jucător activ pe piaţa din Ungaria, completând strategia Aquila de integrare a unor linii de afaceri noi cu dezvoltare imediată şi marje de profitabilitate atractive. Acţiunile strategice întreprinse ne poziţionează pentru a atinge obiectivul de dublare a EBITDA până în 2026, având ca reper anul 2021", a menţionat compania.
Bugetul de Venituri şi Cheltuieli pentru anul 2025 este aşteptat să fie publicat la finalul lunii martie.
• Aquila pe grafic - în urcare
În ultimele 12 luni, acţiunile Aquila au înregistrat o creştere de peste 27%, fiind cu mult peste piaţa principală, reprezentată de incidele BET, care a crescut în aceeaşi perioadă cu 12%. De la începutul anului, acţiunile Aquila au marcat o creştere de 23,81%, în timp ce indicele BET a urcat cu aproape 6%.
Anul 2024 a fost unul intens pentru Aquila, care a înregistrat o creştere de 25,5%, atingând un punct de maxim la 1,465 lei în prima jumătate a lunii octombrie, cu 59% mai sus faţă de începutul anului. Printre factorii care au dus la creşterea preţului se numără atât rezultatele financiare solide, cât şi potenţialul de creştere a companiei în sectorul distribuţiei, confirmat şi prin achiziţiile făcute în cursul anului.
În ultimul an, acţiunile au evoluat într-un canal lateral, între 1,14 şi 1,47 lei. Scăderea puternică de la sfârşitul lunii noiembrie, care a fost provocată de alegerile prezidenţiale anulate, a fost recuperată la începutul anului 2025.
Având în vedere că acţiunile se apropie de nivelul de rezistenţă de 1,47 lei, dar şi faptul că indicatorul RSI arată că preţul se apropie de un nivel de supracumpărare, este probabil ca pe termen scurt acţiunile să se tranzacţioneze între media mobilă de 200 zile, situată în jurul nivelului de 1,28 lei/acţiune şi linia de rezistenţă de la 1,47 lei/acţiune. Totuşi, publicarea reazultatelor financiare ar putea aduce un pus de volatilitate, ceea ce poate modifica semnificativ prognozele din prezent.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Aquila
Oportunităţi
- Achiziţii: Integrarea celor două companii achiziţionate de Aquila în 2024, Romtec şi Parmafood, a contribuit la extinderea portofoliului companiei cu peste 120 de branduri, atât locale, cât şi internaţionale, generând 5,3% din veniturile totale la finalul primelor nouă luni din 2024. În ultimul trimestru din 2024, Aquila a anunţat achiziţia integrală a KITAX Kft - una dintre top 5 companii de distribuţie din Ungaria, cu accent pe produse profesionale de igienă şi curăţenie şi un portofoliu de peste 10.000 de produse de la peste 400 de furnizori globali de top.
- Dividende: Randamentul oferit de dividendele companiei s-a ridicat în acest an la 5,7%, situându-se la mijlocul clasamentului randamentelor oferite de principalele companii listate pe piaţă principală. În acelaşi timp, randamentul mediu pe ultimii cinci ani se ridică la 5,21% pentru dividendele Aquila, dublu faţă de randamentul mediu al companiilor similare din sector. Politica companiei enunţată la listare este de a distribui cel puţin 40% din profit sub formă de dividende către acţionari.
- Preţ ţintă: Analiştii de la BRK au iniţiat o recomandare de cumpărare pentru acţiunile Aquila, oferind un preţ ţintă de 1,62 lei (+13,3% vs preţul actual), în octombrie 2024, în timp ce Wood a oferit un preţ ţintă de 1,42 lei în a doua jumătate a lunii noiembrie, preţ care deja a fost atins.
- Fondurile de pensii: În ultimul an, fondurile de pensii şi-au majorat cu 6,3% participaţiile în acţiunile Aquila, fiind cea mai importantă majorare realizată dintre companiile de la BVB în care acestea au decis să-şi mărească poziţiile. Această majorare are un impact pozitiv asupra cotaţiei acţiunilor pe bursă, oferind stabilitate, datorită faptului că strategia investiţională a fondurilor de pensii este de tipul "Buy and hold". Conform presei locale, fondurile de pensii deţin în prezent 68% din free-float-ul acţiunilor Aquila.
Riscuri
- Legislative: În 2024, rezultatele companiei au fost impactate de impozitul minim pe cifra de afaceri aplicat de către stat de la 1 ianuarie pentru companiile care înregistrează o cifră de afaceri mai mare de 50.000.000 euro în anul precedent. Alte schimbări legislative, care ar putea surveni ca urmare a alegerilor amânate pentru acest an, ar putea impacta profitabilitatea companiei în viitor.
- Macro: Rezultatele grupului pot fi afectate direct de condiţiile economice, în special de nivelul de ocupare a forţei de muncă, inflaţia, veniturile disponibile, nivelul consumului, încrederea consumatorilor şi de disponibilitatea acestora de a cheltui în pieţele în care compania operează.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, BVB, INS, BNR, tradingview.com, wolterskluwer.com, investestelabursa.ro, BRK, BT Capital Partners, presă locală.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
Opinia Cititorului