În 2024, aproape jumătate (49%) dintre autobuzele noi vândute în Europa au fost modele cu emisii zero (electrice sau pe hidrogen), depăşind obiectivele stabilite de Uniunea Europeană pentru reducerea emisiilor de CO2, potrivit unui raport al ONG-ului Transport & Environment (T&E).
• Europa accelerează tranziţia către transportul ecologic
"Succesul autobuzelor cu emisii zero se datorează reglementărilor europene, care au transmis clar pieţei că zilele motorizării diesel sunt numărate", a declarat Marie Cheron, expertă pentru T&E France. Potrivit normelor UE, toate autobuzele urbane vor trebui să aibă emisii zero de CO2 până în 2035. Dacă tendinţa actuală se menţine, Transport & Environment estimează că până în 2027, toate autobuzele urbane noi achiziţionate vor fi electrice sau pe hidrogen. Această schimbare este impulsionată şi de măsurile adoptate la nivel local, precum zonele cu emisii reduse impuse de municipalităţi.
• România, printre liderii tranziţiei
Datele raportului relevă însă mari disparităţi între statele europene. Trei ţări - Olanda, Islanda şi Finlanda - au trecut complet la autobuze electrice în 2024, în timp ce Norvegia (99%) şi Luxemburg (98%) urmează îndeaproape această tendinţă. România se află în topul ţărilor cu cea mai rapidă tranziţie spre transportul electric, situându-se imediat după Estonia (84%). În 2024, 82% dintre noile autobuze înmatriculate în România au fost electrice, iar 10% hibride, arătând o schimbare semnificativă faţă de anii precedenţi.
• Franţa şi Germania, în urma mediei europene
Franţa, deşi una dintre cele mai mari pieţe pentru transportul urban, se află sub media UE (46%), cu doar 33% dintre autobuzele noi fiind electrice. Acest lucru se explică prin opţiunea unor regiuni, precum Ile-de-France, de a investi în autobuze cu motoare pe gaz şi biogaz, care au reprezentat 39% din noile achiziţii din 2024. În Germania doar 25% dintre autobuzele noi fiind electrice. În schimb, Spania (57%) şi Marea Britanie (56%) se numără printre liderii europeni în adoptarea acestor vehicule nepoluante.
La coada clasamentului se află Grecia (9%), Lituania (5%), Ungaria (4%) şi Slovacia (0%), unde adoptarea autobuzelor electrice este încă extrem de redusă. Cu un ritm accelerat al tranziţiei către transportul electric, România se afirmă ca un exemplu pozitiv în regiune, contribuind la atingerea obiectivelor UE privind mobilitatea durabilă.
Opinia Cititorului