Companiile Apple şi Meta au fost amendate, ieri, cu 700 milioane euro de Comisia Europeană pentru nerespectarea unor dispoziţii din Digital Markets Act (DMA), potrivit unui comunicat de presă emis de instituţia de la Bruxelles. Experţii din cadrul Comisiei Europene au constatat că Apple a încălcat obligaţia de a permite "steering-ul" prevăzută de Digital Markets Act (DMA), iar Meta nu a respectat obligaţia de a oferi consumatorilor posibilitatea de a alege un serviciu care utilizează mai puţine date personale. Drept urmare, Comisia a aplicat sancţiuni în valoare de 500 de milioane de euro pentru Apple şi 200 de milioane de euro pentru Meta. Sancţiunile vin în urma unui unui dialog intens şi prelungit ale funcţionarilor Comisiei Europene cu reprezentanţii ambelor companii, care au avut oportunitatea să-şi prezinte în detaliu punctele de vedere şi argumentele.
Potrivit sursei citate, imediat după decizia sancţionarii celor doi giganţi tech Teresa Ribera, vicepreşedinte executiv al Comisiei Europene pentru Tranziţia Curată, Echitabilă şi Competitivă, a afirmat că aplicarea acestor amenzi transmite un mesaj puternic şi clar: "Digital Markets Act este un instrument esenţial care asigură funcţionarea pieţelor digitale într-un mod echitabil şi competitiv. Apple şi Meta nu au respectat aceste reguli şi au întărit dependenţa utilizatorilor şi a afacerilor de platformele lor, motiv pentru care am luat măsuri ferme, dar echilibrate".
La rândul său, Henna Virkkunen, vicepreşedinte executiv al Comisiei Europene pentru Suveranitatea Tehnologică, Securitate şi Democraţie, a precizat: "Regulile DMA garantează că cetăţenii deţin controlul asupra datelor lor, iar companiile pot comunica liber cu propriii clienţi. Deciziile de astăzi demonstrează că Apple şi Meta au încălcat acest principiu fundamental şi sunt obligate să îşi schimbe comportamentul. Vom continua să protejăm drepturile cetăţenilor şi ale afacerilor inovatoare din Europa".
Conform DMA, dezvoltatorii de aplicaţii care îşi distribuie produsele prin App Store-ul Apple trebuie să poată informa gratuit clienţii despre oferte alternative disponibile în afara App Store-ului, să îi direcţioneze către aceste oferte şi să le permită efectuarea achiziţiilor. Comisia a constatat că Apple nu respectă această obligaţie. Din cauza restricţiilor impuse de companie, dezvoltatorii de aplicaţii nu pot profita pe deplin de avantajele canalelor alternative de distribuţie, iar consumatorii nu beneficiază complet de oferte mai ieftine, întrucât Apple împiedică dezvoltatorii să comunice direct cu utilizatorii despre aceste opţiuni. În dialogul cu funcţionarii europeni de la Bruxelles, Apple nu a reuşit să demonstreze că aceste restricţii sunt obiectiv necesare şi proporţionale. Prin decizia luată, Comisia a obligat Apple să elimine restricţiile tehnice şi comerciale privind steering-ul şi să se abţină de la orice comportament similar în viitor, inclusiv adoptarea unor măsuri cu efecte echivalente. Totodată, Comisia a închis investigaţia referitoare la obligaţiile Apple privind libertatea de alegere a utilizatorilor, ca urmare a angajamentului timpuriu şi proactiv al companiei pentru a găsi o soluţie de conformare.
În ceea ce priveşte sancţiunea aplicată companiei Meta, potrivit DMA platformele considerate "gatekeepers" trebuie să obţină consimţământul utilizatorilor pentru combinarea datelor personale între servicii, iar celor care nu îşi dau acordul trebuie să li se ofere o alternativă echivalentă, dar cu un nivel redus de utilizare a datelor personale.
În noiembrie 2023, Meta a introdus modelul publicitar binar "consimţi sau plăteşti", oferind utilizatorilor din UE ai Facebook şi Instagram opţiunea de a consimţi la combinarea datelor personale pentru reclame personalizate sau de a plăti un abonament lunar pentru un serviciu fără reclame. Comisia a concluzionat că acest model nu respectă cerinţele DMA, deoarece nu oferă utilizatorilor alegerea specifică necesară pentru un serviciu echivalent, dar cu utilizare redusă a datelor personale. De asemenea, Meta nu a permis exercitarea dreptului real de a refuza combinarea datelor personale. În noiembrie 2024, după numeroase discuţii cu Comisia, Meta a introdus o versiune revizuită a modelului de reclame personalizate, pretinzând că utilizează mai puţine date personale. Comisia analizează în prezent această nouă variantă şi continuă dialogul cu Meta pentru a obţine dovezi privind impactul real al acestei modificări. Decizia de ieri privind neconformitatea vizează perioada în care utilizatorii din UE au avut ca singură opţiune modelul binar "consimţi sau plăteşti", respectiv din martie 2024, când DMA a devenit obligatoriu, până în noiembrie 2024, când Meta a introdus noua variantă.
Totodată, Comisia Europeană a decis că serviciul Marketplace al Meta nu mai trebuie desemnat ca intermediar online sub incidenţa DMA. Această decizie vine în urma unei solicitări depuse de Meta în martie 2024 şi după o evaluare atentă a argumentelor companiei, Comisia stabilind că Marketplace a avut sub 10.000 de utilizatori business în 2024, ceea ce înseamnă că nu mai îndeplineşte pragul necesar pentru a fi considerată o platformă esenţială pentru conectarea companiilor cu utilizatorii finali.
Apple şi Meta au la dispoziţie 60 de zile pentru a se conforma deciziilor Comisiei, în caz contrar riscând sancţiuni suplimentare sub forma unor plăţi periodice.
Opinia Cititorului