Trei sferturi dintre companii au crescut anul trecut investiţiile în sustenabilitate, iar 20% dintre acestea spun că resursele alocate au fost semnificativ mai mari decât în anii precedenţi, în ciuda incertitudinilor economice şi a creşterii costurilor operaţionale, potrivit studiului Deloitte "CxO Sustainability Report 2023", informează un comunicat remis redacţiei. Schimbările climatice se află în top trei priorităţi pe agenda echipelor de conducere ale companiilor, la mică distanţă după contextul economic şi înaintea unor arii precum inovaţia, atragerea talentelor, problemele din lanţul de aprovizionare sau tensiunile geopolitice, mai arată studiul.
Potrivit sursei citate, cele mai multe organizaţii au resimţit efectele schimbărilor climatice în 2022, în special în ceea ce priveşte lanţurile de aprovizionare şi accesibilitatea resurselor (46%), unele modificări în obiceiurile de consum ale clienţilor (45%), reglementările în domeniul ESG - Environment, Social, Governance (42%) şi daunele provocate de fenomenele meteorologice extreme (41%), iar 61% dintre executivi sunt de părere că schimbările climatice vor influenţa semnificativ strategiile şi operaţiunile companiilor în următorii trei ani.
Principalele părţi interesate (stakeholders) care pun presiune pe organizaţii să ia măsuri pentru a combate schimbările climatice sunt echipele de top management, autorităţile de reglementare, guvernele şi clienţii (câte 68%), investitorii (66%), societatea civilă (64%), angajaţii (64%), al căror rol în această zonă devine tot mai important, precum şi competitorii din piaţă (59%). Numai jumătate dintre companiile participante la studiu menţionează relaţia cu băncile şi condiţiile de creditare printre factorii care le determină să acţioneze în sens climatic.
"Sustenabilitatea este o prioritate pe agenda de business a ultimilor ani, care obligă la alinierea obiectivelor economice şi a celor climatice şi impulsionează organizaţiile să gândească strategii inovatoare şi de impact în business, dar în egală măsură responsabile şi eficiente, aşa cum afirmă 84% dintre executivii din toată lumea care au participat la studiu. Deloitte se implică atât la nivel global, cât şi local, prin echipele noastre de experţi în domeniu, în susţinerea clienţilor şi a comunităţilor în demersul deloc simplu de a genera creştere economică şi prosperitate, îndeplinind totodată obiective climatice care să asigure durabilitate societăţilor şi economiilor noastre", a declarat Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte România şi Moldova.
Printre modificările implementate de organizaţii în activitatea cotidiană pentru a combate efectele schimbărilor climatice se numără folosirea materialelor mai sustenabile (59%), folosirea mai eficientă a energiei (59%), organizarea de cursuri pentru angajaţi pe tema schimbărilor climatice (50%), reducerea deplasărilor de serviciu (50%), precum şi dezvoltarea de produse şi servicii cu efecte reduse asupra mediului (49%), subliniază sursa citată.
"Anul 2022 ne-a dezvăluit direcţii în care este nevoie să avansăm rapid, iar recomandările studiului confirmă necesităţile identificate de echipa noastră în interacţiunea cu actori din medii şi domenii diverse din România şi din regiune: integrarea obiectivelor ESG în strategia şi mentalitatea organizaţiilor, consolidarea încrederii prin acţiuni oneste şi credibile de limitare a schimbărilor climatice, mobilizarea echipelor de top management, colaborarea cu alţi actori din piaţă şi provocarea schimbării sistemice, înţelegerea şi abordarea sustenabilităţii ca oportunitate pe termen lung, cu investiţii în consecinţă în procese şi tehnologii «curate»", a precizat Sorin Elisei, Director Consultanţă, Deloitte România, şi Liderul practicilor de sustenabilitate şi energie.
În percepţia executivilor participanţi la studiu, beneficiile directe şi imediate ale măsurilor de limitare a schimbărilor climatice ţin în principal de brand şi de reputaţie (52%) şi mai puţin de potenţiale noi venituri din categorii inovatoare de business în economia "verde" a viitorului (29%), de creşterea valorii activelor (25%) sau de robusteţea şi longevitatea afacerii (23%). Pe de altă parte, 19% dintre respondenţi consideră că aceste măsuri sunt prea costisitoare, iar 24% văd un impediment în faptul că efectele acţiunilor de sustenabilitate rămân dificil de măsurat.
Aproape jumătate dintre companii (46%) consideră că tranziţia justă, adică protejarea categoriilor dependente climatic, fie ele regiuni, industrii sau categorii sociale, este un criteriu foarte important în elaborarea strategiilor de sustenabilitate, iar companiile din zona Asia-Pacific, din Africa de Sud şi din Orientul Mijlociu se declară extrem de preocupate (65%) de rezilienţa pieţelor locale. De asemenea, executivii din Emiratele Arabe Unite (64%), Germania (58%) şi Franţa (55%) atrag atenţia asupra accesului precar şi tot mai costisitor la resurse şi materii prime.
Studiul Deloitte "CxO Sustainability Report 2023" a fost realizat în rândul a peste 2000 de executivi de top din 24 de ţări, cu scopul de a analiza atitudinea şi acţiunile companiilor legate de sustenabilitate, într-o perioadă marcată de numeroase crize suprapuse, se menţionează în comunicat.