Guvernele din întreaga lume riscă să dezamăgească cetăţenii din cauza lipsei de digitalizare, potrivit noului studiu EY: "Cum se pot alinia funcţionarii publici şi tehnologia pentru a servi viitorii cetăţeni?", informează un comunicat remis redacţiei. Mai puţin de unul din zece (7%) dintre liderii guvernamentali consideră că instituţia lor şi-a atins obiectivele de transformare digitală, iar deschiderea pentru digitalizare din timpul pandemiei riscă să se piardă.
Potrivit sursei citate, raportul indică faptul că forţa de muncă din sectorul public respondentă nu este suficient de pregătită pentru a valorifica beneficiile potenţiale enorme ale digitalizării. Acestea includ îmbunătăţirea accesului la serviciile digitale, utilizarea analizei datelor pentru a anticipa nevoia crescută de asistenţă a persoanelor vulnerabile şi creşterea eficienţei serviciilor în general.
Respondenţii menţionează constrângeri rezultate dintr-o combinaţie de factori, precum absenţa unor lideri conştienţi de importanţa digitalizării, lipsa competenţelor digitale şi a formării necesare, dar şi de o cultură instituţională care este reactivă şi nemotivantă, ceea ce împiedică eforturile de a atrage resursa umană potrivită. Un procent de 38% dintre respondenţii din Generaţia Z din rândul angajaţilor din sectorul public susţin că intenţionează să îşi părăsească locul de muncă în următoarele 12 luni, astfel că guvernele trebuie să facă faţă şi provocării de a păstra resursa umană cu cunoştinţe digitale pe care o deţin, pe măsură ce forţa de muncă îmbătrânită din sectorul public se apropie de pensionare.
Sofia Ionescu, Partener, Consultanţă, EY România: "Pandemia COVID-19 ne-a oferit o imagine asupra potenţialului guvernării digitale, dar, având în vedere aşteptările tot mai mari ale angajaţilor şi ale cetăţenilor deopotrivă, acest ritm nu trebuie să se oprească, altfel se vor pierde oportunităţile de transformare a serviciilor publice. Tehnologiile disruptive pot transforma serviciile pentru cetăţeni şi comunităţi, oferind, de asemenea, o modalitate unică de a elibera resurse pentru a investi în politici prioritare. Un stat digital este un stat mai eficient, cu servicii mai bune şi, cel mai important, cu cetăţeni mai fericiţi."
Guvernele se confruntă cu tot mai multe provocări, însă apar şi oportunităţi semnificative pentru transformarea digitală a sectorului public. Raportul recomandă un cadru de patru acţiuni-cheie pe care guvernele trebuie să le urmeze atunci când doresc să creeze în instituţii o forţă de muncă pregătită pentru viitor:
1. Adoptarea unei planificări dinamice a forţei de muncă. Adoptarea unei viziuni pe termen mai lung asupra nevoilor în privinţa capacităţilor şi capabilităţilor şi crearea de strategii pentru a asigura acces la competenţe.
2. Scalarea capabilităţilor digitale. Dezvoltarea sau recalificarea angajaţilor existenţi, recrutarea unor noi angajaţi cu aceste abilităţi şi promovarea carierelor orientate spre scop, pentru a schimba imaginea sectorului public şi a-l face mai atractiv.
3. Promovarea conducerii şi a culturii digitale. Gestionarea transformării digitale necesită lideri care pot contesta status quo-ul, articulând o viziune convingătoare pentru schimbare şi, în acelaşi timp, educând angajaţii pentru o mentalitate digitală.
4. Crearea unei experienţe personalizate angajaţilor, oferind trasee de carieră individualizate pentru a-i ajuta să progreseze şi să-şi îndeplinească ambiţiile profesionale, subliniază sursa citată.
Analiza EY arată că cetăţenii se aşteaptă acum la niveluri de calitate, rapiditate şi comoditate la fel de ridicate ca în sectorul privat, cu acces imediat şi fără întreruperi la servicii printr-o varietate de canale. Cetăţenii vor ca tehnologia digitală să îmbunătăţească modul în care se desfăşoară multe aspecte ale vieţii lor şi se aşteaptă ca guvernele să ţină pasul.
Guvernele răspund acestor aşteptări încercând să se concentreze mai mult pe nevoile cetăţenilor. Conform cercetării EY, 43% dintre respondenţii guvernamentali consideră că este necesară concentrarea pe experienţa cetăţeanului în furnizarea serviciilor publice, ca unul dintre primii trei factori care determină succesul transformării. Acest lucru necesită o mai bună utilizare a tehnologiei şi a datelor, pentru a înţelege nevoile oamenilor, precum şi noi competenţe, cum ar fi cele vizând concentrarea pe analiza şi construirea experienţei utilizatorilor.
De asemenea, angajaţii doresc un loc de muncă digital, care să ţină pasul cu experienţa lor personală şi consideră că guvernele nu întreprind suficiente demersuri în acest sens. Sondajul EY Work Reimagined din 2022 arată că 63% dintre respondenţi consideră că sunt necesare schimbări ample sau moderate pentru a îmbunătăţi instrumentele şi tehnologiile digitale de la locul de muncă.
Milenialii şi Generaţia Z sunt mai predispuşi să renunţe la funcţie şi să caute un scop mai înalt şi un grad de împlinire mai ridicat, 63% dintre respondenţii din Generaţia Z din sectorul public declarând că apreciază o legătură clară între munca lor şi scopul general al organizaţiei mai presus de compensaţia financiară. Totodată, indiferent de vârstă, oamenii doresc un echilibru mai sănătos între viaţa profesională şi cea privată. Atragerea şi păstrarea angajaţilor mai tineri este deosebit de importantă, având în vedere că mulţi angajaţi din sectorul public se apropie de pensionare (aproape o treime dintre funcţionarii din administraţia publică centrală din OCDE au peste 55 de ani), iar studiul EY Work Reimagined Survey din 2022 arată că 29% dintre respondenţii din sectorul public îşi vor părăsi probabil locul de muncă în următoarele 12 luni, ajungând la 38% în cazul celor din Generaţia Z, se menţionează în comunicat.