Pe fondul degradării tot mai accentuate a învăţământului de stat, de la starea precară a şcolilor şi a materialelor didactice la calitatea tot mai slabă a profesorilor şi criza accentuată de personal, tot mai mulţi români îşi trimit copiii la şcolile şi grădiniţele private, se arată într-un comunicat remis redactiei noastre.
Dovadă că afacerile din învăţământul preuniversitar privat din România au crescut de aproape trei ori în ultimii 9 ani, având şanse să atingă nivelul de 200 de milioane de lei în 2019, arată o analiză Frames.
Salariile mici şi condiţii de muncă precare i-au făcut pe mulţi dintre dascăli să plece către alte orizonturi, iar şcolile şi grădiniţele private sunt în prim-plan, aşa cum spitalele private sunt tot mai interesate de medicii reputaţi de la stat.
Afacerile firmelor care activează în învăţământul preuniversitar - şcoli şi grădiniţe private, (COD CAEN 8510, 8520, 8531, 8532), au atins, în 2018, nivelul de 173,3 milioane de lei, faţă de 160,8 milioane lei în 2017 şi 73,1 milioane de lei în 2010. Potrivit analiştilor de la compania de consultanţă Frames, toate datele indică faptul că în 2019 se va atinge un nivel record în acest business, afacerile şcolilor private având şanse să atingă graniţa de 200 de milioane de lei.
Adrian Negrescu, managerul Frames, a declarat: "Dacă în anul de referinţă 2010 erau înregistrate 256 de firme cu acest profil, în 2018 s-a ajuns la 443 de companii dintre care 402 erau în funcţiune şi au depus datele de bilanţ la Ministerul Finanţelor. Este o evoluţie semnificativă, care denotă faptul că tot mai mulţi dintre români au ales să plătească pentru studiile copiilor, iar firmele şi-au permis să facă investiţii semnificative în dotări, programe şi personal''.
Cele mai multe şcoli şi grădiniţe private erau înregistrate, anul trecut, în Bucureşti-Ilfov (230), Constanţa (33), Prahova (24), Argeş (15), Cluj şi Dolj ( câte 14). Media cifrei de afaceri nete, la nivel naţional, era de 391.360 de lei, în creştere faţă de anul precedent, iar numărul angajaţilor, la nivel naţional, era de 2020, cu peste 600 mai mulţi decât în 2010.
,,După anii de creştere susţinută 2010-2017, anul trecut s-a accentuat tendinţa de maturizare a pieţei, dovadă că, dincolo de creşterea business-ului şi a profitabilităţii, numărul firmelor active s-a redus cu câteva zeci. În piaţă au avut loc o serie de fuziuni şi achiziţii, iar marii jucători şi-au consolidat poziţiile în principal în aglomeraţiile urbane, acolo unde îşi regăsesc, în principal, clientela. Pe fondul creşterii veniturilor românilor şi extinderii paletei de oferte, 2019 şi mai ales 2020 vor aduce noi vârfuri de creştere'', arată analiza Frames.
În prezent, peste 90% din piaţă este reprezentată de microîntreprinderi cu o medie de 5 angajaţi, dar cu venituri medii în creştere faţă de anii trecuţi, de peste 400.000 de lei.