Deşi piaţa pompelor de căldură este în stadiu incipient în România, peste 50% dintre români ar lua în calcul să achiziţioneze un astfel de echipament în anul următor dacă ar avea finanţarea necesară şi dacă statul ar acorda subvenţii, conform unei cercetări sociologice realizate pentru platforma despre-energie.ro, un proiect susţinut de companiile Delgaz Grid şi E.ON.
Dintre respondenţi, aproape 3/4 (74%) afirmă că au destul de puţine informaţii sau chiar deloc despre utilitatea pompelor de căldură în gospodării. Totodată, 45% declară că nu ştiau că pompele de căldură pot fi folosite atât pentru încălzirea locuinţei în timpul sezonului rece, cât şi pentru răcire, vara.
Motivul principal pentru care românii ar achiziţiona o pompă de căldură este eficienţa energetică, respectiv reducerea costurilor cu energia. Când sunt întrebaţi despre motivele pentru care ar achiziţiona o pompă de căldură, peste 90% dintre respondenţi indică reducerea costurilor cu utilităţile (eficienţa energetică) şi cam tot atâţia dubla funcţie a acestor echipamente, de încălzire şi răcire a locuinţelor. Beneficiile pentru mediu sunt, totodată, în topul motivelor de achiziţie pentru 84% dintre respondenţi. Pompele de căldură sunt văzute ca o soluţie alternativă de către 32% dintre respondenţii care locuiesc în zone unde nu există sistem de termoficare şi nici gaze naturale.
Impediment pentru achiziţie. Preţul prea mare este considerat principalul impediment în achiziţia unei pompe de căldură pentru 40% dintre respondenţi, în aceeaşi măsură ca şi lipsa informaţiilor. Restul celor intervievaţi (aproape 20%) spun că lipsa unor subvenţii, după modelul Casa Verde, este un motiv serios care stă în calea achiziţiei unei pompe de căldură.
Exceptând costurile şi luând în considerare dubla funcţie a unei pompe de căldură, de încălzire şi răcire, 35% dintre respondenţi ar lua în considerare achiziţionarea unui astfel de dispozitiv, 47% se declară indecişi, iar 18% nu sunt interesaţi.
Dacă ar fi să cumpere o pompă de căldură, aproape 50% dintre respondenţi spun că ar apela la un magazin de specialitate, peste 9% s-ar uita la ofertele furnizorilor de energie, iar 41% spun că nu au o opţiune clară şi că au nevoie să se informeze în prealabil.