Amânarea plăţii obligaţiilor fiscal fără instituirea accesoriilor până la 30 de zile de la încetarea situaţiei de urgenţă este considerată cea mai utilă măsură luată de govern în contextual pandemiei COVID-19 de către 90% dintre companiile respondent în cadrul studiului Barometrul de HR, realizat de PwC România, se arată într-un comunicat remis Redacţiei noastre.
Ionuţ Simion, Country Managing Partner PwC România, a declarat: "Mediul de afaceri se confruntă cu un climat imprevizibil, fără precedent, care duce la o scădere neaşteptată a veniturilor într-un termen scurt. Multe companii găsesc cu greu soluţii pentru a-şi asigura lichidităţi şi au nevoie de sprijinul guvernului. Amânarea plăţii taxelor reprezintă o gură de oxygen în aceste condiţii. În continuare, va fi nevoie de alte măsuri pentru a combate efectele negative ale pandemiei COVID-19. Totuşi aşteptările trebuie să rămână realiste, raportate la posibilităţile bugetare. Spun asta pentru că în ultimii ani, deşi am avut creştere economică, a fost aplicată o politică fiscal prociclică care a dus la restrângerea spaţiului fiscal, limitând mijloacele de intervenţie ale guvernului într-o situaţie de criză, aşa cum estecea pe care o traversăm acum".
În ceea ce priveşte impactul măsurilor luate de autorităţi în contextual pandemiei COVID-19, marea majoritate a respondenţilor au apreciat ca benefice şi alte măsuri luate în zona fiscală, astfel:
●88% consideră ca bine venită măsura de amânare a termenului de plată pentru impozitul pe clădiri, teren, respective impozitul pe mijloacele de transport (inclusive termenul pentru acordarea bonificatiei) de la 31 martie 2020 pana la 30 iunie 2020
●70% cred că este utilă masura ce stabileşte plăţile anticipate trimestriale la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent.
Daniel Anghel, Partener, liderul serviciilor fiscal şi juridice PwC România, a adăugat: "În contextual crizei actuale, măsuri precum folosirea Spaţiului Privat Virtual pentru emiterea documentelor, depunerea declaraţiilor online şi arhivarea electronică sunt necesare în relaţia autorităţi - contribuabili. Recent, guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă, încă nepublicată, prin care autorităţile şi instituţiile publice sunt obligate să accepte documentele semnate cu semnătură electronică, trimise online de firme şi personae fizice. Ştim, de asemenea, că anul acesta administraţia fiscală are în pregătire mai multe proiecte de digitalizare pentru a fi aplicate. Sperăm că tot acest proces de digitalizare a serviciilor publice va fi accelerat în perioada următoare pentru că este în avantajul autorităţilor şi al contribuabililor atât din perspective simplificării interacţiunii, precum şi a reducerii costurilor".
În ceea ce priveşte măsurile propuse public de mediul de afaceri, 70% dintre companii spun că ar fi utilă implementarea facturării şi arhivării electronice; 64% consideră benefică deductibilitatea integrală din punct de vedere fiscal pentru donaţii effectuate pentru eradicarea şi combaterea Covid-19; în timp ce 58% sunt de părere că ar fi nevoie de emiterea prin Spaţiul Privat Virtual a certificatelor de înregistrare, de rezidenţă, de înregistrare şi orice alte certificate.
În acelaşi timp, 52% dintre companii ar vrea deductibilitatea integral pentru provizioanele pentru risc de neplata constituite ca urmare a efectelor pandemiei, precum şi ajustarea bazei de impozitare a TVA pentru creanţe neîncasate în perioada în care este aplicabilă starea de urgenţă precum şi pentru 60 zile după data de încetare a acesteiaiar 34% dintre acestea cred că ar fi utilă implementarea rambursării TVA cu control ulterior pentru toţi contribuabilii, indiferent de suma solicitată la rambursare
Andreea Mitiriţă, Partener Servicii fiscale PwC România, a precizat: "Măsurile luate până acum pentru a sprijini companiile vizează problemele identificate pe termen scurt, având aplicabilitate pe perioada stării de urgenţă şi încă 30 de zile după încheierea ei. Este evident că trebuie analizate, cât mai repede, alte măsuri fiscale care să ajute mediul de afaceri pe termen mai lung şi, în acest scop, ne putem uita la ceea ce fac alte state din Europa şi să preluăm bune practici din experienţa lor. De exemplu, măsurile pentru optimizarea fluxului de numerar ar trebui să fie primele luate în calcul, cum ar fi compensarea sumelor plătite în plus sau de rambursat cu obligaţii fiscal curente sau rambursarea cu celeritate a acestora".
Sursa citată menţionează că, măsurile în domeniul taxării luate de alte state au fost colectate şi centralizate de firmele din reţeaua PwC. Dintrea cestea, unele se află în discuţii în ţara noastră, cum ar fi rambursarea accelerată a TVA (Belgia, Luxemburg siLetonia); prelungirea termenului pentru depunerea declaraţiilor fiscale / plata obligaţiilor fiscale (Italia, Cehia, Belgia, Austria, Malta, Franţa, Luxemburg); stimulente fiscal pentru donaţiile efectuate de contribuabili (Grecia, Italia, Polonia, Ucraina); suspendarea acţiunilor de control fiscal / control fiscal online (Austria, Italia, Franta, Polonia); contribuabilii pot deduce pierderea înregistrată în 2020 din veniturile obţinute în 2019 (Polonia) - impozit pe profit şiimpozit pe salarii.
Studiul PwC România HR Barometru a fost derulat în perioada 23-26 martie 2020 pe baza informaţiilor furnizate de 91 de companii din sectoarele: bunuri de larg consum, auto (producţie şi distribuţie), transporturi, farmaceutic, IT&C, servicii financiare, energie (producţie, utilităţi, distribuţie), distribuitori (retail &logistică), servicii externalizate, altele.