Cea de-a zecea ediţie a studiului "Evoluţia afacerilor din România" realizat de Valoria în parteneriat cu Doingbusiness.ro aduce perspectiva modului în care managerii au ajustat acu prognozele realizate la începutul anului 2021.
"Revenirea în V a economiei începe să fie pusă sub semnul întrebării de directorii companiilor din România. Este prima oară în ultimele trei ediţii când percepţia privind evoluţia favorabilă a mediului de afaceri arată un recul. Certitudinea confirmată de BNR şi validată de respondenţi privind creşterea inflaţiei, estimările referitoare la evoluţia numărului de angajaţi şi a investiţiilor demonstrează începutul unei crize de încredere în economie. Contributori importanţi la această pierdere sunt criză politică, efectele pandemiei, lipsa forţei de muncă calificate, scumpirea energiei, creşterea preţurilor, criza lanţurilor de aprovizionare şi a materiilor prime.", spune Constantin Măgdălina, Expert Tendinţe şi Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.
Prognoza privind evoluţia cifrei de afaceri
Faţă de prognoza de la începutul anului, perspectiva de creştere a companiilor este uşor mai pozitivă acum, la finalul lui 2021. Dintre companiile respondente 18% în semestrul al doilea, faţă de 22% în semestrul întâi, se aşteaptă la cifre de afaceri mai mici, iar 5%, faţă de 13% anterior se aşteaptă la stagnare. Totuşi, 22% dintre companii prognozează ca cifra lor de afaceri să crească cu 5%-10% în 2021, urmate de 17% care au bugetat o creştere de 10%-20%. Pe de altă parte, procentul companiilor care estimează creşteri de peste 20% este de 18%, faţă de 12% la începutul anului.
La nivel de industrii, o creştere a cifrei de 10%-20% este previzionată de 28% dintre companiile de producţie industrială, 29% dintre firmele de servicii profesionale, 42% dintre firmele de IT şi de 49% dintre cele din industria farmaceutică şi de sănătate.
Prognoza privind evoluţia profitului
Previziunile privind evoluţia profitului din a doua parte a anului 2021 se aliniază tendinţei privind cifra de afaceri, fiind de asemenea uşor mai pozitive. Deşi acum 33% dintre companii (faţă de 26% la începutul lui 2021) se aşteaptă ca profitul lor să crească cu 1%-5% în acest an, vedem o scădere semnificativă pe palierul 10%-20%, de la 15% la 8%. Însă creşte de la 6% la 21% procentul companiilor care spun că profitul lor va fi mai mare cu peste 20% în acest an. De asemenea procentul companiilor care prevăd o scădere a profitului se reduce de la 22% în prima parte a anului la 18% în prezent.
La nivel de industrii, o creştere a profitului de 10%-20% este prognozată de 29% dintre firmele de servicii profesionale, 34% de media şi publicitate, 43% din IT, 45% din agricultură şi alimentaţie şi 51% dintre cele din industria farmaceutică şi de sănătate.
Prognoza privind evoluţia investiţiilor
Din rezultatele analizei observăm că aproape se dublează procentul companiilor care spun că şi-au redus investiţiile în 2021, de la 9% în prima parte a anului la 17% în cea de-a doua. Mai mult, procentul firmelor care au stagnat nivelul investiţiilor în acest an a crescut de la 27% la 39%, iar procentul celor care au realizat investiţii mai mari a scăzut cu 4 puncte procentuale, de la 56% în prima parte a anului la 52% în acest moment.
Pe de altă parte, la nivel de industrii, studiul arată clar că cele mai multe firme din comerţ (26%), energie şi utilităţi (33%), din IT (37%), agricultură şi alimentaţie (54%), precum şi din industria farmaceutică şi de sănătate (55%) spun că au crescut investiţiile cu 10%-20% în acest an.
Prognoza privind evoluţia numărului de angajaţi şi a salariilor
În studiul realizat la începutul anului 2021 am văzut că 26% dintre companiile respondente se aşteptau la o stagnare a numărului de angajaţi, iar acum, la final de an, acest procent este de 48%. La acest început de an 26% dintre companii spuneau că se aşteaptă la creşterea numărului de angajaţi, dar numai 37% au realizat acest lucru. Pe de altă parte, datele arată că procentul companiilor care au redus numărul de angajaţi în 2021 a fost de 15% faţă de 28%, cât se estima la începutul anului.
Totodată rezultatele studiului arată că 36% dintre firmele de comerţ, 37% dintre cele de tehnologia informaţiei şi 25% dintre cele din industria farmaceutică şi sănătate au avut creşteri ale numărului angajaţilor de 10%-20% în 2021, iar 33% dintre firmele de construcţii şi 27% din agricultură au avut creşteri de 20%-30%.
Dacă la începutul anului 2021, 36% dintre companiile respondente nu previzionau creşteri salariale, maximul ultimilor 5 ani, la această ediţie a studiului procentul acestor companii a scăzut la 15%. În schimb creşte de la 17% la 28% procentul companiilor care spun că au crescut salariile cu 5%-10% în acest an şi de la 4% la 22% procentul celor care au crescut salariile cu 10%-20% în 2021. Pe de altă parte, 34% dintre firmele din producţie industrială, 37% din IT şi 35% din construcţii şi imobilire au crescut salariile cu 10%-20% în acest an.
Top 5 provocări şi oportunităţi
Cele mai importante provocări pentru companii din anul 2021, aşa cum au fost relevate de răspunsurile directorilor şi managerilor la acest studiu, au fost următoarele: creşterea costurilor (68%), lipsa forţei de muncă specializate (57%), menţinerea fluxului de numerar (48%), optimizarea lanţului de aprovizionare (46%) şi schimbarea comportamentelor consumatorilor (41%).
De asemenea, conform managerilor respondenţi, cele mai importante oportunităţi ale anului 2021 pentru companiile româneşti au fost: realizarea de noi produse/servicii şi accesarea de noi canale de vânzare (48%), digitalizarea şi automatizarea (43%), extinderea pe pieţe externe (34%), accesarea de fonduri nerambursabile (31%) şi piaţa de e-commerce în creştere (24%).
"Potrivit rezultatelor studiului Evoluţia prognzată a afacerilor din România, nivelul de optimism sau pesimism diferă în funcţie de industrie. Răspunsurile oferite de liderii companiilor din România, arată că sunt industrii care trec printr-o perioadă de creştere accelerată cum sunt industria agricultura, industria de IT, serviciile profesionale, dar şi industrii care traversează o perioadă dificilă. Îngrijorările exprimate de manageri vizează lipsa forţei de muncă, creşterea costurilor şi a ratei inflaţiei, în timp ce oportunităţile privesc noi produse şi servicii, noi canale de vânzare, digitalizarea şi automatizarea, şi extinderea pe pieţele externe.", spune Dumitru Ion, CEO Kompass Romania şi Doingbusiness.ro, co-autor al studiului.