Negocierile dintre Statele Unite ale Americii şi Uniunea Europeană privind încetarea disputei generate de subvenţiile acordate producătorilor de aparate de zbor "Airbus" şi "Boeing" au eşuat la finele săptămînii trecute. În consecinţă, administraţia Bush ameninţă că va aduce acest caz, din nou, în atenţia Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC).
"Deşi la data de 11 ianuarie 2005, oficialii UE au decis să negocieze eliminarea subvenţiilor acordate < Airbus >, în ultimele două luni aceştia au dat semne de reticenţă, încercînd să schimbe termenii înţelegerii", declară Richard Mills, purtător de cuvînt al US Trade Representative.
Amintim că SUA au înaintat, la data de 6 octombrie 2004, o plîngere la OMC, pretinzînd că sprijinul de peste 15 miliarde de dolari acordat companiei franceze "Airbus", din 1967 pînă în prezent, reprezintă subvenţii ilegale. Oficialii UE au ripostat, arătînd că producătorul american de aparate de zbor "Boeing" a beneficiat de sprijin ilegal de 23 miliarde de dolari, începînd cu anul 1992.
Administraţia SUA şi Comisia Europeană au decis, în decembrie, să pună capăt disputei în afara OMC, din dorinţa de a evita un proces, mai ales că parteneriatul comercial SUA-UE, cel mai mare din lume, este, deja, afectat de tot felul de lupte.
Menţionăm că "Boeing" şi-a pierdut titlul de cel mai mare producător de avioane în 2003, în favoarea "Airbus". Compania franceză a vîndut 305 avioane în 2003, iar cea americană - 281. "Boeing", care controla circa 73% din piaţa de profil în 1993, şi-a diminuat cota la 48% în prezent.