Un articol recent din Financial Times, pentru care nu sunt permise comentariile cititorilor, subliniază că "graba Occidentului de a susţine Israelul erodează susţinerea ţărilor în curs de dezvoltare pentru Ucraina".
Ar trebui să fie aceasta revelaţia unui adevăr ezoteric, care tocmai a devenit evident şi pentru cei care susţin necondiţionat ordinea internaţională bazată pe reguli, în ciuda faptului că regulile nu sunt deloc clare şi pot fi schimbate oricând?
Conform avertismentelor din partea unor oficiali şi diplomaţi occidentali, "sprijinul occidental pentru asaltul Israelului asupra Fâşiei Gaza a otrăvit eforturile de a ajunge la un consens cu ţările în curs de dezvoltare semnificative în ceea ce priveşte condamnarea războiului Rusiei împotriva Ucrainei".
Un diplomat de rang înalt din grupul G7 a declarat pentru FT că "am pierdut cu siguranţă bătălia în Sudul Global", iar toate eforturile pentru obţinerea sprijinului în ceea ce priveşte situaţia din Ucraina au fost în zadar. "Uitaţi de reguli, uitaţi de ordinea mondială", a mai subliniat diplomatul occidental, deoarece "nu ne vor mai asculta niciodată".
Poate că tocmai de aici vine problema, în condiţiile în care marile puteri occidentale au cerut mereu să fie ascultate necondiţionat şi au schimbat cu impunitate regulile atunci când acestea nu mai corespundeau propriilor interese, fără să considere efectul asupra celor pe care îi numeau "parteneri", dar de fapt îi considerau doar vasali.
Apoi diplomatul de rang înalt din G7 a venit cu o afirmaţie care poate provoca grave crize de isterie celor care nu mai fac diferenţa între realitate şi propagandă.
"Ceea ce am spus despre Ucraina trebuie să se aplice şi în Gaza. În caz contrar, ne pierdem toată credibilitatea", conform declaraţiilor sale pentru Financial Times. Apoi a subliniat că brazilienii, sud-africanii sau indonezienii nu mai au niciun motiv să creadă "ceea ce spunem despre drepturile omului".
FT aminteşte că liderii SUA, UE şi aliaţii lor occidentali au participat la summitul G20 de la New Delhi şi "au cerut naţiunilor în curs de dezvoltare să condamne atacurile Rusiei asupra civililor ucraineni pentru a susţine respectarea Cartei ONU şi a dreptului internaţional". Întâlnirea a avut loc cu doar patru săptămâni înainte de atacul Hamas asupra Israelului.
Pentru un oficial UE, "criza din Orientul Mijlociu este un dar ceresc pentru Rusia", după cum mai scrie FT, deoarece autorităţile de la Moscova pot spune că "ordinea globală construită după al Doilea Război Mondial nu funcţionează pentru voi" atunci când se adresează celor un miliard de locuitori din lumea arabă.
Iar autorităţile de la Bruxelles par să fie complet nepregătite pentru tranziţia către o nouă ordine globală, poate pe fondul unei aroganţe inexplicabile, care nu se manifestă doar la nivelul relaţiilor diplomatice cu alte părţi ale lumii.
"Dacă spui că tăierea apei, a electricităţii şi a aprovizionării cu alimente este o crimă de război în Ucraina, atunci trebuie să spui acelaşi lucru şi despre Gaza", a declarat un oficial arab pentru Financial Times.
Pentru o astfel de afirmaţie nu este nevoie de explicaţii suplimentare. "Atacurile Rusiei împotriva infrastructurii civile, în special a reţelelor electrice, sunt crime de război", proclama Ursula von der Leyen, preşedintele Comisiei Europene, pe contul său de Twitter în 19 octombrie 2022. Apoi a subliniat că "tăierea accesului la apă, electricitate şi căldură în pragul iernii reprezintă acte de teroare pură".
Declaraţiile au fost preluate pe nenumărate conturi de Twitter şi de presa din lumea arabă. Ipocrizia preşedintelui CE, care nu îşi mai ştie locul nici în Uniunea Europeană, nu va fi trecută cu vederea la nivelul ţărilor din Sudul Global.
Financial Times arată apoi că reacţiile autorităţilor din Sudul Global au determinat, totuşi, o schimbare de atitudine la nivelul autorităţilor europene.
Mai mulţi lideri din UE au avertizat, în cadrul unei videoconferinţe de urgenţă la nivel înalt, că "dacă nu susţinem şi drepturile palestinienilor din Gaza riscăm să expunem statele occidentale acuzaţiilor de ipocrizie", conform unei surse anonime citate de Financial Times.
Întâlnirea a fost convocată pe fondul "iritaţiei produse la nivelul capitalelor UE de decizia preşedintelui CE, Ursula von der Leyen, de a călători în Israel fără un mandat din partea celor 27 de state membre şi fără adoptarea unei poziţii comune".
Decizia unilaterală a unui dintre cei mai importanţi lideri europeni, mai ales că acesta nu a fost ales prin vot direct, ridică numeroase semne de întrebare cu privire la capacitatea Comisiei Europene de a menţine o poziţie unită a statelor UE, nu doar în ceea ce priveşte războiul dintre Israel şi Hamas, ci şi în cazul războiului din Ucraina.
Eventualele divergenţe vor transmite un mesaj negativ către ţările din Sudul Global, mai ales a celor care au o influenţă economică şi politică semnificativă.
"New Delhi, Jakarta şi Brasilia doresc să vadă coerenţă şi o poziţie comună în faţa acestor probleme", a declarat Jaap de Hoop Scheffer, fost secretar general al NATO, care a mai subliniat că "dacă autorităţile occidentale nu văd acest lucru, atunci există pericolul ca UE, G7 şi NATO să nu mai fie luate în serios".
Rezoluţiile cu privire la războiul dintre Israel şi Hamas propuse recent de Rusia la ONU au fost respinse printr-un veto al Statelor Unite la nivelul Consiliului de Securitate, deoarece "trebuie să prevenim preluarea iniţiativei de către Rusia, susţinută de China, iniţiativă care ar putea fi folosită împotriva noastră", după cum a declarat un diplomat occidental pentru FT.
În aceste condiţii, susţinerea din partea Sudului Global pentru Occident se poate eroda rapid în cadrul ONU, nu doar în ceea ce priveşte poziţia adoptată faţă de războiul dintre Israel şi Hamas, dar şi în ceea ce priveşte poziţia faţă de războiul din Ucraina.
La sfârşitul săptămânii trecute a avut loc la Casa Albă o întâlnire a preşedintelui Biden cu preşedintele Comisiei Europene şi preşedintele Consiliului European, al cărei rezultat ar trebui să fie prezentarea unei poziţii comune.
Dar mai pot fi convinse ţările din Sudul Global să mai creadă promisiunile şi să sprijine cauza promovată de puterile occidentale?
1. Da
(mesaj trimis de Oarecare în data de 23.10.2023, 06:16)
Există peste tot "mase largi populare" care sunt incapabile să facă distincția între realitate și propagandă, și nu numai în ultimele trei situații, plandemia și cele două războaie.
Și asta dacă le interesează cât de cât ce se mai întâmplă și în afara propriilor vieți căldicele.
Problema e că realitatea și propaganda, inclusiv fake-urile ordinare, s-au întrepătruns atât de mult încât nu mai pot fi deslușite decât intuitiv în baza cunoștințelor și bunului simț pe care îl au sau nu fiecare dintre noi.
Și cum și astea sunt pe ducă sau au atins un prag limită, e ușor de bănuit spre ce ne îndreptăm.
Frâiele lumii par a fi scăpate de sub control și de aici vine și ideea "conspiraționista" a unui guvern unic mondial.
Mai trebuie niște ingrediente noi și crearea unei psihoze și isteria generală (fandaxia lui Caragiale) e gata.
La nord, sud, est, vest.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 08:31)
Problema e că tu nu poți desluși nimic.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 06:52)
Deja de ieri aparea la tv stirea ca SUA si statele europene recomanda Israelului sa nu invadeze Gaza...nu e asta totusi o dovada de consecventa ce trebuia mentionata?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 15:10)
UE nu mai stie de cine sa asculte,
de USA sau
de cei 50 milioane musulmani/islamisti din Europa,
votanti ptr. stanga/liberala din UE
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 08:47)
asa e da Ucraina sunt ocupati de rusi invadati bombardati omorati la ei in tara, tinuti fara curent, pt ca.. motivele se tot schimba.
Palestinienii la fel sunt ocupati bombardati omorati , tinuti fara apa curent mancare si curand invadati si poate chiar stersi de pe harta de israel. unde-i diferenta?
nu e nici o diferenta. dc vrei sa tii cu dreptatea si nu cu tu esti prietenul meu deci tu ai dreptate, normal trebuie sa vezi ca israelul incearca sa faca in ce a mai ramas din palestina ce fac rusii in Ucraina.(anexare ilegala si epurare etnica, pe motiv de terorism, nazism etc).
si ipocrizia se vede si din faptul ca le trimitem ajutoare la palestinieni. ei au nevoie de tara lor Palestina macar in granitele recunoscute de onu, nu de ajutoare ca la orbeti.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 09:48)
Compari un stat bazat pe organizații teroriste cu un stat victimă a unui stat terorist.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 11:28)
Iar tu compari statul palestinian cu Uctaina.Atat de mica cultura politica nu ai ca sa stii ce se petrece in Orientul Mijlociu.Si mai intervii cu idioteniile tale
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 12:11)
Probabil ai consumat prune de pe jos, nu eu compar, ci tu compari Ucraina cu Palestina.
Lasă cultura, analfabetismul funcțional nu te ajută, din contră. :
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 08:51)
Si uite asa se ajunge la un echilibru. Acum a crede ca cei din sud sunt niste capacitati e o dovada de naivitate.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 08:52)
Deci cand Statele Unite si UE au inchis ochii la invazia Crimeeii si anexarea ei ilegala in 2014 nu am riscat să "expunem statele occidentale acuzaţiilor de ipocrizie":-)
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 09:29)
Păi când sua a închis ochi la marile și desele colonizării făcute de evrei ciuntit continuu din Palestina ,,cum a fost,,?
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 10:29)
Pai cand toate statele arabe nu vor sa accepte idea unui stat evreu si din 1948 tot incearca sa-l distruga "cum a fost"...adica statul ala evreu atestat documentar inca din 1000 BC...Regele David a stabilit capitala statului evreu la Jerusalim si nu vreun "arafat" palestinian arab
5.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 11:32)
Dupa tine,noi ar trebui sa ne luptam pentru teritorii care cu 2000 ani in urma au fost locuite de daci parte a marii familii a tracilor.
5.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 12:19)
Dupa tine, ala care a venit peste tine acum o suta de ani, ala are drepturi, e teritoriul "lui" si iti interzice sa existi ca stat pe teritoriul tau inca de acum 3000 de ani:-)
5.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 13:59)
cine pleaca la plimbare pierde locul de onoare. din anii 600-700, au plecat evreii de acolo. stii e ca si cum, tu ai un pamant , poate ai o casa pe el, si vine unul la tine in vizita cica a fost casa lu stra stra stra stra .. bunicu-sau candva acum 1200 de ani si dup-aia nu mai pleaca , zice ca e casa lui. :)))
5.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 14:16)
Da, in anii "600-700, au plecat evreii de acolo" "de bunavoie" din cauza arabilor...cum roata istoriei se intoarce, acum pleaca arabii" de bunavoie"...
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 09:11)
Nu este problema Sudului Global.
E problema lunii islamice, terorismul.
In secunda 2 după crimele Hamas de ce nu a a creat o forță de intervenție din Turcia , Egipt și alte țări care sa spună Israelului:
1. nu interveniți voi, o vom face noi. vom spulberă criminală organizație Hamas și vom ajuta la o Palestina neaservita Iranului.
Restul îs discuții.
Israel nu e un stat bananier și va acționa.
Pasnic nu merge.
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 09:16)
Ce vreau sa spun e că am văzut o grămadă de țări islamice lamentandu se de dragul civililor din Gaza.
De ce nu intervin împotriva Hamas și pentru restabilirea LEGALITATIiI internaționale pusă în discuție de o organizație teroristă.
Repet , cine împiedică Turcia, Egipt, Maroc, Algeria și alte țări islamice să trimită o forță de menținere a păcii care sa elimine terorismul și s garanteze frontiera Israelului?
De ce lasă Levantul in siajul Iranului și Rusiei?
Ce treabă are Sudul global cu aceasta neintervenție a lumii arabo- islamice in propria curte?
Exista STATE musulmane , de ce nu intervin împotriva terorismului absurd?
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 09:24)
Sunt acele țări antisemite și vor un Israel veșnic hărțuit de organizatii teroriste din jurul sau.
Sau de fapt NU le interesează chestiunea și nici civilii palestinieni din Gaza, Cisiordania sau sudul Libanului.
Daca ei sunt indiferenți, Iranul nu e. De decenii.
Cu rezultatele care se vad
Ce vreau sa spun e că poziția statelor islamice mari, civilizate, de neimplicare in regiune NU le da dreptul moral de a pretinde că le pasa., retoric de o populație civila ostatica teroriștilor
6.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 11:39)
Vecinii arabi nu pot interveni in Israel intrucat acesta,Israelul,e arma SUA de dominare a orientului mijlociu.Orce act ostil va fi sustinut ,cu toata hotarea de statele vestice.Bombardamentele continui asupra vecinilor,de zeci de ani ,au primit cumva cea mai mica dezaprobare?
6.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 12:52)
De unde ai dedus că se va opune Israel sau Vestul daca Egiptul , Turcia și alte state musulmane ar fi hotărât să dezarmeze ei Hamas și Hezbolah si sa trimită 50 mii de forțe pace în jurul Israelului.
Să pretinzi că îți pasă e una, sa te implici e alta.
Și nici măcar nu e nevoie decât de un pic de asumare a răspunderii.
6.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 12:55)
Influenta Israelului în Orientul mijlociu e aproape nulă, nu e nicio arma de dominare a SUA in zona.
Israel are influență doar in Israel.
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 09:54)
surdul global nu aude ca e doar un fasss.
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2023, 13:11)
corect!
9. Dupa declansarea unui conflict militar sunt anulat
(mesaj trimis de Opinie în data de 23.10.2023, 13:58)
Contradictiile de logica si de standard international cu care se confrunta liderii lumii sunt o consecinta a razboaielor . Pentru ca razboaiele renunta la aparentele de lege ,morala si continuitate ,functie de care e situatia pe front . Regimul din Ucraina denunta atacurile la inrastructura energetica si uciderea de civili si cere sa fie clasificate crime de razboi ,dar din pacate ,anul acesta au lasat aparentele deoparte si fac si ei aceleasi actiuni . Similar in Gaza : regimul Hamas a asaltat Israelul ucigand civili nevinovati ,stiind foarte bine puterea militara si capacitatile de lovire ale Israelului . Si vedem ca si palestinienii sunt acum folositi ca si ostatici intr un fel de vendeta fara alta finalitate decat moartea civilior si distrugerea imbobilelor si infrstructurii ,care trebuie si ele recunoscute . Marile puteri trebuie sa renunte la confruntare si la razboaie ,numai pacea face viata sa merite traita ,iar EU si Consiliul Europei trebuie sa revina la cadrul tratatelor europene care a fost conceput special ca sa evite razboiul .