SUPLIMENT DIGI Grupul Digi în cifre
Valentin M. Ionescu
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital #Telecomunicaţii / 12 aprilie 2021
În Romania, Digi furnizează servicii de pay TV pentru 4,7 milioane de clienţi, internet fix şi date fixe pentru 3,3 milioane clienţi şi servicii de telecomunicaţii mobile pentru 3,7 milioane clienţi.
Cu focalizare pe pieţele din România şi Spania, în anul 2020, veniturile grupului Digi Communications au înregistrat un salt de + 8%, comparativ cu 2019. Creşterea veniturilor a fost determinată de o majorare cu 12,4% a unităţilor generatoare de venit/beneficiarii de servicii (revenue generating unit - RGU), ce constituie principala sursă de încasări de când există grupul, de extinderea reţelelor fixe, de vânzările încrucişate de servicii, precum şi ca urmare a efortului susţinut pe care grupul l-a făcut pentru expansiunea telefoniei mobile.
În România, numărul de unităţi generatoare de venit/RGU (Revenue Generating Unit) la televiziunea prin cablu a crescut cu 15,5% (8,6% în 2019), iar la internet şi date fixe cu 19,3% (9,5% în 2019). La servicii de telecomunicaţii mobile creşterea este de 7% (1% în 2019). În Ungaria, numărul de unităţi generatoare de venit/RGU a scăzut cu 2,7% la pay TV, a înregistrat o scădere nesemnificativă (-0,13%) la internet şi date fixe şi a crescut cu 75% (560% în 2019) la telefonie mobilă. În schimb, la telefonia fixă (-4,5%) se înregistrează mici scăderi. Pe piaţa din Spania, numărul de unităţi generatoare de venit/RGU s-a majorat cu 23% (41% în 2019) la telefonie mobilă, păstrându-se trend-ul din anii anteriori. La fel pentru segmentul de internet şi date fixe, saltul este de 152% (912,5% în 2019), iar la telefonie fixă de 132%, în condiţiile în care baza este mică.
Analizând structura, în veniturile consolidate de 1.28 miliarde euro, 785 milioane euro (61,3% faţă de 64% în 2019) s-au încasat în România, pe segmentele televiziune prin cablu şi internet + date fixe, telefonie mobilă şi DTH, 274 milioane euro (21,4%) în Spania pe segmentul de telefonie mobilă şi comunicaţii fixe, 199,6 milioane euro (15,6%) în Ungaria pe toate segmentele şi 23 milioane euro (1,8%) în Italia pe segment telefonie mobilă.
Pe piaţa românească, încasările au înregistrat un plus de 4%, în Spania de aproximativ +42%, în Ungaria de -8% şi în Italia de + 2,7%.
Pe total grup, profitul net a scăzut cu 81% (+132% în 2019), dar rata profitului net marginal înregistrează + 0,6% (3,5% în 2019), iar eficienţa capitalului/Return on equity - ROE este la o valoare modestă de 0,017 sau 1,73% (0,239 sau 24% în 2019). EBITDA neajustata este -10%, iar marja EBITDA 29,7% . Nu am luat în considerare EBITDA ajustata, aşa cum este în raportul financiar la nota 30 (EBITDA ajustata cu eliminarea efectelor nerecurente/"one-off" ).
Dacă veniturile au crescut cu 8%, cheltuielile din exploatare au înregistrat o majorare de 7%. Se observă o creştere de 16,4% (22,5% în 2019) la cheltuielile de telefonie şi de 8,6% (10% în 2019) la cheltuieli de personal. Acestea plus amortizările şi cheltuielile de programare au ponderea cea mai mare în total cheltuieli de exploatare. De asemenea, costurile de finanţare netă sunt de 142,6 milioane euro (+56% faţă de 2019).
Cheltuielile de capital (318,7 milioane euro) au fost relativ ridicate şi au fost făcute în principal pentru extinderea reţelelor noastre fixe de fibră optică, dezvoltarea reţelei mobile, plăţi pentru achiziţionarea de drepturi şi licenţe pentru conţinutul de televiziune, plăţi pentru achiziţionare de noi licenţe de telecomunicaţii sau reînnoirea celor existente, extinderea reţelei fixe de internet şi date şi telefonie fixă în Spania, alte echipamente.
Gradul de îndatorare este de 81%, în scădere comparativ cu anul 2019, de la 91%. Totalul datoriilor este de 1,94 miliarde euro, din care 675,2 milioane euro sunt pe termen scurt. Solvabilitatea globală este de 1,23. Indicatorul trebuie să fie supraunitar, cât mai aproape de 2. Rata lichidităţii curente/testul acid este de 0,3 (valoare > 1) şi indică nevoia grupului de a apela la finanţare pe termen scurt, dacă vânzările nu cresc rapid în valoare.
Grupul înregistrează anual creşteri din vânzări. Dar încasările depind nu doar de tarife corelate cu o calitate mai înaltă a serviciilor, ci şi de investiţii în 5G, unde costurile sunt ridicate şi se amortizează pe termen lung.
Cu veniturile declarate de 1,28 miliarde euro, Grupul Digi Communications îşi conservă poziţia de lider pe piaţa din România (prin firma RCS & RDS SA) la activităţi de telecomunicaţii prin reţele cu cablu (cod CAEN rev. 2 6110), exact ca în 2019. Pe termen scurt, poziţia Digi pe piaţa românească nu se va schimba odată cu preluarea unei părţi din Telecom România de Orange, deşi portofoliul de clienţi pe fibra optică la cea din urmă firmă va creşte.
Ţînând cont de rezultatele întregului grup, valoarea de piaţă a firmei Digi Communications NV este, la începutul lunii aprilie, de 3,54 miliarde lei, cu un factor Tobin Q de 2,2, relativ constant faţă de decembrie 2019.
Activitatea grupului în viitor se va focaliza în continuare pe pieţele din România şi Spania, în cea din urmă existând un mare potenţial în rândul emigraţiei române la servicii de telefonie mobilă. Piaţa din Ungaria nu mai este de perspectivă. În condiţiile în care Autoritatea Naţională de Media şi Telecomunicaţii (NMHH) din Ungaria a refuzat să înregistreze Grupul Digi în procedura de Licitaţie 5G, acesta a decis să renunţe la operaţiunile din această ţară. La sfârşitul lunii martie 2021, RCS&RDS şi 4iG Plc. au încheiat un acord preliminar pentru achiziţia pachetului de 100% în DIGI Tavkozlesi Szolgaltato Ltd. (Digi Ungaria) şi a filialelor Invitel Ltd. şi I TV Ltd. Se aşteptă ca tranzacţia să se finalizeze în septembrie anul acesta.
1. Dap..
(mesaj trimis de Cristian în data de 12.04.2021, 18:12)
Ce e interesant la Digi este ca au pastrat preturile competitive, fata de terminatii de la Telekom care scumpesc cam de doua ori pe an, prin notificare unilaterala, servicii in deteriorare calitativa constanta.
Singura pata neagra la Digi e postul propagandistic progresist, neomarxist Digi24, care face agenda globalista pe fatza, in dispretul publicului.. In rest, ca si companie, ca si servicii, nota 10 pentru Digi.
1.1. { (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.04.2021, 06:30)
SA INTELEG CA "OTV-URILE"
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.04.2021, 20:58)
povesti Digi
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.04.2021, 21:26)
Total active 2,4 miliarde euro , datorii 2 miliarde euro :-)...tipic celor "da dreapta"...faliti, incompetenti care traiesc pe datorie cu subventii de stat sub forma de achizitii de publicitate:-)