Reporter: Cum a evoluat sectorul retailului online din ţara noastră în ultimul an?
Irina Pencea: În ciuda inflaţiei mari şi a incertitudinii generate de contextul geopolitic internaţional, care au pus presiune asupra puterii de cumpărare a oamenilor, comerţul online şi-a continuat tendinţa de creştere şi în ultimul an, chiar dacă nu în ritmul accelerat înregistrat în perioada pandemiei.
În tot acest context, am asistat şi la un nou tip de comportament în rândul consumatorilor care au devenit mult mai atenţi la serviciile pe care le primesc, la cât de bine le sunt înţelese nevoile. Chiar şi aşa, gradul de adopţie al comerţului online a continuat să crească pentru orice tip de produs, inclusiv în zonele rurale. În ultimii trei ani, procentul românilor cu acces la Internet care au plasat cel puţin o comandă online aproape că s-a dublat, ajungând la aproximativ 79%, potrivit celor mai recente date disponibile ale Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO).
În ceea ce ne priveşte, investiţiile mari în tehnologie şi în dezvoltarea infrastructurii logistice din ultimii ani reprezintă fundamentele unei construcţii solide pe care stau bazele creşterii ecommerce. Pe de o parte vorbim de infrastructura care acoperă un teritoriu foarte mare, cu depozite uriaşe şi reteaua easybox pe care Sameday a dezvoltat-o şi continuă să o dezvolte, dar şi partea ce ţine de robotizarea depozitelor noastre şi care ne permite scalarea business-ului.
Toate acestea au permis extinderea opţiunilor de livrare şi creşterea gamei de produse prin atragerea unui număr tot mai mare de comercianţi care pot să vândă în trei ţări prin intermediul soluţiei de Fulfilment by eMAG şi oferirea de servicii de plată care le permite clienţilor să îşi gestioneze mult mai bine bugetul.
Reporter: Care sunt provocările domeniului în actualele conditii macro-economice şi geo-politice?
Irina Pencea: Avansul retailului în general este influenţat de mai mulţi factori, printre care importanţi în ultima perioadă sunt puterea de cumpărare sau sentimentul clienţilor în legătură cu ceea ce se întâmplă în economie sau cu evoluţia războiului din Ucraina.
Cu toate acestea, ultimii trei ani ne-au arătat că, odată ce au comandat online, clienţii cumpără mai frecvent şi din mai multe categorii de produse, iar acest comportament a intrat în rutina multor oameni. Am văzut şi o diversificare către produse cu frecvenţă de cumpărare mai mare - fashion, beauty, produse de îngrijire personală.
Acest lucru ne determină să continuăm să fim optimişti în legătură cu viitorul comerţului online, care estimăm că va creşte, pe termen lung, mai ales în condiţiile în care potenţialul în cifra totală a comerţului este semnificativ. Momentan, comerţul online reprezintă doar 14% din total retail, în Europa Centrală se situează în jurul a 16%, iar în Europa de Vest, în UK de exemplu, a ajuns la 28%, potrivit unui studiu al firmei de consultanţă McKinsey. La asta se adaugă şi oportunităţile de vânzare internaţională (cross-border) prin intermediul Marketplace.
Reporter: Ce investiţii fac reţelele online pentru a-şi mări cota de piaţă şi pentru a ţine pasul cu digitalizarea şi tehnologia?
Irina Pencea: Tehnologia face parte din coloana vertebrală a unui business online ca al nostru, ceea ce le conferă mai multă flexibilitate în adoptarea inovaţiilor şi o capacitate mai mare de a se adapta la schimbare decât ar putea un retailer tradiţional.
Acest lucru nu ar putea fi posibil fără un plan susţinut de investiţii centrate pe client, pe experienţa acestuia şi pe servicii care răspund cât mai bine nevoilor lui.
Dezvoltarea eMAG are la bază o viziune pe termen lung care, pe de o parte, porneşte întotdeauna de la întrebarea "ce nevoie a clientului reuşeşte această soluţie sau serviciu să rezolve", dar şi pe crearea de noi oportunităţi de dezvoltare pentru sellerii din Marketplace.
Concret, în 2021 am început un plan masiv de investiţii care are scopul de a susţine evoluţia eMAG înspre un ecosistem regional de comerţ online. Pentru a atinge acest obiectiv, ne-am concentrat eforturile de dezvoltare de tehnologie, în logistică şi susţinerea antreprenoriatului prin intermediul platformei Marketplace.
eMAG este o companie de tehnologie şi toate investiţiile pe care le-am făcut în această direcţie ne ajută să înţelegem mai bine clientul, mai ales în această perioadă în care este mult mai precaut şi îşi cântăreşte mai atent deciziile, să îi îndeplinim mai rapid dorinţele şi, în final, să îi oferim o experienţă cât bună de cumpărare.
În acest sens, Genius este unul dintre cele mai importante servicii pe care le oferim clienţilor noştri, pentru că le facilitează acces la oferte exclusive şi livrare gratuită în patru platforme de ecommerce: eMAG, Tazz, Fashion Days şi Freshful. Livrarea rapidă şi predictibilă aproape că se subînţelege în ecommerce, dar fără investiţii consistente în logistică nu ar fi posibilă. eMAG a investit peste 250 de milioane de lei în cele două hub-uri logistice de la Joiţa, care acoperă 250.000 mp. Doar anul trecut compania a investit peste 43 de milioane de euro în roboţi şi tehnologie de ultimă generaţie la nivel mondial, care ajută angajaţii să fie mai productivi.
Fiind o companie românească, încercăm să ducem succesul de acasă în toate teritoriile în care operăm, astfel că, pentru a susţine ambiţiile noastre de a construi un ecosistem regional, construim primul depozit în afara României, în Ungaria, lângă Budapesta.
În acelaşi timp, investim în dezvoltarea ecosistemului Marketplace, care are un rol important în dezvoltarea gamei de produse pe care o au la dispoziţie clienţii. Avem în diferite stadii de implementare investiţii în valoare de 251 de milioane de lei, care transformă eMAG într-o destinaţie pentru antreprenorii interesaţi de un canal suplimentar de vânzare. În prezent, comunitatea de selleri depăşeşte 54.000, iar cele mai multe produse disponibile pe platforma eMAG provin din oferta lor.
Reporter: Care sunt problemele pe care le întâmpinaţi şi ce măsuri consideraţi că ar fi nevoie să fie luate in domeniu?
Irina Pencea: Una dintre principalele provocări în comerţul online a fost întotdeauna legată de creşterea gradului de adopţie a soluţiilor digitale de plată care aduc beneficii precum siguranţa tranzacţiilor, costuri mai scăzute comparativ cu plăţile cash şi simplitate. Beneficiile merg mai departe la nivelul întregii economii şi, din această perspectivă, creşterea plăţilor cu cardul rămâne un subiect specific sectorului. În cazul eMAG, plăţile cu cardul online au crescut cu peste 22% în 2022, ajungând la o pondere de 56% din total, la nivel naţional.
Există în continuare potenţial semnificativ de creştere, pe care este important să îl valorificăm, deoarece această metodă este mai sigură pentru utilizatori şi are costuri mai mici pentru comercianţi. Cu ajutorul celorlalţi actori din economie, bănci, procesatori, transportatori comercianţi şi profitând de investiţiile direcţionate către digitalizare din PNRR, avem încredere în dezvoltarea competenţelor digitale ale populaţiei, care se vor reflecta şi în creşterea plăţilor cu cardul.
Reporter: Câştigă online-ul teren tot mai mult?
Irina Pencea: Comerţul online câştigă teren în toate domeniile şi este doar partea vizibilă a ceea ce numim noua economie sau economia digitală, care va influenţa evoluţia tuturor sectoarelor economice în următorii ani. Astăzi nu mai putem vorbi de o diferenţiere clară între comercianţi online şi offline, pentru că cele două canale de vânzare se întrepătrund, iar abordarea multichannel este regula, nu excepţia, în comerţul modern. De altfel, cei mai mulţi mari comercianţi tradiţionali au şi platforme online sau vând şi pe platforme Marketplace, mergând până la a integra şi canale de vânzare direct în social media.
Pentru că este un mediu transparent unde clienţii pot compara în orice moment ofertele, online-ul funcţionează ca o protecţie împotriva inflaţiei în această perioadă, iar oamenii pot găsi preţuri bune, potrivite oricărui buzunar.
Datorită gamei mari de produse, clienţii pot beneficia de campanii promoţionale care ajung până la 500.000 de produse cu discount raportat la cel mai mic preţ din ultimele 30 de zile, la care participă între 800 şi 1200 de selleri cu oferte din toate categoriile.
Pe termen lung, tendinţa de integrare a comerţului online în rutina de cumpărături va continua, pe măsură ce beneficiile sale vor ajunge la tot mai mulţi oameni: gamă mare şi variată de produse, transparenţă şi posibilitatea de a compara uşor oferte, dar şi servicii de plată şi logistice care economisesc timpul şi banii oamenilor.
Reporter: Cum caracterizaţi cererea din online? Din ce zone vine?
Irina Pencea: Un număr tot mai mare de clienţi comandă online produsele de care au nevoie zi de zi, din toate categoriile pe care au aşteptarea să le găsească în acelaşi loc. În acest context, cererea din online este susţinută de oferta variată de produse disponibile, dar şi de serviciile pe care le găsesc clienţii aici: soluţiile de plată din contul eMAG/My Wallet, termenul extins de retur şi livrare gratuită prin Genius, sau flexibilitatea de a ridica produsele comandate oricând, din reţeaua easybox.
De asemenea, vedem o creştere a diversităţii produselor adăugate în coş şi o creştere a frecvenţei de cumpărare pentru anumite categorii de produse cum ar fi de exemplu cele pentru copii, produse de frumuseţe sau pentru animalele de companie.
Aşadar clienţii merg tot mai ţintit, pentru o nevoie specifică, alegând să cumpere de pe eMAG fiindcă aici găsesc brandul şi articolul cu caracteristicile pe care şi le doresc. În acest sens, cea mai mare contribuţie în această ofertă diversă o au sellerii din eMAG Marketplace, care adaugă constant produse noi pe site, ducând în prezent oferta eMAG la peste 13 milioane de produse.
Reporter: Care este profilul cumpărătorului online?
Irina Pencea: În prezent, nu mai putem spune că avem un profil foarte bine definit al consumatorilor care aleg să facă cumpărături online. Practic, suntem într-un moment în care orice persoană care are acces la internet poate să facă şi achiziţii, indiferent că locuieşte în mediul urban sau rural, de venituri sau de studiile pe care le are.
Dar un numitor comun cred că îl reprezintă atenţia sporită la preţ şi la calitatea serviciilor pe care le primeşte în schimb. Inflaţia mare pune presiune pe venitul disponibil pe care îl alocă oamenii, ceea ce înseamnă că sunt mai atenţi atunci când fac cumpărături şi urmăresc campaniile de reduceri şi soluţiile inteligente de shopping. Pentru a veni în sprijinul lor, am păstrat acelaşi cost pentru serviciul Genius, care le oferă transport gratuit, alături de alte discount-uri speciale, şi am extins beneficiile Genius la încă trei aplicaţii de comerţ - Fashion Days, Tazz şi Freshful. În acelaşi timp, am integrat în contul eMAG/ MyWallet şi o serie de servicii financiare menite să îi ajute să gestioneze mai bine resursele financiare pe care le au.
Reporter: Care este valoarea pieţei de profil?
Irina Pencea: Potrivit estimărilor ARMO, în 2022, retailul online din România a ajuns la 6,3 miliarde de euro, o valoare uşor mai mare decât cea înregistrată în 2021, de 6,2 miliarde euro.
Credem că sectorul ecommerce îşi va continua evoluţia pozitivă şi în 2023, în contextul în care vedem o creştere a consumului, chiar dacă într-un ritm mai temperat decât până anul acesta.
Reporter: Ce perspective au reţelele comerciale online?
Irina Pencea: În online, platformele de tip marketplace sunt pentru comercianţi cea mai accesibilă metodă de a vinde către o piaţă eterogenă, din mai multe ţări, fără să fie necesare investiţii suplimentare. De pildă, prin eMAG Marketplace sellerii pot să acceseze o piaţă estimativă de 9 milioane de clienţi, din trei ţări din regiune: România, Ungaria şi Bulgaria. Mai mult, începând de anul acesta, sellerii au şi posibilitatea de a accesa serviciul Fulfillment by eMAG pe plan internaţional, ceea ce înseamnă că pot fi degrevaţi de toate operaţiunile logistice şi au nevoie doar de dorinţa de a vinde cross-border.
În Ungaria este deja o comunitate de aproape 4800 de antreprenori români care şi-au listat produsele pe eMAG Marketplace, iar în Bulgaria aproape 3.000, ceea ce se traduce într-un plus de peste 10-15% în veniturile acestor companii, pe lângă de cele care vin doar din vânzările realizate în România. Efortul de a vinde pe mai multe pieţe este astfel minimal, dat fiind faptul că prin intermediul unei singure platforme gestionează un singur stoc de marfă şi abordează două sau trei pieţe din tot atâtea ţări.
Prin urmare, credem că perspectivele de dezvoltare sunt bune, iar noua generaţie de antreprenori pleacă la drum cu avantajul că poate folosi tehnologia şi infrastructura pe care le-am optimizat în peste 20 de ani de ecommerce.
Reporter: Mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 31.05.2023, 08:44)
NU E O REALIZARE, DE VREME CE EMAG E UN MAGAZIN ONLINE. NORMAL AR FI FOST 85-90%.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.05.2023, 10:13)
Nu ai inteles ce scrie in articol: "56% din total, la nivel naţional".
Pentru ca, asa cum spui tu "EMAG E UN MAGAZIN ONLINE" si deci platile cu cardul sunt la 100%.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.05.2023, 11:29)
Nu e o realizare din moment ce te taxeaza in plus daca vrei sa platesti cash.
Taxa de prelucrare blabla.....
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 31.05.2023, 17:47)
Taxa de 6 lei Ca achiti cu cardul la easybox este cea mai imbecilă taxă
Doar in Ro plătești taxe dacă achiti cu cardul