SUPLIMENT RETAIL BAT: "Mizăm pe inovaţie şi digitalizare în transformarea industriei pentru un viitor mai bun"

Ziarul BURSA #Companii / 31 mai 2023

BAT: "Mizăm pe inovaţie şi digitalizare în transformarea industriei pentru un viitor mai bun"

(Interviu cu Ileana Dumitru, Director juridic şi relaţii publice al Ariei Europa de Sud Est în cadrul BAT)

Compania este unul dintre principalii contribuabili la bugetul de stat

În prezent, orice business trebuie să adopte digitalizarea şi noile tehnologii, pentru a rămâne relevant şi accesibil publicului său, consideră Ileana Dumitru, Director juridic şi relaţii publice al Ariei Europa de Sud Est în cadrul BAT. Domnia sa ne-a trans­mis, în cadrul unui interviu: "Industria tutunului trece poate prin cea mai complexă transformare din istoria sa, centrată pe inovaţia şi tehnologia deja indispensabile în orice domeniu. În cazul nostru sunt completate de cercetare ştiinţifică de lungă durată şi de sustenabilitate. glo™, cel mai inovator dispozitiv pentru încălzirea tutunului din portofoliul companiei noastre, este mai mult decât tehnologie; este concretizarea conceptului de reducere a riscurilor care, aplicat consumului de tutun, presupune dezvoltarea de noi categorii de produse din tutun şi nicotină care nu implică arderea tutunului şi care, astfel, reduc semnificativ cantitatea de substanţe nocive asociate fumatului".

Peste 1.500 de cercetători şi oameni de ştiinţă lucrează în cadrul BAT pentru dezvoltarea noilor categorii de produse alese până în prezent, la nivel global, de peste 22 de milioane de consumatori, conform Ileanei Dumitru. Aceasta ne-a precizat că, în România, pes­te 400.000 de dispozitive glo sunt deja utilizate de către consumatori şi că atenţia companiei se îndreaptă permanent spre nevoile şi aşteptările lor în privinţa dovezilor ştiinţifice de reducere a riscurilor, a inovaţiei tehnologice care să ofere în acelaşi timp satisfacţia aşteptată şi, nu în ultimul rând, a sustenabilităţii acestei noi categorii de produse.

Reporter: Care sunt provocările momentului, în contextul crizelor suprapuse, al inflaţiei şi restricţiilor impuse de războiul din Ucraina? Cum afectează acest conflict contrabanda cu produse din tutun?

Ileana Dumitru: Contextul 2023, cel puţin până acum, este foarte complex. Pe de-o parte lăsăm în urmă cei doi ani de pandemie, evident cu efecte asupra modului în care ne raportăm la siguranţa proprie şi la relaţionarea cu cei din jur. În plus, de anul trecut ne confruntăm cu o severă instabilitate regională, care are impact atât asupra contextului macro-economic, cât şi asupra propriului univers al fiecăruia, în care stabilitatea şi siguranţa devin din nou problematice. Pe de altă parte, începutul lui 2023 ne dezvăluie cu generozitate inovaţii incredibile ale inteligenţei artificiale, care te uimesc în primă fază prin ingeniozitate, după care începi să-ţi pui întrebări referitor la relevanţa prezenţei umane. Cred că doar imaginaţia este limita, iar viteza uluitoare cu care evoluează această tehnologie este o provocare imensă pentru diversele foruri de reglementare, cel puţin în acest moment.

În ceea ce priveşte evoluţia contrabandei, în acest context regional dificil, remarcăm o tendinţă de stabilitate la un nivel de sub 10% înregis­trat pe parcursul ultimilor trei ani. Conform rezultatelor comunicate de Novel Research, în 2022 media anuală a comerţului ilegal cu ţigarete a fost de 7,1%, faţă de 8,7% în 2021, aceasta fiind cea mai scăzută din ultimii 15 ani, ceea ce înseamnă implicit şi venituri mai mari la bugetul de stat. Spre comparaţie, nivelul maxim atins de piaţa neagră de ţigarete înregistrat în România în anul 2010 era de 27% din totalul consumului. De asemenea, media anuală a contrabandei cu ţigarete în România se situează sub cea de 10% la nivel euro­pean. Din acest punct de vedere, putem spune că rezultatele sunt foarte bune şi că eforturile autorităţilor dau roade. Pe de altă parte, remarcăm o adaptare permanentă a reţelelor de trafic ilicit, prin noi metode de introducere în ţară a produselor de contrabandă sau prin intensificarea contrafacerii: circa un sfert din ţigările găsite la consumatori în momentul interviurilor din cercetarea de piaţă anul trecut au fost contrafăcute, înregistrând cel mai mare nivel al ţigărilor contrafăcute în piaţa ilicită din ultimii zece ani. Chiar şi la un nivel de sub 10%, impactul contrabandei cu produse din tutun asupra bugetului statului este de circa 2 miliarde de lei*, o sumă considerabilă care justifică atenţia permanentă a autorităţilor în acest domeniu.

Reporter: Ce investiţii faceţi pentru a putea face faţă digitalizării şi tehnologiei?

Ileana Dumitru: Cred că, în prezent, orice business nu doar că trebuie să facă faţă, ci chiar să adopte digitalizarea şi noile tehnologii, pentru a rămâne relevant şi accesibil publicului său. Industria tutunului trece poate prin cea mai complexă transformare din istoria sa, centrată pe inovaţia şi tehnologia deja indispensabile în orice domeniu. În cazul nostru sunt completate de cercetare ştiinţifică de lungă durată şi de sustenabilitate. glo™, cel mai inovator dispozitiv pentru încălzirea tutunului din portofoliul companiei noastre, este mai mult decât tehnologie; este concretizarea conceptului de reducere a riscurilor care, aplicat consumului de tutun, presupune dezvoltarea de noi categorii de produse din tutun şi nicotină care nu implică arderea tutunului şi care, astfel, reduc semnificativ cantitatea de substanţe nocive asociate fumatului. Peste 1.500 de cercetători şi oameni de ştiinţă lucrea­ză în cadrul BAT pentru dezvoltarea noilor categorii de produse alese până în prezent, la nivel global, de pes­te 22 de milioane de consumatori. În România, peste 400.000 de dispozitive glo sunt deja utilizate de către consumatori şi atenţia noastră se îndreaptă permanent spre nevoile şi aşteptările lor în privinţa dovezilor ştiinţifice de reducere a riscurilor, a inovaţiei tehnologice care să ofere în acelaşi timp satisfacţia aşteptată şi, nu în ultimul rând, a sustenabilităţii acestei noi categorii de produse.

În plus, ne concentrăm permanent pe implementarea celor mai recente inovaţii tehnologice în derularea activităţilor noastre specifice, în unităţile de producţie şi în derularea parteneriatelor comerciale. În 2019, BAT Româ­nia a devenit primul jucător în domeniul comercializării produselor din tutun în România care a dezvoltat o platformă de comenzi online pentru retaileri, facilitând astfel fluxul de date dintre BAT şi partenerii noştri comerciali. În prezent, peste 25.000 de clienţi (retai­leri) accesează săptămânal platformele noastre de Digital Ordering în vederea plasării comenzilor şi peste 95% din volume sunt comercializate prin intermediul acestui instrument. Tot în 2019 echipele de trade şi supply chain au implementat sistemul Pick&Pack, cel mai avansat sis­tem automatizat de pregătire a co­menzilor existent în prezent în Româ­nia, dezvoltat şi implementat împreună cu o companie românească. Prin acest sistem, BAT a dezvoltat în România un lanţ de supply chain integrat (aprovizionare şi distribuţie), de la preluarea comenzilor până la livrarea către partenerul comercial. Sis­temul inovator de Pick&Pack con­tribuie semnificativ la respectarea cerinţelor de trasabilitate completă a produselor din tutun impuse de legislaţia europeană, iar investiţia totală în devoltarea acestui sistem se ridică la peste 5 milioane de lire sterline.

Reporter: Continuă în piaţa de profil tendinţa de a înlocui fumatul şi produsele tradiţionale cu alternative tot mai diverse. În ce punct vă aflaţi din acest punct de vedere?

Ileana Dumitru: România a fost printre primele ţări unde BAT a lansat glo în 2018. De atunci, segmentul produselor din tutun încălzit a crescut în mod constant, o evoluţie sus­ţinută din plin de tot mai multe dovezi ştiinţifice care susţin profilul de risc redus al aces­tor produse. Cercetarea noastră vizează atât latura ştiinţifică şi impactul utilizării produselor cu risc redus* comparativ cu fumatul, cât şi aşteptările consumatorilor şi percepţiile acestora privind utilizarea acestor produse. Credem că nevoia consumatorului este cea care trebuie să ghideze inovaţia, deoarece dincolo de reducerea ris­curilor dovedită ştiinţific, trebuie să existe satis­facţia şi cunoaşterea care îl pot determina pe consumator să treacă la utilizarea acestor produse. Pentru a înţelege mai bine motivaţia şi argumentele fumătorilor, ne putem uita la studiul dezvoltat de IRES*** la comanda BAT România, care oferă informaţii valoroase asupra percepţiilor consumatorilor cu privire la rolul pe care produsele de încălzire a tutunului (THP) îl pot avea ca alternativă viabilă la fumat. Studiul, publicat anul trecut, a întrebat adulţii din România care folosesc THP (şi în special glo™) de mai mult de şase luni dacă au perceput diferenţe faţă de fumat.

Consumatorii români de produse pentru încălzirea tutunului, cum ar fi glo™, au declarat că au perceput îmbunătăţiri semnificative la nivel fizic şi în ceea ce priveşte stilul de viaţă după ce au trecut de la fumat la produse de încălzire a tutunului. Sondajul s-a bazat exclusiv pe percepţia participanţilor, fără evaluări fiziologice sau contribuţii terţe. Iar rezultatele sunt concludente, respondenţii indicând că au perceput îmbunătăţiri ale condiţiei lor fizice atunci când folosesc glo™ versus fumat:

- 60% spun că tuşesc mai puţin comparativ cu fumatul,

- 55% spun că folosirea glo are un impact mai puţin negativ asupra condiţiei lor fizice decât fumatul,

- 72% spun că dinţii lor sunt mai puţin afectaţi faţă de fumat.

De asemenea, consumatorii glo au perceput beneficii sociale după trecerea la produse din tutun încălzit:

- 96% dintre respondenţi au indicat mai puţin miros pe haine şi mâini,

- 97% au indicat un impact negativ mai mic asupra aerului din interior,

- 89% au indicat un gust mai puţin neplăcut rămas în gură faţă de fumat,

- 95% au indicat mai puţină res­piraţie urât mirositoare după trecerea la glo™ în comparaţie cu fumatul.

BAT are un portofoliu divers de produse care nu implică arderea tutunului, alături de THP numărându-se produsele pentru vapat sau produsele moderne pentru uz oral. Investiţia anuală a companiei în cercetare şi dezvoltarea acestei noi categorii de produse se ridică la peste 350 de milioane de lire sterlie, iar obiectivul nostru este ca 50 de milioane de consumatori la nivel global să aleagă produsele noas­tre cu risc redus** până în 2030. Fiecare consumator care alege deja să facă această trecere este un pas înainte spre un viitor mai bun.

Reporter: Cum a evoluat cererea din domeniu? Estimaţi că va câştiga online-ul în faţa offline-ului în ceea ce priveşte comerţul?

Ileana Dumitru: Eu cred foarte tare în echilibru, într-o abordare echilibrată bazată pe curaj şi responsabilitate. Pot părea noţiuni opuse la prima vedere, dar cu siguranţă se pot armoniza şi practica din realitate ne demonstrează acest lucru. BAT construieşte un business concentrat pe consuma­tori, pentru a răspunde aşteptărilor în continuă schimbare ale acestora prin standarde înalte de calitate a produselor şi acces la informaţii corecte şi complete. Partenerii noştri din Retail sunt parte integrantă din acest proces şi un punct esenţial în comunicarea cu consumatorii, iar digitalizarea şi dezvoltarea de platforme de comunicare online joacă un rol important şi este esenţială pentru a crea o experienţă relevantă.

Pe de altă parte, inovaţia în indus­tria tutunului se bazează foarte mult pe cercetare şi argumente ştiinţifice, care au nevoie de o comunicare personalizată şi adaptată diferitelor categorii de public. În acest flux de comunicare, feed-back-ul şi nevoile de informare ale partenerilor noştri - consumatori, parteneri comerciali, factori decizionali şi de reglementare - sunt esenţiale pentru dezvoltarea unei comunicări relevante. De aceea, prezenţa în offline rămâne foarte importantă şi inves­tim timp şi resurse în cercetare şi comunicare pentru a oferi argumente şi dovezi ştiinţifice în susţinerea noilor noastre categorii de produse.

Indiferent de mediul în care comunicăm, responsabilitatea şi prevenirea accesului minorilor la produse cu nicotină rămân elemente centrale în activitatea noastră atât în cadrul propriilor echipe, cât şi în cazul partenerilor comerciali, indiferent de canalul de comercializare utilizat. Derulăm campanii anuale pentru informarea partenerilor asupra prevederilor legale pentru prevenirea accesului minorilor la produse din tutun şi ne bucurăm că anul trecut peste 32.000 de parteneri comerciali s-au alăturat iniţiativei noas­tre, o cifră pe care sperăm să o depăşim în acest an. De asemenea, salutăm des­chiderea pentru un dialog susţinut şi constructiv cu factorii decizionali în acest domeniu şi rămânem un partener deschis pentru o reglementare cât mai corectă şi echilibrată.

Reporter: Cum aţi încheiat anul 2022 şi care sunt rezultatele financiare?

Ileana Dumitru: BAT este cea mai mare companie de produse din tutun din România şi unul dintre cei mai mari contribuabili ai României, cu o contribuţie totală de 10,5 miliarde lei (2,1 miliarde euro) în accize şi taxe la bugetul de stat în 2022. Aceas­tă sumă se adaugă la cele 24 miliarde de euro contribuţie directă a BAT la bugetul de stat în primii 25 de ani de activitate pe piaţa locală.****

Cu o cotă de piaţă de peste 50%, BAT este un investitor strategic şi un angajator de top în România. Investiţiile totale ale companiei în fabrica din Ploieşti au depăşit pragul de 500 de milioane de euro de la construcţia sa în 1996. BAT a creat 3.000 de locuri de muncă în cele trei entităţi pe care le operează la nivel local (fabrica din Ploieşti, compania naţională de distribuţie şi centrul de servicii integrate) şi generează alte 30.000 de locuri de muncă indirect, pe lanţul valoric. Durata medie de vechime în cadrul companiei a unui angajat BAT este de peste şapte ani, ceea ce demonstrează că mediul de lucru este foarte apreciat de angajaţi.

De asemenea, industria tutunului contribuie pozitiv la balanţa comercială a României. Conform datelor recent publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS), valoarea totală a exporturilor de produse din tutun prelucrat, precum ţigarete şi produsele din tutun încălzit, a fost de 1,48 de miliarde de euro în 2022, reprezentând o creştere de 140 de milioane de euro faţă de anul anterior. BAT România exportă aproximativ 70% din volumele produse la Ploieşti, unde se află a doua cea mai mare fabrică din Europa a grupului şi între primele cinci la nivel global.

Valoarea totală a importurilor de tutun brut şi prelucrat în 2022 a fost de circa 375 de milioane euro, menţinând contribuţia pozitivă a sectorului tutunului la balanţa comercială a Româ­niei la o valoare de peste 1,1 mi­liarde de euro.

Vom continua aceste investiţii în România şi contăm pe stabilitatea şi predictibilitatea mediului economic şi a cadrului fiscal ca fiind contextul esenţial pentru aceste investiţii. BAT este o companie globală stabilă, iar viziunea pe termen lung şi deciziile sustenabile în ţările unde activează se bazează întotdeauna pe un mediu economic stabil şi un cadru fiscal echilibrat, care pot genera predictibilitate pentru dezvoltarea solidă a afacerii.

Reporter: Mulţumesc!

*Potrivit estimărilor industriei pentru anul 2022

**Bazat pe dovezile existente şi presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse, care nu sunt lipsite de risc şi provoacă dependenţă.

***Studiul a fost realizat de IRES la comanda BAT şi concluziile se bazează pe percepţiile unui eşantion reprezentativ de consumatori ai produselor care încălzesc tutunul şi care au renunţat total sau parţial la fumat. Respondenţilor li s-a cerut să compare utilizarea produselor care încălzesc tutunul cu fumatul, fiind recunoscut că arderea (spre deosebire de încălzirea) tutunului este cauza riscurilor asociate fumatului. Studiul a fost realizat de IRES în perioada 14 aprilie - 12 mai 2022, perioadă în care 848 de utilizatori au fost intervievaţi. Toţi respondenţii au folosit produsul care încălzeşte tutunul pentru o perioadă de cel puţin şase luni şi fumau de cel puţin un an înainte de a face tranziţia la produsul care încălzeşte tutunul - suficient timp pentru a percepe orice diferenţă. Echipa de cercetare a folosit metoda de colectare CATI (interviu telefonic asistat de calculator). (https://www.bat25.ro/assets/Brosura_BAT-IRES_glo_EN_25.10.pdf )

****Conform studiu Civitta, 2021

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb