SUPLIMENT RETAIL "Comerţul de proximitate se va dezvolta şi mai mult în următoarea perioadă"

Ziarul BURSA #Companii / 31 mai 2023

"Comerţul de proximitate se va dezvolta şi mai mult în următoarea perioadă"

(Interviu cu Adrian Ariciu, CEO METRO Romania)

Comerţul de proximitate se va dezvolta şi mai mult în următoarea perioadă, în contextul aglomerărilor urbane, motiv pentru care în continuare va fi nevoie, atât de comerţ B2C, cât şi de comerţ B2B (wholesale), de preţuri competitive şi de optimizarea disponibilităţii produselor, printre altele, după cum ne-a spus, într-un interviu, Adrian Ariciu, CEO METRO Romania.

Reporter: Care a fost evoluţia reţelei de magazine pe care o reprezentaţi, în contextul crizelor suprapuse pe care le traversăm?

Adrian Ariciu: Deşi contextul a fost unul dificil, METRO a rămas dedicat misiunii sale de a contribui la succesul clienţilor B2B, cu accent pe comerţul tradiţional şi industria ospitalităţii, influenţele fiind mai degrabă în zona accelerării dezvoltării pilonilor-cheie pe care se bazează strategia noastră de business: franciza LaDoiPaşi, serviciul de livrare şi optimizarea proceselor logistice, precum şi digitalizarea, atât a noastră ca şi companie, cât şi a clienţilor noştri.

Reţeaua de magazine de proximitate LaDoiPaşi s-a extins accelerat în acest ultim an. În prezent sunt operaţionale peste 2.000 de magazine LaDoiPaşi, la nivel naţional, fiind lider al pieţei magazinelor de proximitate în regim de franciză. De altfel, 2022 a fost anul în care reţeaua LaDoiPaşi a aniversat 10 ani de la înfiinţare, iar METRO a marcat acest eveniment prin organizarea de campanii de comunicare, evenimente şi iniţiative speciale dedicate comunităţii, dar mai ales antreprenorilor care fac parte din reţea încă de la înfiinţare.

Ne-am concentrat asupra investiţiilor în remodelarea magazinelor METRO existente în ţară şi am scalat modul de operare a magazinelor şi pe timp de noapte (operaţiuni funcţionale 24/7). Am venit cu o schimbare semnificativă pentru magazinul METRO Buzău, care a fost relocat într-o nouă locaţie, mai modernă şi mai mare faţă de cea anterioară, optimizată pentru eficientizarea tuturor operaţiunilor şi adaptată pentru a deservi clienţii profesionişti.

De altfel, investiţiile în extinderea zonelor de depozitare din magazinele METRO, precum şi în remodelarea magazinelor existente din România va continua şi în anii următori, iar proiectele noastre ambiţioase vizează extinderi de spaţiu la peste jumatăte din magazinele METRO din România, precum şi construcţia de la zero a două noi depozite, în Bucureşti si Cluj.

Totodată, am continuat să dezvoltăm centrul de carne producţie proprie de la Ştefăneştii de Jos (judeţul Ilfov), unde producem permanent sortimente noi, adaptate fiecărui sezon şi evoluţiei pieţei, menite să aducă diferenţiere şi profitabilitate clienţilor noştri prin produse de calitate, adaptate nevoilor lor, fie că vorbim despre gramaje specifice, porţionări sau modalităţile de ambalare.

Ne-am concentrat şi pe optimizarea şi relansarea serviciului de livrare a platformei M-SHOP, serviciu prin care ajutăm clienţii din industria ospitalităţii şi comerţul tradiţional să se concentreze pe deplin asupra afacerii şi succesului lor, iar noi de ocupam de colectare produse, facturare, livrare.

Un alt aspect important pentru noi, în ultimul an, l-a reprezentat digitalizarea accentuată a reţelei METRO, aspect reflectat în transformările interne, care au vizat fluidizarea tuturor proceselor şi procedurilor de lucru, dar mai ales în serviciile pe care le-am dezvoltat şi îmbunătăţit constant pentru clienţii noştri. Dintre acestea menţionăm platforma DISH (dedicată sectorului ospitalităţii), îmbunătăţirea aplicaţiei Metro App, integrarea sistemului EPOS cu revânzătorii şi cu antreprenorii LaDoiPaşi.

Prin toate eforturile depuse în ultimul an am înregistrat rezultate foarte bune, fiind un an reper în evoluţia companiei, atât prin rezultatele înregis­trate, cât şi prin accelerarea dezvoltării şi modernizării reţelei METRO.

Suntem consecvenţi în ceea ce priveşte strategia noastră de business şi înregistrăm creşteri anuale de peste 10%. Ne bazăm pe creştere şi în 2023, deoarece observăm că afacerile clienţilor noştri cresc, cota noastră de piaţă pe zona de distribuţie se află pe trend ascendent, iar volumele de vânzări cresc, deopotrivă. Aşadar, planurile noastre de business sunt optimiste.

Reporter: Cum aţi perceput evoluţia cererii?

Adrian Ariciu: În prezent, situaţia revine uşor la zona de dinainte de pandemie, într-un trend şi într-un mix normal al categoriilor cumpărate. În func­ţie de situaţia economică şi de cea socială, clienţii se pot îndrepta, însă, mai mult către alimente din zona de bază, renunţând la cele care nu sunt neapărat necesare pentru ei.

Noi suntem atenţi la comportamentul clienţilor noştri, la ceea ce ei caută ori ne solicită în mod deosebit şi ne adaptăm produsele şi serviciile în func­ţie de nevoile lor, atât prin canalele tradiţionale de livrare şi comercializare, cât şi prin canalele digitale - aplicaţiile METRO destinate operatorilor din HoReCa, revânzătorilor şi partenerilor LaDoiPaşi. Vrem să continuăm să câştigăm cotă de piaţă în furnizarea de produse şi servicii către revânzătorii independenţi şi către sectorul HoReCa.

În acest moment, METRO oferă o gamă variată de produse şi servicii, printre care servicii digitale, servicii de consultanţă, programe de loializare pentru clienţi, până la servicii de livrare şi preţuri extrem de competitive. Colegii din forţa de vânzări sunt cei care vizitează zilnic clienţii în magazinele sau restaurantele lor, oferindu-le acestora sfaturi şi consultanţă în domeniul mercantizării sau gestionării afacerilor, în mod profitabil, pentru a asigura prosperitatea partenerilor noştri profesionişti.

Reporter: Care sunt provocările domeniului, în actualele condiţii macro-economice şi geopolitice?

Adrian Ariciu: Comerţul de proximitate a început să câştige mult teren, în contextul macroeconomic marcat de creşterea preţurilor combustibililor (costul transportului), iar convenienţa este câştigătoare în cazul oraşelor mari şi aglomerate.

De asemenea, observăm un comportament mai chibzuit, mai ponderat al consumatorilor, şi o scădere a consumului în anumite categorii, nealimentare. Posibil să ne aşteptăm la o uşoară deflaţie, acolo unde capacităţile de producţie sunt utilizate parţial şi vrem, în spiritul parteneriatului, împreună cu furnizorii noştri, să menţinem o dinamică pozitivă de vânzări în volume, în fiecare an, dincolo de efectul inflaţiei.

Atât retailul tradiţional, cât şi comerţul B2B (wholesale) vor continua accelerarea procesului de digitalizare, dezvoltându-şi tot mai multe servicii online. Raportul Ecommerce Europe din 2022 reprezintă o confirmare a faptului că România este un hub al comerţului electronic în regiune. Prin soluţiile pe care le-a adus, în ultimii doi ani, comerţul electronic şi-a demonstrat utilitatea, fiind de multe ori unica soluţie accesibilă pentru cumpărături, în timpul restricţiilor.

Reporter: Cum împletiţi comerţul online cu cel offline?

Adrian Ariciu: Astăzi nu se mai poate face business fără digitalizare, iar tendinţa în business este orientată spre digitalizare, în foarte multe domenii de activitate. Sectorul retail şi wholesale se transformă semnificativ pentru a deveni mai digitale, mai durabile şi pentru a atrage noi talente. A avea o prezenţă digitală a devenit o chestiune de supravieţuire pentru multe companii. Provocarea noastră, în acest moment, este de a schimba mindset-ul revânzătorilor tradiţionali să migreze către o transformare digitală.

În România, METRO deserveşte anual peste 100.000 de clienţi profesionişti B2B, care pot alege să facă achiziţii într-unul dintre cele 30 magazine din ţară, să comande online prin platforma MShop sau prin aplicaţia METRO App, apelând la serviciul de livrare în punctul lor de lucru. Obiectivul nostru este să fim cel mai bun partener al clienţilor profesionişti din HoReCa şi din comerţul tradiţional local, operând un model wholesale eficient şi digitalizat.

În ultimii ani, METRO a vizat adoptarea unui model de business omni­channel şi integrarea tuturor canalelor noastre de vânzare (magazine, aplicaţia METRO App, platforma MSHOP, respectiv platformele noas­tre de livrare) şi de comunicare, aspecte aflate într-un proces continuu de perfecţionare.

Digitalizarea accentuată a reţelei METRO se reflectă, la ora actuală, atât în transformările interne care vizează fluidizarea proceselor şi a procedurilor de lucru, cât şi în serviciile pe care le dezvoltăm şi le îmbunătăţim constant pentru clienţi. Am îmbunătăţit serviciile existente şi am lansat, tot­odată, noi servicii.

Reporter: Continuă să câştige spaţiu online-ul în acest domeniu?

Adrian Ariciu: Încă de dinainte de pandemie, METRO a investit în tehnologie, adaptându-se noilor realităţi şi obiceiuri de consum. Viteza de reacţie a fost prioritară, iar transformarea digitală a devenit imperativă. Zona de online (e-commerce) a fost o direcţie strategică esenţială pe care METRO a abordat-o odată cu debutul pandemiei, pentru satisfacerea nevoilor şi îmbunătăţirea experienţei clienţilor noştri profesionişti. În ultimii ani, disponibilitatea permanentă a mărfii şi îmbunătăţirea constantă a serviciilor online au contribuit semnificativ la creşterea business-ului METRO.

La nivel global, segmentul de e-commerce, în zona de food, se situea­ză între 2% şi 3%. METRO România se poziţionează de trei ori mai bine decât media globală. La ora actuală, zona de online reprezintă între 10% şi 15% din businesul local METRO. În cadrul companiei noastre, zona de e-commerce înregistrează o creştere anuală accelerată, de două cifre.

Pentru acest an, ne propunem să ne păstrăm direcţia strategică de business şi ne concentrăm eforturile pe cei trei piloni de creştere: pe dezvoltarea reţelei LaDoiPaşi, care reprezintă cea mai mare comunitate de antreprenori independenţi din România, pe digitalizarea accelerată a serviciilor METRO - dezvoltând şi mai mult modelul multichannel, dar şi pe atragerea de new business, precum şi pe optimizarea constantă a serviciului nostru de livrare, disponibil pe tot teritoriul ţării.

Reporter: Cum apreciaţi tendinţa de a înlocui casierii cu tehnologia şi cum primesc clienţii această decizie?

Adrian Ariciu: Ca tendinţă în piaţă, observăm accelerarea aplicaţiilor care ne uşurează viaţa. Şi anume, a tot mai multor aplicaţii şi capabilităţi digitale integrate de comercianţi, care înlocuiesc munca fizică şi repetitivă efectuată de angajaţi, oferind consultanţilor din aceste domenii posibilitatea de a se concentra mai puţin pe execuţia în sine şi, mai degrabă, pe analiză şi pe cercetarea de piaţă, pe luarea unor decizii strategice în companii.

Introducerea caselor de marcat digitale reprezintă o aliniere la trendurile actuale şi la obiceiurile clienţilor, un pas firesc în accelerarea procesului de digitalizare, demarat de comercianţi, în ultimii ani. Scopul acestora este să ofere clienţilor o experienţă de cumpărături mai facilă, mai rapidă, eliminând timpul petrecut la cozile caselor de marcat. În prezent, urmărim cu interes modul în care aceste programe / servicii-pilot sunt percepute şi adoptate de către clienţi.

Reporter: Ce investiţii fac marile reţele de magazine pentru a putea face faţă digitalizării şi tehnologiei?

Adrian Ariciu: Răspunzând din perspectiva METRO, ne propunem să continuăm acest proces de digitalizare a reţelei METRO România, demarat în ultimii ani, fiind un focus pentru noi. De altfel, scopul acestui proces este să devenim cel mai digitalizat wholesaler (angrosist) de pe piaţa locală.

Vom continua să optimizăm serviciul de livrare, prin platforma MShop. În prezent, oferim livrări punctuale, servicii fără întreruperi, posibilitatea de a accesa toate produsele din gama curentă şi punem la dispoziţia clienţilor noştri o gamă largă de articole, actualizată constant în funcţie de nevoile lor.

De asemenea, vom îmbunătăţi constant aplicaţia METRO, care oferă clienţilor o experienţă de cumpărături foarte eficientă. Printre beneficiile aplicaţiei se numără accesul la informaţii actualizate 24/24 despre disponibilitatea produselor şi despre preţul lor, la nivel de magazin, listă de cumpărături digitală cu produsele disponibile în magazin, toate facturile în format digital, cardul METRO direct în telefon, situaţia punctelor de loialitate şi informaţii despre magazine sunt doar câteva dintre atuurile acestei aplicaţii.

Vom optimiza şi mai mult integrarea sistemului EPOS cu revânzătorii şi cu clienţii noşti antreprenori din comerţul tradiţional, vizând în mod special antreprenorii LaDoiPaşi, ajutându-i la înregistrarea facturilor în contabilitate, la gestiunea produselor şi la controlul asupra stocurilor de produse.

Nu în ultimul rând, vom actualiza constant platforma DISH, lansată în 2021 şi dedicată sectorului ospitalităţii, care permite operatorilor din industrie să îşi deservească clienţii în mod eficient, oferind trei soluţii complete: de creare website, de comenzi online pentru restaurante şi de rezervări.

Reporter: Care sunt problemele sectorului şi ce măsuri consideraţi că ar fi nevoie să fie luate în domeniu?

Adrian Ariciu: Noi activăm într-un mediu de lucru efervescent - sectorul comerţului este extrem de dinamic şi învăţăm zilnic din fiecare oportunitate ivită. Industria wholesale (B2B) reprezintă un sector în care cerinţele clienţilor profesionişti sunt exigente, fapt care ne ridică ştacheta de performanţă în fiecare zi.

METRO face tot posibilul să fie la curent cu ultimele tendinţe din indus­trie. Suntem atenţi la comportamentul clienţilor noştri profesionişti şi revânzători, la ceea ce ei caută ori ne solicită în mod deosebit, ne adaptăm produsele şi serviciile în funcţie de nevoile lor, prin intermediul tuturor canalelor noastre de vânzare şi distribuţie.

Reporter: Ce perspective au marile reţele comerciale?

Adrian Ariciu: Comerţul de proximitate se va dezvolta şi mai mult, în contextul aglomerărilor urbane, motiv pentru care în continuare va fi nevoie, atât de comerţ B2C, cât şi de comerţ B2B (wholesale), de preţuri competitive, de optimizarea disponibilităţii produselor etc. Totodată, sectorul antreprenorilor HoReCa va rămâne unul stabil, deoarece clienţii din zona ospitalităţii vor continua să cumpere din sectorul wholesale. În următorii ani, wholesale-ul va reprezinta un pilon de creştere şi de stabilitate pentru afacerile antreprenorilor independenţi.

Totodată, comerţul B2B va continua firesc accelerarea digitalizării şi dezvoltarea tot mai multor servicii online. Se vor lansa aplicaţii şi capabilităţi digitale care vor fi integrate de comercianţi şi care vor avea rolul de a ajuta la eficientizarea business-urilor respective.

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb