SUPLIMENT RETAIL "În piaţa de curierat nu se simte o eventuală întoarcere a consumatorilor la comerţul tradiţional"

Ziarul BURSA #Companii / 31 mai 2023

"În piaţa de curierat nu se simte o eventuală întoarcere a consumatorilor la comerţul tradiţional"

(Interviu cu Adriana Manu, directorul de marketing şi comunicare al FAN Courier)

Piaţa de curierat din România ajunsese la aproximativ 850 de milioane de euro la finele anului 2022, după cum ne-a spus Adriana Manu, directorul de marketing şi comunicare al Fan Courier, care anticipează o creştere cu 10-15% a domeniului, în acest an. Printre altele, aceasta ne-a precizat că, în piaţa de curierat, nu se simte o eventuală întoarcere a consumatorilor la comerţul tradiţional.

Reporter: În ultimul an, mulţi dintre consumatori s-au întors de la comerţul online la cel tradiţional. Cum a afectat acest lucru piaţa curieratului?

Adriana Manu: În piaţa de curierat nu se simte o eventuală întoarcere a consumatorilor la comerţul tradiţional, din contră, comerţul online este pe un trend ascendent de la an la an, inclusiv în perioada menţionată, iar noi am înregistrat constant creşteri de activitate. Volumele de livrări sunt pe creştere de la începutul anului, iar activitatea noastră se desfăşoară cum am anticipat.

Dacă am observat o schimbare în ultimul an - generată de majorările de preţuri şi de inflaţia cu două cifre -, aceasta a fost în comportamentul consumatorilor. Oamenii sunt mai atenţi la ce cumpără, la cât cumpără şi la preţuri. Se observă o scădere pe zona de produse mari sau cu durată de viaţă mai lungă, şi aici intră electrocasnicele şi electronicele. De asemenea, consumatorii caută produsele mai ieftine, iar pe cele scumpe le achiziţionează doar dacă au nevoie de ele şi după ce fac o analiză a pieţei.

Anul trecut a avut, într-adevăr, particularităţile lui şi a debutat cu războiul din Ucraina. Pentru că a fost un eveniment total neaşteptat şi ale cărui evoluţii erau imposibil de anticipat, acesta a fost şi factorul care pe noi ne-a afectat cel mai mult. Au fost două-trei luni în care totul a căzut, pentru că nimeni nu se mai gândea să-şi cumpere televizor sau frigider şi multi se gândeau cum să plece din ţară, dacă tensiunile escaladează. În timp, oamenii s-au obişnuit cu ideea războiului la graniţă şi au început să-şi facă din nou planuri. Până în luna mai, totul revenise deja la normal.

Au urmat scumpirile în lanţ - unele venite după cei doi ani de pandemie, altele ca urmare a războiului, ceea ce a generat din nou o oarecare teamă în rândul consumatorilor, incomparabilă însă cu cea de la debutul conflictului din Ucraina. În România, e-commerce-ul este departe de a fi ajuns la maturitate şi de a se fi oprit din creştere. După cum aminteam anterior, am remarcat schimbări în comportamentul consumatorilor, dar comerţul online şi-a continuat expansiunea şi curieratul odată cu el.

Reporter: Care este valoarea pietei?

Adriana Manu: Piaţa de curierat din România ajunsese la aproximativ 850 de milioane de euro la finele anului 2022 şi anticipăm o creştere cu 10-15% în acest an.

Reporter: Cum apreciaţi concurenţa din sector?

Adriana Manu: În orice domeniu de activitate concurenţa te face mai bun, pentru că te obligă să evoluezi, să inovezi, să fii în permanenţă cu un pas în faţă şi să vii cu servicii mai bune decât ale celorlalţi. Ca lider al pieţei de peste 17 ani, pentru noi este o provocare permanentă să ne păstrăm poziţia, ceea ce ne-a obligat de-a lungul anilor să fim pionieri pe multe segmente din activitatea noastră.

"În piaţa de curierat nu se simte o eventuală întoarcere a consumatorilor la comerţul tradiţional"

Pentru că a înţeles nevoia de flexibilitate a clienţilor, FAN Courier a fost prima companie de curierat care a introdus soluţii alternative de livrare, fie prin reţeaua de lockere, fie prin soluţiile de distribuţie prin terţi, respectiv parteneriatele cu OMV, Petrom şi PayPoint. Totodată, pentru scurtarea timpilor de livrare, investim constant în HUB-uri mai mari, tehnologizate, benzi de sortare de ultimă generaţie, plata cu cardul, maşini mai performante etc.

Cel mai recent proiect, demarat anul trecut şi continuat în acest an, este extinderea reţelei de lockere FANbox, cu care vrem să ajungem în cele mai îndepărtate colţuri ale ţării, pentru a putea fi disponibili oricând şi oriunde pentru clienţii noştri, indiferent în ce zonă locuiesc. În ultimii ani, nivelul investiţiilor a depăşit câteva zeci de milioane de euro anual, toţi aceşti bani mergând către îmbunătăţirea serviciilor noastre în concordanţă cu nevoile clienţilor.

Reporter: Care este strategia firmelor de curierat, în general, şi a companiei pe care o reprezentaţi, în particular, pentru a face faţă noilor provocări din piaţă?

Adriana Manu: Nu putem vorbi în numele celorlalte companii de curierat, însă în ceea ce ne priveşte, strategia FAN Courier este reprezentată de excelenţa operaţională. De aceea, de la an la an, creştem nivelul investiţiilor, punând accent pe inovaţie şi tehnologizare, două direcţii care au devenit motoarele de dezvoltare a companiei. Totodată, ne uităm şi spre dezvoltarea de soluţii integrate: logistică, fullfilment, livrare, demarând deja investiţii în acest sens prin extinderea şi tehnologizarea depozitelor existente sau deschiderea altora noi în mai multe regiuni din ţară.

Ca urmare a celor mai mari investiţii din istoria companiei, în perioada 2017-2022 FAN Courier şi-a dublat cifra de afaceri. Iar această strategie de business a constituit un avantaj competitiv net în faţa concurenţei, fie că vorbim despre campaniile de Black Friday şi de discounturi de sărbători, fie că vorbim, mai recent, de pandemie, atunci când am fost nevoiţi să gestionăm şi să găsim soluţii rapide pentru o triplare a volumului de activitate, în doar câteva luni.

Tehnologizarea şi investiţiile constante în capacitatea de livrare şi în soluţii variate de expediţie, în trend cu nevoile clienţilor, ne-au ajutat întotdeauna să fim şi să ne menţinem primii în topul preferinţelor oamenilor şi companiilor care apelează la serviciile noastre.

Reporter: Cum manageriaţi criza forţei de muncă?

Adriana Manu: Dacă în perioada pandemiei FAN Courier a fost una dintre puţinele companii care au angajat oamenii rămaşi fără locuri de muncă din alte domenii închise de criza sanitară, în ultimii doi ani ne-am întors la deficitul acut de personal cu care ne confruntăm de ani de zile. FAN Courier are o nevoie constantă de forţă de muncă şi face angajări, în contextul creşterii de la an la an a activităţii şi a volumului de livrări. În acest an, intenţionăm să creştem numărul de angajaţi cu 5-6%, cea mai mare nevoie fiind de curieri, manipulanţi şi personal în zona de Customer Support.

Dar, să găsim oamenii de care avem nevoie este o provocare permanentă, de aceea încercăm prin toate mijloacele să aducem oameni buni în companie şi să-i păstrăm pe cei pe care îi avem. De aceea, am schimbat puţin şi strategia de recrutare: dacă acum câţiva ani căutam oameni specializaţi pe anumite domenii, acum angajăm oameni care vor să muncească şi pe care îi pregătim noi la locul de muncă. Investim anual sume semnificative în pregătirea profesională a angajaţilor.

Reporter: Cum aţi încheiat anul 2022 şi care este cifra de afaceri în primul trimestru al lui 2022?

Adriana Manu: FAN Courier a încheiat 2022 cu afaceri de 225 de milioane de euro, un avans de 10% faţă de anul anterior. Anul trecut a fost unul dificil, cu incertitudini şi provocări, cu costuri în creştere care au generat majorarea preţurilor şi au influenţat profitabilitatea. Tot anul trecut însă am marcat şi investiţii record de 31,5 milioane de euro, cele mai importante proiecte fiind dezvoltarea reţelei de lockere FANbox, digitalizarea şi extinderea HUB-urilor şi a flotei.

Anul în curs este, de departe, mai aşezat şi mai predictibil, îngrijorările legate de războiul din Ucraina s-au mai liniştit, iar majorările galopante de preţuri s-au temperat. Comerţul online, care este unul dintre motoarele pieţei de curierat, are o pondere de 60-65% în activitatea companiei. De aceea, ne păstrăm previziunea unui avans al afacerilor cu 10-15% pentru anul curent.

Reporter: Care sunt problemele cu care vă confruntaţi şi ce măsuri consideraţi că ar fi nevoie să fie luate în domeniu?

Adriana Manu: Pentru că activitatea noastră se desfăşoară pe şosele, la propriu, cea mai mare problemă cu care ne confruntăm în continuare este infrastructura neadecvată transportului de mărfuri. În ultimii ani, s-au făcut şi progrese pe acest segment, dar nu putem spune că nivelul de dezvoltare a infrastructurii se ridică la nevoile pe care transportatorii şi firmele de curierat le au. Noi investim foarte mult în zona de flexibilitate şi diminuare a timpilor de livrare, dar dacă maşinile noastre stau blocate în trafic, investiţiile sunt în van. Aşteptăm cu mare nerăbdare Autostrada Moldovei, la care se lucrează intens şi a cărei finalizare va fi cea mai bună veste pentru toţi oamenii de afaceri din nord-estul ţării. Inclusiv pentru noi, pentru că vrem să ne dezvoltăm masiv în Republica Moldova şi să legăm cele două ţări prin curierat rapid şi de calitate.

O provocare pentru noi în anii următori vor fi şi politicile de protecţie a mediului, pentru că sustenabilitatea este o direcţie strategică clară de dezvoltare pe care trebuie să o integrăm în businessul curent. De aceea, anul trecut, FAN Courier a înfiinţat Departamentul Sustenabilitate şi Impact, în vederea obţinerii unui echilibru între nevoile şi interesele tuturor părţilor implicate - mediu înconjurător, angajaţi, acţionari, furnizori, clienţi etc. Un obiectiv foarte important asumat, de altfel, de FAN Courier este neutralizarea amprentei de carbon până în anul 2040, fiind prima companie românească semnatară a The Climate Pledge.

Un prim pas în acest sens este şi investiţia de 1,8 milioane de euro pe care FAN Courier a făcut-o în perioada 2021-2022, într-o instalaţie de panouri fotovoltaice la sediul central din Ştefăneştii de Jos, panouri care vor acoperi aproximativ 40% din consumul propriu, surplusul de energie urmând a fi distribuit în reţeaua publică.

Un alt proiect pentru protecţia mediului este acela ca vehiculele electrice din flota FAN Courier să fie încărcate cu energie verde produsă "in-house". Compania are, în prezent, un proiect pilot de livrări cu maşini nepoluante, FAN Courier fiind unul dintre pionierii în curierat care a investit în această zonă.

În ceea ce priveşte ambalajele, cautăm constant alternative din ce în ce mai sustenabile. Am introdus deja în ofertă plicuri din carton reciclat şi am testat, totodată, alternative de ambalaje din plastic reciclat. Planul este introducerea treptată în sistem a cât mai multor plicuri din plastic reciclat, reducând astfel impactul asupra mediului. FAN Courier se angajează în continuare să depună eforturi pentru a identifica şi a introduce ambalajele cu cel mai mic impact asupra mediului.

Reporter: Ce perspective are piaţa de profil?

Adriana Manu: Pe termen mediu, perspectiva pieţei de curierat este de creştere clară. O mare parte a retailului s-a mutat în online, de aceea e-commerce-ul rămâne o oportunitate de dezvoltat în continuare, pentru că vorbim de o piaţă care încă nu a atins potenţialul maxim. În ceea ce ne priveşte, volumele de livrări sunt pe creştere, atât din partea clienţilor noi, cât şi o creştere naturală, organică, venită dinspre clienţii vechi. Suntem optimişti cu privire la evoluţiile din acest an şi ne menţinem previziunile de creştere pentru 2023.

Reporter: Mulţumesc!

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb