Reporter: Cum a evoluat sectorul pe care activaţi, în contextul crizelor suprapuse, al inflaţiei şi restricţiilor impuse de războiul din Ucraina?
Dan Marc: Evoluţia sectorului de dezvoltare tehnologică în contextul crizelor suprapuse, al inflaţiei şi restricţiilor impuse de războiul din Ucraina a fost una de adaptare şi inovaţie.
Estimăm că piaţa de Retail Media din România va creşte cu aproximativ 35%, în 2023, la aproximativ 7,5 milioane de euro. Reţelele de Retail Media vor atrage din bugetele de promovare redirecţionate dinspre TV şi advertising online, în contextul scăderii pieţei de consum şi al creşterii simultane a costurilor serviciilor de advertising online livrate de marile platforme (precum Meta, Google, LinkedIn).
Anul trecut, costul de achiziţie al unui client nou, folosind instrumente clasice de advertising online, a crescut cu aproape 70% faţă de 2021.
În ceea ce ne priveşte, ne-am concentrat pe consolidarea şi optimizarea proceselor, explorând noi tehnologii pentru accelerarea productivităţii oamenilor (cum ar fi soluţia Copilot AI de la Microsoft) ca să rămână relevanţi şi competitivi în piaţă.
Reporter: Care sunt provocările domeniului în care activaţi în actualele condiţii macro-economice şi geo-politice?
Dan Marc: Provocările domeniului în actualul context macroeconomic şi geopolitic includ instabilitatea pieţelor, fluctuaţiile preţurilor resurselor (în special a resursei umane) şi incertitudinile privind cererea. Suntem o companie de Inteligenţă Artificială, aşa că am transformat aceste provocări în oportunităţi imediat după ce am realizat că acestea sunt comune întregii pieţe. Am găsit soluţii creative folosind chiar Inteligenţa Artificială pentru a aborda aceste provocări şi pentru a ne asigura succesul pe termen lung. Ne folosim de această perioadă ca de o oportunitate unică.
Reporter: Cum apreciaţi concurenţa din sector?
Dan Marc: În ceea ce priveşte concurenţa, apreciem colaborarea şi inovaţia din sector. Suntem foarte conştienţi de faptul că toţi concurenţii de pe piaţă au ajutat industria de retail să realizeze că datele clienţilor lor pot deveni unul dintre cele mai importante şi mai valoroase active într-o companie de comerţ. Faptul că acest drum a fost deja tranşat, iar noi am reuşit să aducem pe piaţă o tehnologie superioară concurenţei a însemnat că Footprints AI a ajuns să aibă succes mai repede şi mai uşor. Şi pentru asta mulţumim concurenţei şi clienţilor noştri!
Reporter: Cărui segment de clienţi vă adresaţi şi ce servicii le oferiţi acestora?
Dan Marc: Ne adresăm unui segment larg de clienţi din domeniul retail, inclusiv branduri de produse de larg consum, servicii financiare, auto şi altor sectoare B2C. Oferim soluţii AI avansate pentru a genera venituri suplimentare, a îmbunătăţi eficienţa şi a optimiza strategiile de marketing şi publicitate prin personalizare la nivel de consumator.
Spre exemplu, Footprints AI permite transformarea investiţiilor de media ale retailerilor realizând profilări comportamentale predictive, bazate pe multitudinea de date generate de clienţi (inclusiv istoric de achiziţii, comportament de navigare şi preferinţe) în interacţiunea cu retailerii.
Footprints AI este singura platformă de Retail Media din România ce foloseşte tehnologie de inteligenţă artificială atât pentru canalele in-store, cât şi pentru online şi poate estima costurile cu o acurateţe de peste 99%. Estimarea se face în funcţie de comportamentul consumatorilor în spaţiile de retail într-o perioadă de 30 de zile, într-un context de creştere a preţurilor pe piaţa de digital advertising, asigurând advertiserii de costul optim (return on ad spend) pentru campaniile lor (după ce au fost derulate deja două campanii anterioare în platformă).
Reporter: Cum caracterizaţi cererea, în ultimul an - din ce zonă vine şi către ce se orientează clienţii cu preponderenţă?
Dan Marc: În ultimul an, cererea a venit, în principal, din zona retailului fizic cu canale online, orientându-se către soluţii inovatoare şi tehnologii emergente care să le permită să rămână competitive într-un mediu în care costurile de publicitate online, care impactează direct în performanţa companiilor, a crescut continuu.
În prezent, soluţia de Retail Media oferită de Footprints AI este folosită de companii precum INGKA Holding B.V. (operator al magazinelor IKEA), Majid Al Futtaim (conglomerat în industria imobiliară şi de retail din EAU), NEPI, Vienna Insurance Group, Jaguar, Hyundai, Land Rover, Erste Group, First Bank şi Ţiriac Group.
Reporter: Care credeţi că va fi trendul sectorului de eCommerce?
Dan Marc: Dacă ar fi să selectăm două mari tendinţe aici, aş menţiona personalizarea experienţei de shopping şi experienţe omnicanal integrate cu tehnologii precum Footprints AI, ca jucând un rol crucial în modelarea viitorului acestui domeniu.
Reporter: Ce cifră de afaceri aveţi după primul trimestru din 2023?
Dan Marc: Din păcate, nu pot divulga cifra de afaceri după primul trimestru din 2023, deoarece aceasta este o informaţie pe care o vom face publică imediat după lansarea rundei de finanţare pentru Seria A, care se va întâmpla în iunie anul acesta. Pot confirma, însă, că am avut o creştere de trei cifre faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Reporter: Care sunt problemele domeniului şi ce măsuri consideraţi că ar fi nevoie să fie luate în domeniu?
Dan Marc: Problemele acestei industrii includ adaptarea la noile tehnologii, abordarea problemelor de securitate şi confidenţialitate a datelor şi găsirea unui echilibru între eficienţă şi sustenabilitate.
Considerăm că este necesară o colaborare strânsă între toţi actorii implicaţi şi sprijinul autorităţilor pentru a dezvolta soluţii inovatoare şi de succes în acest sens. În special în misiunea companiilor din România de a exporta produse software pentru pieţele din afară.
Reporter: Ce perspective are sectorul comerţului online?
Dan Marc: Perspectivele sectorului comerţului online sunt foarte promiţătoare, cu o creştere continuă în ultimii ani şi de circa 10% anul acesta şi oportunităţi de dezvoltare a tehnologiilor şi serviciilor inovatoare care să îmbunătăţească experienţa clientului şi să conducă la creşterea vânzărilor şi a rentabilităţii. În aceeaşi măsură, vom vedea că tot mai multe companii din comerţul online realizează că sunt un business fizic. În sensul în care, indiferent de cât de automatizate şi digitalizate ar fi procesele specifice unui business de comerţ online, produsele şi partea logistică sunt dependente de lumea fizică şi de noul context al inflaţiei şi al restricţiilor. Aşa că ne aşteptăm la o continuare a parteneriatelor strategice între comercianţii fizici şi online.
Reporter: Mulţumesc!