Prins între pandemie, digitalizare forţată, inflaţie, crize suprapuse şi război la graniţă, retailul s-a transformat constant în ultimii ani, încercând să facă faţă cererii - care a migrat, într-o mare măsură, din offline în online - şi să ţină pasul cu tehnologia.
Marile reţele comerciale din România s-au adaptat contextului instabil în care ne aflăm, chiar dacă provocările nu au contenit să apară, susţine George Bădescu, directorul executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR). În opinia sa, provocările notabile şi permanente vin din domeniul legislativ, dar şi din spaţiul public, unde există mereu dezbateri bazate pe informaţii sau statistici care nu au întotdeauna o confirmare oficială. Acestea generează neîncredere în rândul consumatorilor asupra pieţei din România, mai consideră sursa citată, care ne-a spus că marile reţele de magazine se bazează pe parteneriate cu furnizori de încredere, atât locali, cât şi internaţionali.
Perioada pandemiei a dat o amploare importantă segmentului online, iar magazinele au dezvoltat aplicaţii şi au stabilit parteneriate cu zona de curierat. Acesta este un trend care se menţine, chiar dacă mulţi clienţi merg în magazine, unde investiţiile nu contenesc, iar experienţa este din ce în ce mai calitativă şi diversificată, ne-a precizat George Bădescu.
În ultima perioadă, majoritatea lanţurilor de magazine fac investiţii în tehnologie, una dintre tendinţe fiind înlocuirea casierilor cu echipamente tehnice de plată. Evoluţia tehnologiei este inevitabilă şi cu siguranţă ne aduce avantaje, cum ar fi economia de timp şi evitarea cozilor, susţine domnul Bădescu, apreciind că aceste schimbări sunt asistate în permanenţă de angajaţii magazinelor, în dezvoltarea cărora investiţiile sunt constante, a conchis acesta.
Tranziţia către dezvoltarea unei reţele de magazine inteligente reprezintă o parte integrantă din planul strategic al Carrefour de a deveni o companie de retail digital, subliniază Julien Munch, CEO Carrefour Romania, precizând, însă, că trebuie luat în considerare şi ritmul în care consumatorii adoptă noile tehnologii.
Printre altele, reprezentantul Carrefour ne-a spus că practicile durabile sunt esenţiale pentru ca orice afacere să rămână competitivă în climatul actual: "Investim din ce în ce mai mult în acţiuni de afaceri durabile pentru a reduce consumul de energie în propriile magazine, pentru a limita sursele de poluare a mediului sau pentru a reduce risipa de alimente. Unele obiective asumate la nivel de Grup includ atingerea neutralităţii carbonului până în 2040, reducerea cu 50% a cantităţii de deşeuri alimentare din magazinele noastre (faţă de 2016) şi asigurarea că 100% din ambalajele produselor noastre cu etichetă privată vor fi reutilizabile, reciclabile sau compostabile până în 2025. A deveni verde cu adevărat, nu numai în scopuri de marketing, va fi o provocare în anii următori pentru toţi jucătorii din retail".
Printre altele, pe piaţa de retail a fost anunţată o tranzacţie de o importanţă deosebită, respectiv preluarea Cora de către Carrefour.
Cristian Pelivan, directorul executiv al Asociaţiei Române a Magazinelor Online (ARMO), subliniază că anul 2022 a fost unul de consolidare pentru sectorul comerţului electronic din România. Domnia sa ne-a precizat, în cadrul unui interviu: "Noi vedem provocările pe care le-a adus această perioadă ca pe oportunităţi. Consumatorul român începe să îşi aprecieze mai mult timpul, iar creşterea preţurilor a fost şi se menţine în topul preocupărilor la nivelul societăţii, românii fiind mai atenţi la cât îi costă ceea ce cumpără. Prin urmare, mulţi caută cel mai bun preţ, iar smartphone-ul le-a devenit un real ajutor în a găsi acest preţ. Multora nu le mai este convenabil să umble din magazin în magazin ca să compare preţurile - consumă timp, energie şi bani".
În opinia sa, însă, există mult loc de creştere în cazul României, principala provocare a sectorului pe termen mediu şi lung fiind aceea de a creşte întregul ecosistem, adică un nivel cât mai crescut de competenţe digitale la nivelul populaţiei, astfel încât oamenii să ştie că pot comanda online în siguranţă, laolaltă cu o ofertă cât mai bogată de produse şi dezvoltarea continuă a calităţii serviciilor oferite cumpărătorilor, având aici în vedere în primul rând livrarea rapidă şi creşterea infrastructurii de puncte de livrare de proximitate.
Potrivit Irinei Pencea, general manager eMAG România, una dintre principalele provocări în comerţul online a fost întotdeauna legată de creşterea gradului de adopţie a soluţiilor digitale de plată care aduc beneficii precum siguranţa tranzacţiilor, costuri mai scăzute comparativ cu plăţile cash şi simplitate. Domnia sa ne-a spus că beneficiile merg mai departe la nivelul întregii economii şi că, din această perspectivă, creşterea plăţilor cu cardul rămâne un subiect specific sectorului.