Piaţa globală a ambalajelor de tutun va atinge o valoare de aproximativ 21,05 miliarde de dolari în 2032, în baza unei rate de creştere anuală compusă de 3,2%, potrivit unui raport al Precedence Research. Pentru 2023, cifra estimată este 15,85 miliarde de dolari, faţă de 15,37 miliarde de dolari în 2022. Pentru 2024, estimarea arată o piaţă de 16,35 miliarde de dolari, pentru 2025 - de 16,87 miliarde, iar pentru 2026 - de 17,41 miliarde de dolari.
Regiunea Asia-Pacific s-a impus ca piaţă dominantă în domeniu, deţinând o cotă de 34% în 2022, conform sursei citate, care anticipează că aceasta va experimenta cea mai rapidă creştere până în 2032. China se remarcă drept cel mai mare exportator şi producător de tutun, ţara asiatică fiind aşteptată să devină lider global pe piaţa ambalajelor de tutun până în 2032, în principal datorită creşterii consumului de ţigări şi tutun de mestecat în interiorul graniţelor sale.
Conform raportului, în regiunea Asia-Pacific, ţări precum China, India, Indonezia şi Vietnam sunt pieţe emergente cu potenţial de expansiune semnificativ, având o populaţie mare şi o putere de cumpărare în creştere a consumatorilor, ceea ce le face ţinte atractive pentru companiile de ambalare a tutunului care caută oportunităţi de extindere.
Multe evoluţii de pe piaţa de ambalare a tutunului sunt determinate de reglementări, potrivit Precedence Research, care explică: "Spre exemplu, în iulie 2022, Ministerul Sănătăţii şi Bunăstării Familiei din India a adoptat modificări la Normele privind ţigările şi alte produse din tutun (ambalare şi etichetare) din 2008, introducând cerinţe actualizate de avertizare privind sănătatea pentru toate ambalajele produselor din tutun din ţară".
Totodată, numeroase ţări au instituit măsuri stricte pentru reducerea ratelor de fumat şi pentru protejarea sănătăţii publice. Acestea cuprind cerinţe privind avertismentele de sănătate, ambalaje simple şi limitări stricte privind publicitatea pentru tutun.
Între timp, furnizorii de ambalaje pentru tutun se îndreaptă către soluţii reciclabile şi ecologice, conform raportului Precedence Research, care arată că această tranziţie reflectă o tendinţă globală mai largă către sustenabilitate şi conştiinţa de mediu, determinată de preferinţele consumatorilor, presiunile de reglementare şi iniţiativele de responsabilitate corporativă.
• Alternativele ecologice, în atenţia companiilor de tutun
În martie 2023, ITC Ltd. din India şi-a reafirmat angajamentul faţă de sustenabilitate, subliniind eforturile sale continue de reducere a deşeurilor de plastic. Compania a informat că a redus cu 60.000 de tone deşeurile de plastic pe care le-a generat.
ITC explorează în mod activ alternative ecologice la plasticul de unică folosinţă în ambalajele produselor din tutun, concentrându-se pe materiale precum cartonul reciclabil şi biodegradabil, conform raportului citat.
Pe de altă parte, în aprilie 2022, British American Tobacco (BAT) a introdus ţigările electronice Vype în ambalaje realizate dintr-un amestec de carton reciclabil şi alte materiale. BAT s-a angajat să respecte un obiectiv ambiţios de sustenabilitate pentru a se asigura că toate ambalajele Vype devin complet reciclabile până în 2023.
Totodată, în mai 2022, Japan Tobacco şi-a anunţat intenţia de a face toate ambalajele de ţigări reciclabile până în 2025. Această iniţiativă implică utilizarea unei compoziţii hibride constând din carton şi materiale plastice reciclabile.
• Pandemia de Covid a avut efecte şi pe piaţa ambalajelor pentru tutun
La fel ca multe alte industrii, piaţa globală a ambalajelor pentru tutun a suferit perturbări şi transformări substanţiale din cauza pandemiei de Covid-19. Lockdown-ul, restricţiile de călătorie şi lipsa forţei de muncă au afectat producţia şi transportul materialelor de ambalare, coform raportului citat. Acesta adaugă că, în situaţia dată, au apărut întârzieri, termene de livrare prelungite şi costuri crescute pentru producători. Ca să facă faţă acestor provocări, companiile s-au adaptat prin diversificarea bazei de furnizori, optimizarea gestionării stocurilor şi explorarea alternativelor de aprovizionare.
De asemenea, pandemia de Covid-19 a modificat semnificativ comportamentul consumatorilor, cu impact în industria tutunului şi, prin extensie, pe piaţa ambalajelor. Măsuri precum distanţarea socială, preocupările legate de sănătate şi incertitudinile economice i-au determinat pe unii fumători să reducă sau să renunţe complet la fumat. Această schimbare a cererii a determinat companiile de tutun să-şi reevalueze ofertele de produse şi strategiile de ambalare, iar unii producători au început să-şi ofere produsele în ambalaje mai mici, conchide raportul.