Ordonanţele de Urgenţă aprobate de guvern la finele lunii decembrie, care permit procurorilor să pună sub supraveghere conturile bancare chiar şi înaintea începerii urmăririi penale, se înscriu în tendinţa mondială de restrângere a libertăţilor cetăţeneşti, iniţiată de Patriot Act, spun analiştii, citaţi de NewsIn. "Pur şi simplu este o aliniere la isteria în privinţa pericolelor legate de terorism sau de alte lucruri din acestea. Noua legislaţie înclină balanţa în favoarea unei viziuni securitare şi în defavoarea libertăţii oamenilor, iar secretul bancar este o parte a acesteia", a declarat, ieri, consultantul financiar Bogdan Baltazar. "Procurorii puteau să ceară şi până acum accesul la date privind conturile bancare, cu o singură condiţie: să fie începută urmărirea penală", a explicat Baltazar.
Avocatul Gabriel Biriş crede, însă, că legea românească nu face decât să se înscrie în tendinţa de pe plan mondial de după atentatele de pe 11 septembrie 2001. "Nu se schimbă nimic cu noua ordonanţă de urgenţă, pentru că aceleaşi prevederi existau şi în vechea legislaţie. Global, există o tendinţă de restrângere a libertăţilor cetăţeneşti, începută cu Patriot Act. Dacă există probleme şi unii procurori vor să verifice nişte conturi doar pentru că aşa vor ei, nu e vina legii, ci a oamenilor care o aplică", a declarat Biriş, citat de NewsIn.
Guvernul a emis, pe data de 6 decembrie 2006, o Ordonanţă de Urgenţă (nr. 99) care menţionează, la articolul 114, că "instituţiile de credit sunt obligate să furnizeze informaţii de natura secretului bancar, după începerea urmăririi penale împotriva unui client, la solicitarea scrisă a procurorului sau a instanţei judecătoreşti ori, după caz, a organelor de cercetare penală, cu autorizarea procurorului". Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 99 din 6 decembrie 2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului a intrat deja în vigoare, fiind publicată în Monitorul Oficial în 27 decembrie 2006.
O altă Ordonanţă de Urgenţă, nr. 131 / 2006, permite procurorilor să dispună punerea sub supraveghere a conturilor bancare şi a accesului la sisteme informatice şi înainte de începerea urmăririi penale împotriva unei persoane, atunci când "sunt indicii temeinice cu privire la săvârşirea unei infracţiuni, în scopul strângerii de probe sau al identificării făptuitorului".