Incertitudinea economică şi politică influenţează puternic modul în care românii se pregătesc pentru Sărbătorile Pascale din 2025, arată cel mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research. Potrivit datelor, 8 din 10 români declară că actualul context le afectează deciziile privind vacanţa de Paşte, iar aproape jumătate au remarcat schimbări în modul în care sărbătoresc în ultimii ani.
Deşi 67% dintre români întâmpină Paştele cu sentimente pozitive, precum linişte (17%), fericire (16%) sau stare de bine (11%), 30% resimt emoţii predominant negative, precum melancolie, oboseală sau indiferenţă.
În privinţa cadourilor, studiul arată o scădere a intenţiei de a oferi daruri, de la 67% în 2024 la 58% în 2025. Cei mai frecvenţi destinatari rămân copiii (67%), partenerul de viaţă (58%) şi părinţii (39%). Măsurile de reducere a cheltuielilor sunt tot mai des menţionate: 41% acordă o atenţie sporită bugetului, 28% îl reduc pentru alimente şi cadouri, iar 14% aleg variante de vacanţă mai accesibile.
Bugetele alocate sărbătorii reflectă o atitudine precaută: 44% dintre români spun că vor cheltui între 500 şi 1500 de lei, 37% mai puţin de 500 lei, iar 14% declară că vor depăşi pragul de 1500 lei. Deşi 40% estimează un buget mai mare decât anul trecut, acest lucru este asociat mai degrabă cu inflaţia decât cu o dorinţă crescută de consum.
Aproape jumătate dintre respondenţi (48%) spun că modul în care sărbătoresc Paştele s-a schimbat în ultimii ani, procent în creştere faţă de 2024 (44%). Printre modificările remarcate se numără tranziţia către o celebrare modernă (35%), nevoia de autenticitate şi retragere din agitaţia comercială (28%) şi adoptarea unor obiceiuri mai simple şi sustenabile (20%).
Paştele rămâne o sărbătoare a familiei: 79% intenţionează să îl petreacă acasă, alături de cei dragi, iar 78% vor merge la slujba de Înviere. De asemenea, 67% spun că au persoane apropiate în alte localităţi cu care şi-ar fi dorit să petreacă sărbătorile, iar 60% vor apela la tehnologie pentru a rămâne conectaţi - apeluri video sau telefonice.
Obiceiul postului rămâne prezent pentru 1 din 2 români, cei mai mulţi alegând post parţial: doar în Săptămâna Mare (18%) sau doar miercurea şi vinerea (18%), iar 12% respectă întregul post.