Târgul de Turism al României - ediţia de toamnă se desfăşoară în Bucureşti, la Romexpo, până pe 13 noiembrie. Evenimentul este organizat de Romexpo în parteneriat cu Camerele de Comerţ şi Industrie din România şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism. Târgul are un grad de internaţionalizare de 27%, la eveniment fiind prezenţi reprezentanţi din nouă ţări: Bulgaria, Canada, Egipt, Israel, Japonia, Maldive, Palestina, România şi Turcia. Conform organizatorilor, la această ediţie a TTR, 86 de companii vor veni cu "mega oferte pentru vacanţele din perioada sărbătorilor de iarnă. Nu lipsesc "reducerile considerabile" pentru destinaţiile exotice recomandate de Revelion, dar nici promoţiile pentru cazare în staţiuni montane celebre pentru zilele de Crăciun.
Prezent la deschiderea târgului, ministrul Antreprenoriatului şi Turismului, Daniel Cadariu, admite că, în ultimele trei decenii autorităţile nu şi-au îndeplinit menirea. El a anunţat că sunt în pregătire noi măsuri de sprijin pentru acest sector, dând exemplul unor granturi pentru investiţii în staţiunile balneare, dar şi exemplul unui sprijin financiar ce va fi acordat agenţiilor care aduc turişti străini în ţară: "Dacă e să fim cinstiţi cu adevărat, în cei 30 de ani de la Revoluţie, din păcate autorităţile, prin ministerul de resort, nu şi-au îndeplinit încă, din păcate, menirea de a ajunge să poată promova, la modul unitar, destinaţia turistică România. E şi motivul pentru care, în ultimele 11 luni, am lucrat intens la aşa ceva, împreună cu reprezentanţii industriei". Acesta a precizat că ministerul a participat şi va mai participa cu stand sub pavilion naţional la mai multe târguri de turism, dând exemplul târgului de la Londra, desfăşurat săptămâna aceasta, unde standul României a găzduit peste 32 de entităţi - autorităţi locale, asociaţii patronale şi profesionale - care au prezentat destinaţii turistice din România: "Suntem deja pregătiţi cu o schemă de minimis solicitată de industrie, care să le permită operatorilor să participe în standurile ministerului, la târgurile viitoare de turism, şi în mod individual, pentru că până acum acest lucru s-a putut face doar prin intermediul asociaţiilor". Daniel Cadariu a amintit măsurile luate în sprijinul turismului de la preluarea mandatului: emiterea de vouchere de vacanţă pentru angajaţii din sectorul bugetar, care au un buget anual de aproximativ 350 de milioane de euro; alocarea de sume "consistente", de sute de milioane de euro, către sectorul turistic prin diverse măsuri guvernamentale; adoptarea de acte normative în sprijinul industriei; adoptarea de legislaţie privind Organizaţii de Management a Destinaţiilor, a căror înfiinţare a fost asumată prin PNRR, precum şi programul HoReCa 2. Ministrul a mai declarat: "Suntem în proces final de a pune în aplicare încă două programe de susţinere a turismului. Avem pregătit Memorandumul - îl vom înainta în şedinţa de Guvern în săptămânile următoare - cu privire la acel program de stimulare a incomingului cu acel bonus de 40 de euro pentru agenţiile de turism care aduc turişti străini în România pentru minimum patru nopţi şi, de asemenea, mai avem pregătit şi acel program de susţinere a operatorilor privaţi din staţiunile balneare, cu acele granturi de până la 200.000 de euro reprezentând maxim 50% din valoarea investiţiei". Acesta a precizat că, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, numărul de turişti a crescut, în primele nouă luni ale acestui an, cu 16% faţă de perioada similară a anului trecut, creşterea fiind de 90% în privinţa turiştilor străini. Ministrul a mai anunţat că din luna martie, când a fost emis un ordin de ministru care include persoanele fizice în rândul operatorilor ce pot presta activităţi de cazare turistică, 5.000 de persoane au depus documente pentru a obţine certificat de clasificare. Pentru 2.700 dintre acestea certificatele de clasificare au fost emise de către autorităţi: "Am emis un ordin de ministru prin care am ajutat, sau care va ajuta atât industria cât şi autorităţile locale în activitatea din turism. Prin acel ordon am inclus în categoria operatorilor economici care pot face activitate de cazare în structuri de primire şi persoanele fizice. Drept urmare, din martie încoace, orice persoană fizică care desfăşoară activitate de turism este obligată să solicite Ministerului un certificat de clasificare, care va fi gratuit".
Pe de altă parte, preşedintele interimar al Senatului, Alina Gorghiu, a afirmat că turismul este un "model de afaceri sustenabil pentru România" şi le-a recomandat investitorilor să promoveze tradiţiile, cultura şi tot ceea ce e mai frumos în ţara noastră, dar să şi dezvolte şi modernizeze serviciile din turism. Ea a subliniat că potenţialul turistic al României este uriaş: "Salut absolut orice eveniment care îi ajută pe români şi pe cetăţenii străini să descopere România. Avem nevoie de o Românie turistică, pentru că potenţialul este uriaş. În fiecare colţ al României găseşti o bucăţică de rai pe care poţi să o promovezi. Turismul a fost industrie foarte afectată în pandemie, dar prin politicile publice şi măsurile guvernamentale se iau măsuri benefice pentru turismul românesc. (...) Autorităţile, şi ne includem toţi aici, trebuie să ieşim din inerţie, din rutina administrativă pentru a veni în întâmpinarea solicitărilor mediului de afaceri din România, mai ales din domeniul turismului. Am un exemplu recent. Ani de zile reprezentanţii din industria turismului, de pe Transfăgărăşan, au cerut prelungirea programului de funcţionare care, la 1 noiembrie, se închidea în fiecare an. Anul acesta, în premieră, acest drum este deschis şi acum - un lucru bun pentru turism, un lucru bun pentru hotelieri". Alina Gorghiu a menţionat că ministrul Turismului a solicitat aproximativ 750 de milioane de euro pentru acest sector.
Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) a organizat împreună cu Centrul Olimpic Jahorina (Bosnia şi Herzegovina) o conferinţă de presă în cadrul Târgului de Turism al României. Jahorina este una dintre cele mai cunoscute staţiuni de ski din Bosnia, dar şi din regiunea Balcanilor şi care acum doreşte să se promoveze intens şi în ţara noastră.
ANAT estimează o creştere a cererii pentru rezervările tip early booking faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut (luna octombrie şi începutul lunii noiembrie). Reducerile tip early booking sunt cuprinse între 10% şi 45%, în funcţie de transport, de unitatea de cazare şi de destinaţie ori în funcţie de tipul pachetului turistic - individual sau operat cu curse charter. Printre destinaţiile promovate cu oferte early booking se numără litoralul românesc, Grecia, Bulgaria, Turcia, Spania, Cipru, Malta, Tunisia şi Egipt.