Un evreu din New York, pe nume Allan Ripp, a suportat un atac antisemit în Central Park, din partea unui arab, întâmplare pe care el o povesteşte, iar "The Wall Street Journal" a publicat-o pe 25 iulie, (vezi rezumatul alăturat), dar povestea cuprinde o ciudăţenie pe care nu o elucidează: atacul este antisemit, cel atacat este evreu, dar atacatorul nu avea de unde să ştie că atacă un evreu.
Allan Ripp spune: "...nu port simboluri sau haine care m-ar identifica ca evreu, cum ar fi kippa sau pălărie neagră şi bucle laterale".
Autorul relatează cum au cercetat poliţiştii incidentul: "«Sper că acest lucru nu este ofensator», a întrebat unul dintre ei, «dar cum a ştiut că eşti evreu?»
Într-adevăr, nu a ştiut".
Această ciudăţenie ar fi meritat mai multă atenţie, dar articolul se axează pe consideraţii asupra manifestărilor antisemite.
Totuşi, cum ar putea fi antisemit atacul, de vreme ce atacatorul nu ştia că Allan Ripp este evreu şi doar o coincidenţă face ca el, într-adevăr, să fie evreu.
Povestitorul expediază explicaţia astfel: "În viziunea sa distorsionată asupra lumii [n.a. - a atacatorului], poate că oricine îl provoca sau pur şi simplu exista în această parte a oraşului era un evreu detestabil care trebuia atacat".
Ăsta, de fapt, este un banc românesc, care ironizează automatismul şovinismului ardelenesc: Gheorghe povesteşte că. la mijlocul punţii de peste râu, s-a întâlnit cu un negru; "L-am împins, da' nu s-o clintit. L-am împins încă o dată şi tot aşe, n-o vrut să se dea deoparte şi-atunci l-am ţâpat în râu, fir-ar el al dracului de bozgor!"
Absurdul bancului prin care, pentru ardelean, orice dificultate ar trebui să provină de la unguri, este prezent şi în explicaţia lui Allan Ripp, în care, pentru un arab, orice inconvenient trebuie să fie evreiesc. Dar acesta este un banc, este absurd, comportamentul de acest fel intersectează antisemitismul la limită, el ţine, de fapt, de sfera bolilor mintale.
Prin urmare, motivul factual de la care porneşte Allan Ripp este nepotrivit unui articol despre antisemitism, cu toate că nebunul l-a cotonogit din ură faţă de evrei, iar el, din întâmplare, chiar este evreu.
Nu, articolul ar fi trebuit să exprime şi ceva compasiune pentru boala atacatorului arab, afectat de intensa atmosferă antisemită care l-a împins în nebunie.
În articolul din "The Wall Street Journal", protagonistul a realizat că ura antisemită poate lovi oricând şi oriunde.
El scrie că, împreună cu soţia sa, a încercat să înţeleagă sursa ostilităţii atacatorului, speculând legături cu recentele proteste anti-Israel şi evenimente din Gaza.
Totuşi, povestindu-şi propria întâmplare, Allan Ripp poate să fie înclinat să treacă sub tăcere detalii pe care le-ar putea considera defavorabile, detalii care, nu ca ar justifica atacul, dar ar putea să facă inteligibile, cât de cât, cauzele lui.
De exemplu, Allan Ripp (şi "The Wall Street Journal") omit să ne spună că el conduce o firmă de relaţii cu presa în New York, că a fost jurnalist şi comentariile sale personale au apărut în Wall Street Journal, New York Times, The Atlantic, Washington Post, Time.com, Newsweek, Los Angeles Times, CNN, USA Today, Tablet, Chicago Tribune, The Forward şi alte publicaţii.
Allan Ripp nu este un ziarist celebru nicăieri, nici în SUA, nici în Israel, dar, totuşi, este un ziarist cunoscut.
Şi dacă este cunoscut, atunci ar putea fi recunoscut. În acest caz, nu mai avem de-a face cu un banc cu ardeleni, ci, mai degrabă, cu următorul banc sovietic: Americanii pregătesc un spion pentru Uniunea Sovietică, el învaţă ruseste la perfecţie, cunoaşte cultura şi obiceiurile şi este paraşutat într-o pădure, lângă un sat rusesc, unde pe uliţă întâlneşte o bătrânică, în mână cu o garniţă de lapte; "Îmi dai şi mie o cană cu lapte?", o întreabă el într-o rusă impecabilă, iar ea îi răspunde "Desigur, spionule american!"; uimit, spionul o întreabă: "De unde ai ştiut că sunt spion american?", iar ea îi răspunde "Eh, pe aici nu prea ies negri din pădure".
Dar, deşi Allan Ripp are o figură expresivă, uşor de memorat, totuşi probabilitatea să fie recunoscut în parc de un cititor este scăzută.
Ceea ce trebuie să mai ştim despre Allan Ripp, însă, este că publică articole, din când în când, în "The Times of Israel", unde, anul trecut, la 27 octombrie, a scris, sub titlul "Farsa umanitară a Hamas": "Pretinzând că eliberează ostatici din motive «umanitare stringente», grupul militant îşi expune dispreţul cinic faţă de viaţa umană".
Mai încolo, ironizează Hamas, scriind: "Cu siguranţă, cineva va propune grupul pentru un premiu Nobel". Hamas este cunoscut pentru reacţiile sale adesea agresive la articolele şi reportajele care îi sunt defavorabile, ceea ce indică faptul că dispune de o structură de monitorizare a presei şi sigur monitorizează "The Times of Israel".
Este, de aceea, imaginabilă o comandă Hamas către un adept al său din New York, să-l bată ca din întâmplare, să-l insulte ca evreu şi să-l ameninţe pe Allan Ripp că-l omoară pe el şi pe câinele său.
Este vorba, deci, de terorism, în primul rând, iar de antisemitism abia în al doilea rând.
Asta nu mai seamănă nici cu bancul despre ardeleni, nici cu cel despre americani, ci seamănă leit cu un banc cu terorişti (e adevărat, antisemiţi): un terorist arab ameninţă un evreu că-l omoară pe el şi pe câinele său, iar unul de la protecţia animalelor îl întreabă ce are cu câinele.
Adevărul trebuie să fie în unul dintre aceste trei bancuri, care, fie vorba între noi, manifestă un umor cam prea negru faţă de enigmatica întâmplare traumatizantă din parc.
• Scurt rezumat al articolului "I Never Thought I Could Be Attacked as a Jew in New York City-Until It Happened", publicat la 25 iulie 2004, de "The Wall Street Journal"
Articolul descrie experienţa traumatizantă a unui evreu din New York, care a fost supus unui atac antisemit în Central Park, subliniind persistenţa urii antisemite chiar şi în locuri considerate sigure.
Protagonistul se simţea în siguranţă ca evreu în New York, deşi observase manifestări antisemite în oraş: afişe cu ostatici rupte, proteste anti-Israel şi graffiti ofensatoare pe localuri kosher din cartier. Deşi rapoartele arătau o creştere a incidentelor antisemite, el nu se simţise personal vizat sau în pericol, mai ales pentru că nu purta simboluri evreieşti vizibile.
Totul s-a schimbat când plimba câinele fiicei sale în Central Park. Un bărbat pe o bicicletă CitiBike l-a împins intenţionat şi, când protagonistul i-a atras atenţia, atacatorul a devenit violent. A aruncat bicicleta deoparte, l-a insultat cu remarci antisemite, l-a lovit şi a încercat să lovească şi câinele. Protagonistul a reuşit să fugă şi să sune la 911. Poliţia a răspuns rapid şi l-a tratat cu empatie. La secţia de poliţie, un detectiv a identificat un suspect potrivit descrierii, dar şansele de a prinde atacatorul şi de a-l urmări penal erau mici.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.08.2024, 00:43)
... cu tot respectul!! ... bancul depicta o conversatie intre gheo si ion ... ion, lipsit de conceptul de apartheid cerea explicatii ... pentru ca nu intalnise un negru (despre care sa-si faca reprezentari) - a cerut detalii suplimentare ...... gheo a insistat asupra faptului ca (ipoteticul individ) nu vrea sa elibereze podul ...paradoxul proaspat nascut in mintea lui ion ... l-a facut pe ungur negru - despre bancuri ardelenesti :) ...
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.08.2024, 01:30)
Ca de obicei, o plăcere să citești articolele maestrului!
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.08.2024, 08:20)
II recunosti pe evrei dupa fizionomie, au gura mare toti de exemplu, cine ii cunoaste ii recunoaste(arabii). L-a recunoscut probabil ca e evreu.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de gavrila în data de 02.08.2024, 09:55)
Inchizitia spaniola insasi nu era capabila sa-i recunoasca pe evrei dupa fizionomie sau alte caracteristici asa zis rasiale pentru simplul motiv ca ele nu existau nici atunci si nici acum - evreitatea fiind mai mult o chestiune de religie si de spiritualitate si de obiceiuri decat una rasiala.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.08.2024, 10:25)
Am consultat robotul, intrebandu-l: "Evreii pot fi recunoscuti dupa fizionomie?"
Robotul a raspuns: "În general, este considerat neștiințific și problematic să încercăm să identificăm apartenența etnică sau religioasă a unei persoane doar pe baza trăsăturilor fizice. Evreii, ca orice alt grup etnic sau religios, au o diversitate mare de apariții fizice, reflectând adesea istoria lor de migrație și amestec cu alte populații.
Ideea că evreii pot fi recunoscuți după anumite trăsături fizice este un stereotip care a fost folosit în mod dăunător și discriminatoriu de-a lungul istoriei, în special în perioade de antisemitism intens."
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.08.2024, 10:57)
Am avut o prietena evreica in liceu. Am petrecut si ceva timp cu familia ei. De atunci am observat si la alti evrei vazuti la tv ca au anumite trasaturi ale fetei specifice, putin diferite decat noi. Si care se pastraza pt ca evereii se casatoresc numai cu evreice. Si nu-i o rusine sau ceva. Chinezii arata diferit fata de japonezi sau coreeni pt cine e atent , si etc.
E posibil ca respectivul atacat sa nu fi fost atacat aleator pe motiv ca e "evreu" ci chiar sa fi fost recunoscut, dupa fizionomie, sau dupa altceva(poza din ziare?). E posibil sa fie si o intamplare, ca in bancul cu ardeleanul si negrul ungur dar cine stie.
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.08.2024, 14:19)
Ca exemplu celebru, actorul și muzicianul Lenny Kravitz: tatăl său, Sy Kravitz, era evreu, iar mama sa, actrița Roxie Roker, era afro-americană.
Nu, evreii (ne-religiosi) se casatoresc cu femei de orice etnie, la fel cu oricare altii.
Am cunoscut un evreu japonez.
Aud ca exista evrei chinezi.
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.08.2024, 14:35)
In summary, while traditional Jewish law prohibits marriage between Jews and non-Jews, modern perspectives vary widely, with more liberal movements adopting a more inclusive approach. chat gpt
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.08.2024, 19:19)
fabulos!
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.08.2024, 21:43)
... "conflictul" transilvanean, de peste secole, a devenit sursa de umor .... razboiul rece a devenit sursa de umor ... terorismul nu are nimic de a face cu umorul ... indiferent de ce fata porti!!! ...
5. fără titlu
(mesaj trimis de nicksam în data de 04.08.2024, 08:38)
Foarte tare!