Reporter: În ce măsură pandemia de coronavirus a avut impact asupra afacerilor companiei ZIROM şi a sectorului din care face parte?
Thomas Schiefer: Ca şi în cazul altor companii, şi unii dintre clienţii noştri şi-au modificat condiţiile de livrare a comenzilor, dar până acum nu au existat anulări. Acest lucru ne-a permis să producem în continuare, aproape la nivelul de dinaintea apariţiei pandemiei. Cu toate acestea, am luat diferite măsuri pentru a fi pregătiţi în această situaţie unică. Am utilizat această perioadă pentru a pregăti o analiză şi am încercat, totodată, să ne mărim baza de clienţi. Unul dintre subiecte este reprezentat de diversificarea geografică suplimentară. Procesul de globalizare poate va suferi schimbări, dar cu siguranţă nu va dispărea. ZIROM îşi desfăşoară activitatea într-un sector care este definit prin colaborarea cu lanţurile de aprovizionare la nivel mondial. Principala noastră caracteristică după care ne ghidăm în relaţiile de afaceri a fost şi este comportamentul etic. Pentru noi este foarte important, atât cine ne cumpără produsele, cât şi de unde cumpărăm materialele de care avem nevoie.
Reporter: Care a fost evoluţia cererilor pentru produsele Zirom în ultimele luni?
Thomas Schiefer: În această perioadă avem mai puţine comenzi, iar planificarea cererilor se face pe o perioadă mai scurtă decât înainte. Din fericire clienţii noştri sunt foarte fideli şi îşi desfăşoară activitatea în segmente de piaţă foarte nişate. Aceasta înseamnă că până în acest moment am reuşit să evităm o scădere şi suntem în continuare optimişti, dar prudenţi, pentru lunile următoare.
Reporter: Ţinând cont că activitatea companiei este strâns legată de industria auto şi aeronautică, care au fost puternic lovite de criza actuală, cât de puternic aţi resimţit reculul economic?
Thomas Schiefer: Am observat că unii clienţi au reacţionat la reducerea programului din industria Aero, iar oamenii din întreaga lume sunt foarte îngrijoraţi de cum va fi depăşită această situaţie. Acest lucru ne face, evident, să fim precauţi şi luăm în considerare un eventual impact ce poate apărea în lunile următoare. Totuşi, în această perioadă, producţia noastră a fost şi este la un nivel rezonabil, nu foarte diferită decât înainte şi conform planificărilor suntem pregătiţi şi pentru următoarele luni. Astfel, considerăm că diversificarea noastră geografică şi concentrarea pe segmentele de piaţă de nişă, precum Formula 1 sau dezvoltarea motorului Rolls Royce, ne-au ajutat foarte mult.
Reporter: Cum s-a adaptat ZIROM contextului actual?
Thomas Schiefer: Am luat din timp măsuri de protecţie ale angajaţilor şi drept urmare nu am avut niciun salariat bolnav. Am mutat şi separat angajaţii în diferitele noastre locaţii, cu mult înainte ca măsurile de protecţie să devină obligatorii. Din fericire, ZIROM beneficiază de un sistem de lucru de la distanţă bine pus la punct, cu posibilităţi de comunicare şi acces sigure, care ne-a ajutat să funcţionăm în această perioadă. Am folosit perioada de blocare a activităţii pentru a pregăti şi a găsi modalităţi noi de a face afaceri. Ştiam că după carantină ar putea veni o perioadă dificilă, aşa că am tratat din timp această problemă. Aşadar, toate departamentele noastre s-au adaptau şi au încercat să rezolve problemele cauzate de oprirea activităţii. De exemplu, au existat perioade mai lungi de livrare, întârzieri, clienţi care şi-au închis activitatea pentru ceva timp, etc. Echipele noastre au funcţionat foarte bine în online şi cred că astfel s-a îmbunătăţit şi colaborarea dintre acestea. Vreau să le mulţumesc colegilor care au fost implicaţi în procesele de producţie din fabrică, dar şi celor care au lucrat în mod virtual, de la distanţă.
Reporter: A fost nevoie de implementarea unor măsuri speciale de siguranţă pentru protejarea angajaţilor împotriva Covid-19?
Thomas Schiefer: Da, noi am încercat să punem în aplicare cele mai bune practici din întreaga lume pentru a proteja sănătatea tuturor angajaţilor noştri. Cu siguranţă nu a fost nimic revoluţionar, ci am luat mai multe măsuri simple, cum ar fi alertarea cu privire la simptomele specifice şi stabilirea unor proceduri clare - măsurarea temperaturii la intrarea în fabrică, închiderea cantinei, fiind considerată o zonă predispusă la risc, dezinfectarea în mod regulat a unor suprafeţe / spaţii comune. Am reuşit până acum. Aş vrea să menţionez că evitarea contactului inutil, păstrarea unui standard de igienă personală, conştientizarea riscurilor şi acţionarea rezonabilă şi disciplinată sunt cele mai bune metode pentru a rămâne în siguranţă.
Reporter: În ce măsură a fost afectat lanţul de aprovizionare al companiei?
Thomas Schiefer: Primim materii prime din Japonia, Taiwan şi Europa de Vest. Furnizorii noştri primesc toate consumabilele tot din străinătate. Prin urmare, au existat unele întârzieri în această perioadă, dar bineînţeles că ne aşteptam la acest lucru. Am depăşit aceste provocări luând în calcul intervale mai mari pentru întregul proces. Pentru unele materiale am avut surse alternative şi am putut accesa ceea ce era disponibil. Întârzierile au fost resimţite începând cu jumătatea lunii aprilie, dar acum am revenit la normal. Per ansamblu, nu am fost afectaţi foarte mult.
Reporter: S-a impus/se impune o majorare a preţurilor produselor din portofoliul ZIROM pe fondul crizei actuale?
Thomas Schiefer: În acest moment nu. În domeniul nostru de activitate, preţurile produselor sunt foarte cunoscute, iar creşterile unilaterale ar putea fi destul de dăunătoare pentru companie. Încercăm, mai degrabă, să facem economii pentru a fi pregătiţi pentru viitoare provocări.
Reporter: Cu ce provocări se confruntă, în prezent, industria în care activaţi?
Thomas Schiefer: Industria Aero este puternic afectată şi, de asemenea, proiectele din acest domeniu vor fi puse în aşteptare. Cu toate acestea, în industria Aero, se întrevede o perspectivă intermediară, şi anume avioanele mai vechi vor fi schimbate cu modele noi, mult mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, dar care utilizează mult mai mult titan. Comenzile din industrie sunt încă mari, în ciuda reducerii actuale a producţiei. Aşadar, recuperarea va fi posibilă după o scădere pe termen scurt. În cazul altor industrii, vor exista unele restricţii ale cheltuielilor de capital, ceea ce va avea unele efecte asupra industriei. Considerăm că cererea va creşte în scurt timp, întrucât titanul este utilizat în multe soluţii de pionierat. Industria titanului a înregistrat rate de creştere bune în ultimele două decenii, în ciuda crizei financiare, deoarece apar, în mod constant, noi cereri de materiale.
Reporter: Ce estimări financiare aveţi pentru anul în curs? Şi cum arată acestea comparativ cu anul trecut?
Thomas Schiefer: În momentul de faţă, anul acesta arată bine şi ar putea fi poate mai bun decât anul trecut. Vom face tot ce ne stă în putinţă pentru a face faţă condiţiilor dificile ale pieţei şi suntem în continuare optimişti pentru ceea ce va urma.
Reporter: Vă mulţumesc!