Tokyo Metro Co. a atras 348,6 miliarde de yeni (2,3 miliarde de dolari) în cea mai mare ofertă publică iniţială (IPO) derulată în Japonia în ultimii şase ani, conform documentelor depuse de companie la autoritatea de reglementare, anunţă Reuters.
IPO-ul Tokyo Metro, operatorul reţelei de metrou din capitala Japoniei, a fost suprasubscris de peste 15 ori, conform unor surse apropiate tranzacţiei, care menţionează că mulţi investitori au fost atraşi de renumele companiei nipone şi de politica de dividende a acesteia.
Tokyo Metro a stabilit preţul acţiunilor în IPO la 1.200 de yeni/titlu, respectiv la limita superioară a intervalului prevăzut, de 1.100-1.200 de yeni. Preţul oferă Tokyo Metro un randament al dividendelor de 3,3%, în baza dividendului estimat de 40 de yeni pe acţiune pentru exerciţiul financiar ce se va încheia în martie 2025.
Compania, care vândut 232,4 milioane de acţiuni investitorilor locali şi 58,1 milioane de acţiuni investitorilor străini, este aşteptată să se listeze la Tokyo Stock Exchange în data de 23 octombrie. Cota de acţiuni alocată investitorilor de retail (aproape patru cincimi din total) a fost suprasubscrisă de circa zece ori, în timp ce acţiunile alocate investitorilor instituţionali interni (1,5%) şi străini (20%) au fost suprasubscrise de peste 20, respectiv 30 de ori, potrivit surselor. Compania niponă a precizat: "Numărul total de acţiuni cerute a fost cu mult peste numărul de acţiuni vândute".
Tokyo Metro este cel mai mare IPO derulat în Japonia după ce SoftBank Group şi-a listat divizia de telecomunicaţii la finele lui 2018, o operaţiune din care a strâns 21 de miliarde de dolari. De la începutul anului şi până în prezent, valoarea listărilor derulate în Japonia este de 1,6 miliarde de dolari, iar prin adăugarea IPO-ului Tokyo Metro cifra se apropie de 4,4 miliarde dolari, suma strânsă pe întreg parcursul anului 2023.
Metroul din Tokyo a fost creat în 1920, odată cu înfiinţarea Tokyo Underground Railway Co. Şapte ani mai târziu, compania a inaugurat prima linie de metrou din Japonia, între districtele Asakusa şi Ueno din Tokyo. Tokyo Metro operează 195 de kilometri de linii şi transportă zilnic 6,5 milioane de pasageri. În prezent, compania are şi divizii de imobiliare şi retail. Guvernul central japonez deţinea, înainte de IPO, 53,4% din acţiunile Tokyo Metro, restul fiind controlat de autorităţile locale din Tokyo. Participaţiile lor combinate se înjumătăţesc în urma IPO-ului.
IPO-ul companiei vine după listarea altor operatori feroviari japonezi, inclusiv Kyushu Railway, în 2016. Compania a raportat un profit net de 46 de miliarde de yeni pentru exerciţiul financiar încheiat în 31 martie 2024, în creştere cu peste 60% faţă de anul anterior. Societăţile de brokeraj Nomura, Mizuho şi Goldman Sachs s-au ocupat de IPO-ul Tokyo Metro.
Conform Reuters, tot în Japonia, Rigaku, un producător de instrumente de testare cu raze X, susţinut de firma de investiţii Carlyle Group, intenţionează să se listeze luna aceasta. În schimb, Kioxia, producător de cipuri susţinut de Bain Capital, şi-a abandonat planul de lansare a unui IPO în octombrie.
Piaţa de valori din Japonia a suferit o criză istorică la începutul lunii august, declanşată de o creştere surprinzătoare a ratei dobânzii şi de teama de o recesiune în SUA, după care s-a mai redresat. Indicele de referinţă Nikkei 225 a crescut cu aproximativ 20% în acest an.