Compania farmaceutică Antibiotice Iaşi a înregistrat o creştere de 2,5 ori a profitului net, datorită menţinerii controlului costurilor şi accelerării vanzariilor din producţia proprie. De asemenea, prin proiectul Centrală Fotovoltaică de 2,5MW, care presupune instalarea a peste 4680 de panouri fotovoltaice, compania îşi va asigura 26,4% din energia necesară, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Antibiotice S.A., fondată în 1955, este cel mai important producător de medicamente generice din România. Compania deţine cea mai complexă structură de fabricaţie din ţară, operând opt fluxuri de producţie distincte, autorizate GMP şi US FDA.
În noiembrie 2022, Antibiotice S.A. a primit locul 1 în cadrul galei ,,Topul Naţional al Firmelor", organizat de Camera de Comerţ şi Industrie, la categoria Industrie - Întreprinderi foarte mari - Fabricarea produselor farmaceutice de bază. Compania îşi menţine această poziţie de peste 20 de ani.
Portofoliul companiei cuprinde peste 150 de medicamente, care se împart în trei mari categorii:
- Produse forme solide de uz oral: integrează activităţile subsegmentelor Capsule şi Comprimate;
- Produse topice: include subsegmentele de Unguente şi Supozitoare;
- Produse sterile şi substanţe active: cuprinde subsegmentele Parenterale şi Biosinteza.
Antibiotice S.A. este lider de piaţă pentru produsele destinate spitalelor locale, deţinând totodată cea mai importantă cota pentru produsele topice (unguente, creme, geluri).
Principalul acţionar al companiei este Ministerul Sănătăţii, care deţine 53% din totalul acţiunilor, iar al doilea cel mai important acţionar este SIF Oltenia, cu o deţinere de 27%.
• Poziţionarea în piaţa farmaceutică locală şi externă
Antibiotice S.A. ocupă locul întâi în piaţa de profil, cu o cotă de 13%, şi este lider cantitativ în piaţa farmaceutică de unguente (20%) şi pulberi injectabile (61%). Totodată, ocupă locul al patrulea în consum, pe segmentul medicamentelor generice cu prescripţie şi OTC (5%), respectiv este lider pe segmentul de medicamente generice cu prescripţie şi OTC comercializate în spitale (13%).
Pe plan extern, Antibiotice S.A. este lider mondial pe segmentul medicamentului Nistatină, folosit în tratarea infecţiilor cauzate de ciuperca Candida Albicans asupra tractului digestiv.
• Analiza rezultatelor financiare la T1 2023
În data de 12 mai 2023, compania a raportat rezultatele financiare aferente primului trimestru din 2023. Astfel, veniturile din vânzarea produselor s-au majorat cu 39% vs T1 2022, fiind, de asemenea, peste nivelul planificat de companie.
- Pe piaţa internă vânzările s-au majorat cu 32,5% peste nivelul din T1 2022;
- Pe piaţa internaţională, exportul de produse finite a crescut cu 45% peste nivelul primului trimestru din 2022.
Marja brută înregistrată în primul trimestru a fost de 63%, cu 3 pp peste nivelul marcat în perioada similară din 2022, datorită efectului măsurilor de consolidare a vânzărilor şi de gestionare a costurilor.
În ceea ce priveşte cheltuielile, acestea s-au majorat cu 67% în primul trimestru din 2023. Printre principalele cheltuieli care au întregistrat creşteri se numără costurile cu reclama şi promovarea produselor (+136% vs T1 2022), compania continuând consolidarea portofoliului prin lansarea de produse noi, cheltuielile cu transportul de bunuri şi servicii, care s-au situat peste nivelul aferent trimestrului 1 din 2023, cu 55%, dar sub nivelul planificat, în linie cu volumul afacerilor din această perioada.
Prin urmare, compania a încheiat primul trimestru cu un profit net de 22,2 milioane de lei, atât peste nivelul înregistrat în primul trimestru din 2023, cât şi peste cifra planificată de companie, datorită unui efect coroborat al creşterii vânzărilor şi măsurilor de manageriere a costurilor.
• Proiect verde de anvergură pentru Antibiotice
În data de 6 iunie 2023, compania a informat piaţa cu privire la aprobarea obţinută de la Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene pentru finanţarea din PNRR a proiectului "Centrală Fotovoltaică de 2,5 MW". Valoarea totală a proiectului se ridică la 13,7 milioane lei, finanţarea aprobată fiind de 4,08 milioane lei RON, restul sumei fiind asigurată din fonduri proprii.
Proiectul presupune instalarea a peste 4680 de panouri fotovoltaice care vor asigura aproximativ 26.4% din energia electrică necesară. Acest proiect face parte din programul de sustenabilitate "The Future together" prin care compania şi-a stabilit obiective îndrăzneţe de creştere a cifrei de afaceri şi a cotei de piaţă.
• Perspectiva rezultatelor financiare pentru anul 2023
Pentru anul 2023, compania estimează venituri totale în valoare de 580,5 milioane lei, cheltuieli totale în suma de 530,5 milioane lei şi un profit net în valoare de 41,9 milioane lei.
După natura lor, valoarea estimată a veniturilor şi cheltuielilor este prezentată astfel:
- Venituri din exploatare: 569,2 milioane lei
- Cheltuieli din exploatare: 516,6 milioane lei
- Venituri financiare: 11,3 milioane lei
- Cheltuieli financiare: 13,9 milioane lei
Cheltuielile cu bunurile şi serviciile planificate pentru anul 2023 sunt în valoare de 316,5 milioane lei, cu 25% mai mari comparativ cu valorile preliminare ale anului 2022. Creşterea este determinată de structura de producţie, cantitatea fabricată şi preţul materiilor prime, al energiei electrice şi al gazelor naturale.
Cheltuielile cu personalul se aşteaptă să se ridice la 140,3 milioane lei, cu 17% peste nivelul înregistrat în 2022 preliminar, pe fondul creşterii cheltuielilor cu salariile (+16%), a bonusurilor care vor fi acordate (+37%) şi a cheltuielilor cu contribuţiile datorate (+13%).
• Perspective pe termen mediu şi lung
- Creşterea ponderii exportului de la 38% în 2022 la 41% până în 2025;
- Menţinerea numărului de angajaţi la un nivel de 1.300 până în 2025 (1.341 angajaţi la 31.12.2022);
- Creşterea productivităţii muncii de la 377.000 lei/salariat în 2022, la 619.000 lei/salariat în 2025;
- Creşterea salariului mediu net pe salariat de la 840 euro/salariat în 2022, la 1.230 euro/salariat în 2025;
- Menţinerea gradului de îndatorare (datorii totale/total activ) la maximum 25%;
- Creşterea preţului mediu de vânzare de la 1,22 lei/U.I., la 1,40 RON/U.I.
Considerând estimările publicate de companie pentru anii 2024 şi 2025, rata medie anuală de creştere (CAGR) a veniturilor totale pentru perioada 2022-2025 se ridică la 16%, în timp ce rata medie anuală de creştere (CAGR) a profitului net este aşteptată să fie de 21%.
• Evoluţia preţului acţiunii
Compania înregistrează o apreciere a preţului acţiunii de la începutul anului până în prezent de 7,4%, peste nivelul performanţei indicelui BETPlus (+4.4% YTD) din care face parte, dar şi peste performanţele companiilor competitoare precum Ropharma (+1.6% YTD) sau Zentiva (+1.55% YTD).
Notă*: YTD = Year to Date - reflectă evoluţia preţului acţiunii de la începutul anului până în prezent.
• Oportunităţi/Riscuri
Oportunităţi
- Portofoliul de produse diversificat şi extinderea acestuia ajută la menţinerea unui echilibru al vânzărilor;
- Activitatea de promovare a produselor din portofoliul Antibiotice ca activitate prioritară a strategiei de dezvoltare pe termen lung;
- Optimizarea climatului organizational şi orientarea culturii companiei spre inovare şi dezvoltare;
- Beneficierea din partea Băncii de Investiţii Europene (BEI) a expertizei în procesul de planificare a viitoarei strategii pentru anul 2030.
Riscuri
- Gradul ridicat de incertitudine economică atât la nivel naţional, cât şi internaţional, posibilitatea intrării în recesiune economică a României;
- Problemele logistice caracterizate prin durate lungi la nivelul lanţului de aprovizionare, dar şi incertitudinile macroeconomice.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt Raport companie, prelucrare Tradeville, Comunicat societate, BVB
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu reprezintă un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare. Apple anunţă, în cadrul Conferinţei Mondiale a Dezvoltatorilor Apple (WWDC), mult aşteptata cască de realitate mixtă, Vision Pro, care deschide drumul către o nouă piaţă pentru Apple - piaţa de calcul spaţial, intrând în competiţie directă cu Meta Platforms, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille îşi propune să actualizeze raportul cel puţin anual Lista potenţialelor conflicte de interese research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.