Aquila Part Prod Com SA a încheiat primul semestru din 2024 cu venituri totale în valoare de 1,32 miliarde de lei, în creştere cu 18% comparativ cu perioada similară a anului precedent, reuşind, astfel, să realizeze 47% din valoarea bugetată a veniturilor pentru întreg anul. La această performanţă au contribuit cu 5% şi vânzările brandurilor aduse în portofoliu prin cele două achiziţii. Profitul net a fost însă afectat de impozitul pe cifra de afaceri, ridicându-se la 35 de milioane de lei (-15% în ritm anual), reprezentând 35% din valoarea bugetată pe întreg anul, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Aquila, cel mai profitabil jucător din sectorul de distribuţie FMCG din România, listat la bursă în noiembrie 2021, îşi împarte activitatea în trei segmente de business: distribuţie, logistică şi transport internaţional, dintre care cea mai importantă este activitatea de distribuţie, cu o pondere de aproape 94% din cifra de afaceri. Pe lângă activităţile principale, Aquila este implicată în închirierea şi subînchirierea de proprietăţi imobiliare.
Aquila distribuie produse de larg consum în peste 72.000 de puncte de desfacere prin canalele de comerţ în care activează, acoperind peste 90% din piaţa de retail din România şi aproximativ 70% din cea a bunurilor de larg consum din Republica Moldova.
Aquila a fost înfiinţată în 1994, împlinind anul acesta 30 de ani de existenţă. Vasile Constantin-Cătălin, actualul Director General, şi Dociu Alin-Adrian, Director General adjunct, sunt fondatorii companiei şi, totodată, cei mai mari acţionari, împreună controlând peste 58% din totalul acţiunilor (la 31.03.2024). Alţi acţionari importanţi sunt fondurile de pensii, care deţin în prezent o participaţie de aproape 29%.
• Industria FMCG din România a crescut în 2023
Piaţa FMCG (a bunurilor de larg consum) din România a crescut valoric cu 10% în ultimul trimestru din 2023 şi cu 15% la nivelul întregului an. Creşterile cele mai importante au fost înregistrate de băuturile non-alcoolice (+17,6%) şi de produsele de menaj şi de îngrijire personală (+15,4%), ca urmare a unei strategii de promovare mai agresivă adoptată faţă de anul trecut. Canalele cu cele mai importante creşteri valorice în 2023 au fost discounterii (+20,8%), benzinăriile (+6,7%) şi mini-marketurile (+6,4%). Comerţul tradiţional rămâne cel mai important canal pentru piaţa bunurilor de larg consum (33% din total), urmat de hipermarketuri (24%) şi discounteri (20%).
• Profitul Aquila, afectat de impozitul pe cifra de afaceri
Aquila a încheiat primele şase luni din 2024 cu venituri totale de 1,32 miliarde de lei, în creştere cu 18% comparativ cu anul precedent, şi cu un profit net de 35 de milioane de lei, în scădere cu 15%. Scăderea a fost cauzată în principal de impozitul pe cifra de afaceri impus de stat de la 1 ianuarie 2024, pentru contribuabilii care au înregistrat o cifră de afaceri mai mare de 50 de milioane de euro în anul precedent. Astfel, Aquila a plătit în primul semestru din 2024 un impozit suplimentar în valoare de 5,4 milioane de lei. La scăderea profitului net au contribuit şi veniturile financiare mai mici, de numai 3,8 milioane de lei (-56% în ritm anual).
În ceea ce priveşte evoluţia pe segmentele de activitate, distribuţia de mărfuri a generat peste 94% din totalul veniturilor, rămânând divizia cea mai importantă a companiei. Cifra de afaceri din distribuţie a urcat cu aproape 19% în ritm anual, ajungând la 1,2 miliarde de lei. Vânzările din segmentul de logistică au înregistrat, de asemenea, creşteri, de 6,3%, totalizând 43,7 milioane de lei (3,3% din totalul cifrei de afaceri). Segmentul de transport a fost singurul care a înregistrat o scădere a vânzărilor (-1,2%), însumând 32,6 milioane de lei (2,5% din total). La performanţa cifrei de afaceri totală a contribuit, de asemenea, consolidarea companiilor Romtec şi Parmafood, tranzacţii pe care Aquila le-a finalizat în februarie, respectiv în aprilie 2024.
Pe partea de branduri proprii, vânzările au înregistrat o creştere de 16% în primul semestru, comparativ cu anul trecut, cele mai mari creşteri fiind înregistrate de canalele HoReCa (+35%) şi cel de vânzare organizat (+29%). Integrarea celor două achiziţii a contribuit la extinderea portofoliului de produse al Aquila cu peste 120 de branduri, locale şi internaţionale, generând un plus de 5% în volumul vânzărilor totale din această perioadă. EBITDA, unul dintre indicatorii atent urmăriţi de companie, a înregistrat o creştere de 11% în semestrul întâi din 2024, comparativ cu acelaşi interval din 2023, ajungând la 77 de milioane de lei. Marja EBITDA s-a ridicat la 6%.
"Prioritatea noastră în primele şase luni a fost consolidarea poziţiei pe piaţa serviciilor integrate de distribuţie şi logistică din România şi Republica Moldova, precum şi setarea cadrului pentru realizarea sinergiilor în urma celor trei companii achiziţionate în acest an. De asemenea, continuăm discuţiile pentru achiziţionarea altor companii deja atent analizate. Deşi am înregistrat venituri record în acest semestru, suntem în continuare atenţi la oportunităţile care ne pot conduce spre dublarea EBITDA până în 2026, având ca reper anul 2021, conform strategiei asumate", spune Cătălin Vasile, CEO Aquila.
Aquila şi-a propus pentru întregul an să genereze venituri în valoare de 2,8 miliarde de lei, ceea ce ar implica o creştere de 12% faţă de 2023. EBITDA este prognozată să ajungă la 197,1 milioane de lei (+28%), cu o marjă de 7%, peste marja înregistrată în ultimii doi ani (6,2% în 2023 şi 6,6% în 2022). Profitul net este aşteptat să atingă 100,3 milioane de lei (+3,5% faţă de 2023), cu o marjă de 3,5%, uşor sub marja ultimilor doi ani, de 3,9%. Bugetul prognozat pentru anul 2024 nu include, însă, integrarea Parmafood. Faţă de valorile bugetate pentru întreg anul, veniturile totale din primul semestru au un grad de realizare de 47%, în timp ce pentru profitul net gradul de realizare se ridică la 35%.
Totodată, compania a declarat că se află în discuţii şi cu alte companii, dar focusul acestui an va fi integrarea Romtec şi Parmafood, precum şi creşterea vânzărilor brandurilor proprii, notează TradeVille.
• Acţiunea Aquila a urcat cu 45%, în ultimul an
Acţiunile Aquila au înregistrat o creştere de 45% în ultimul an, uşor peste aprecierea de 38% a indicelui de referinţă BET. De la începutul acestui an, acţiunile Aquila au adus investitorilor un randament de 41,8%, pe fondul finalizării de către companie, în aprilie 2024, a tranzacţiei pentru achiziţia Parmafood Group Distribution şi Parmafood Trading, dar şi a preluării Romtec Europa. De asemenea, Aquila a bugetat investiţii de 16,9 milioane de euro în 2024, comparativ cu 9 milioane de euro în 2023.
În ultimele patru luni, cotaţia Aquila a evoluat lateral între 1,140 şi 1,250 lei, rezistenţa fiind străpunsă în şedinţa din 23 iulie, iar în cea din 31 iulie acţiunile companiei au atins un maxim istoric de 1,335 lei, retestat în 9 şi 12 august. În urma raportării unor rezultate financiare mixte aferente trimestrului al doilea din 2024, acţiunile Aquila au scăzut cu 4%, dar au încheiat şedinţa la valoarea de 1,305 lei (-2,25%).
Preţul se tranzacţionează atât deasupra mediilor mobile pe termen scurt EMA de 8, respectiv de 21 de zile, cât şi a celor pe termen lung, SMA de 50 şi 200 de perioade. În perioada următoare, maximul istoric 1,335 lei acţionează ca nivel de rezistenţă, în timp ce suportul îl regăsim în jurul valorii de 1,25 lei.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Aquila
• Oportunităţi
Preţ ţintă: Analiştii de la Wood & Company şi-au reiterat recent recomandarea pentru acţiunile Aquila, cu un rating de BUY ("cumpără"), în timp ce preţul ţintă se ridică la 1,42 lei/acţiune. Acest lucru ar putea conduce la o apreciere de 8,8% a cotaţiei în următoarele 12 luni, raportat la ultimul preţ de închidere, de 1,305 lei.
Rate de creştere pe termen lung: În ultimii cinci ani, veniturile Aquila au avut o creştere anuală compusă 10,3%, în timp ce profitul net, de aproape 120%.
Rentabilitate: Indicatorul ROE, care măsoară eficienţa cu care compania utilizează banii acţionarilor, se află la aproximativ 19% (un nivel de 15-20% fiind considerat de specialişti optim). Indicatorul ROIC se află la 13% (un nivel optim fiind peste 10%).
Grad mic de îndatorare: Aquila are în prezent un grad mic de îndatorare, de 54,8% (un nivel peste 70% este considerat ridicat), fapt care îi poate permite să acceseze facilităţi de credit pe viitor pentru a finanţa alte achiziţii. În acelaşi timp, indicatorul Net Debt/EBITDA este foarte mic, de 1 (o valoare peste 3 reprezintă un semnal de îngrijorare pentru investitori), ceea ce arată o capacitate foarte bună de rambursare a datoriilor.
Branduri proprii: Obiectivul Aquila este de a creşte brandurile proprii, atât prin investiţii în brandurile deja existente, cât şi prin achiziţia de companii deţinătoare de branduri. În ceea ce priveşte brandurile deja existente (Gradena, La Masă şi Yachtis), compania a informat că lucrează la lansarea de noi produse.
• Riscuri
Evaluare: Multiplul P/E al Aquila se ridică la 17,3 în prezent, însă evaluarea companiei este aşteptată să devină mai atractivă pe măsură ce achiziţiile vor fi integrate în business. Prin comparaţie, valoarea mediană a companiilor similare din industrie se ridică la 14,8. Totodată, aceeaşi valoare (de aproximativ 15) se găseşte şi în cazul medianei companiilor din indicele BET.
O industrie cu o competitivitate ridicată: Aquila operează într-o piaţă competitivă şi, potrivit estimărilor, competiţia se va intensifica în următorii ani. Grupul ar putea pierde cotă de piaţă, în cazul în care concurenţii săi direcţi ar putea avea planuri de extindere mai agresive sau mai eficiente, respectiv în cazul în care apar noi jucători importanţi în piaţă.
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
----------
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, teleconferinţă T1 2024, BVB, simplywall.st, modernbuyer.ro, FactSet, Investestelabursa.ro.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Anonim în data de 20.08.2024, 21:29)
De mai bine de o saptamana, vanzatorii importanti, cu pachete mari, au iesit de pe cotatie, asteptand ca pretul sa creasca si mai mult. De ce? Pentru ca AQ a intrat pe radarul mai multor fonduri de pensii care vor sustine pretul. Asa se face ca AQ a raportat slabut, are PER imens, marje mici, dar va bate in curand la poarta lui 1.40
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Detin Aquila de cand era la 0,59 lei în data de 20.08.2024, 23:23)
Ai dreptate, a intrat pe radarul fondurilor de pensii care o umfla in continuare desi nu are fundamente momentan. PER mare, marja mica, dividend nu are de unde sa dea pe anul asta cat a dat pe anul trecut, din punctul meu de vedere este supraevaluata deja, dar va fi si mai supraevaluata din cauza fondurilor de pensii....
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.08.2024, 23:29)
Deja se vede. Profit cu15,% mai mic