În contextul unui an marcat de menţinerea unor niveluri mari ale preţurilor, dar şi de creşterea dobânzilor, Costco raportează o uşoară creştere a vânzărilor şi profitului, depăşind estimările analiştilor, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille
Costco este o companie de comerţ cu amănuntul, extinsă la nivel modial, desfăşurându-şi operaţiunile prin intermediul unui lanţ de depozite care oferă preţuri reduse cumpărătorilor cu statut de membru, sub denumirea de Costco Wholesale. Cu peste 800 de magazine de tip "big-box" la nivel global şi peste 99 de milioane de deţinători de carduri de membru, este al cincilea cel mai mare retailer la nivel mondial, oferind o gamă variată de mărfuri, inclusiv produse alimentare, electrocasnice, consumabile auto şi multe altele.
Compania se diferenţiază de competitorii săi printr-o eficienţă operaţională sporită, datorată de achiziţiile în volum ale clienţilor, distribuţia eficientă şi nevoia de manipulare redusă a mărfurilor în depozitele de tip self-service.
Compania a intrat în TOP 5 după valoarea brandului în SUA, care este principala piaţă pentru desfăşurarea operaţiunilor. Astfel, brandul Costco a fost evaluat la 49,6 miliarde de dolari, fiind depăşit de Walmart (61,5 miliarde de dolari), Tmall (64,6 miliarde de dolari), The Home Depot (84,2 miliarde de dolari) şi Amazon (281,7 miliarde de dolari).
Acţionariatul companiei este dominat de investori instituţionali, care au o deţinere de 68,6% în capitalul social, restul fiind de retail. Printre cei mai mari investitori se numără Vanguard (8,9%), Blackrock (6,9%), State Street Corp. (4,3%) şi FMR (2,05%).
• Costco: venituri în creştere cu 9,5% în ultimul trimestru fiscal din 2023
Costco a raportat, săptămâna aceasta, rezultate care au depăşit aşteptările analiştilor, în contextul în care inflaţia, preţurile ridicate şi dobânzile în creştere au încetinit disponibilitatea consumatorilor de a cheltui.
Astfel, societatea a înregistrat venituri în creştere cu 9,5% în ultimul trimestru din exerciţiul fiscal 2023, faţă de acelaşi interval din 2022 şi cu 1,3% mai mari faţă de prognoze, iar veniturile pentru întreg anul 2023 au fost cu 6,8% mai mari faţă de 2022, acestea totalizând 242,3 miliarde de dolari. Printre factorii care au impactat dinamica veniturilor a fost creşterea cumpărătorilor care au apelat la cardul de membru pentru achiziţii, dar au cumpărat mai puţine produse de mare valoare, concentrându-se în special pe segmentul alimentar.
Reprezentanţii companiei au observat o schimbare în comportameentul consumatorilor, care, în acest an, au făcut mai multe drumuri către depozitele companiei, dar au cheltuit mai puţin la fiecare vizită. Astfel, valoarea medie a tranzacţiilor Costco în ultimul trimestru din anul fiscal 2023 au fost în scădere cu aproape 4% la nivel mondial şi cu 4,5% în SUA.
Vânzările companiei au crescut, în ultimul trimestru fiscal al anului cu 1,1%, în ritm anual, în timp ce în întreg anul 2023, acestea au înregistrat o creştere de 3% faţă de anul precedent. Compania a încheiat anul cu 71 de milioane de membri casnici - cu aproape 8% mai mult comparativ cu anul trecut, creşterea depăşind chiar numărul de magazine nou deschise, care a sporit cu puţin sub 3%.
Costco a reuşit, de asemenea, să convingă mai mulţi consumatori să achiziţioneze abonamentul mai scump, în valoare de 120 de dolari, faţă de cel de 60 de dolari - care oferă mai puţine avantaje. În prezent, clienţii care au achiziţionat abonamentul mai scump au făcut 45% din totalul plăţilor pentru abonamente ale companiei şi sunt responsabili pentru 73% din vânzările Costco globale.
Pe fondul menţinerii dinamicii cheltuielilor operaţionale apropiată de cea a veniturilor, compania a înregistrat o creştere moderată a rezultatului operaţional, de 11,4% în ultimul trimestru fiscal din 2023 şi de 4,1% în 2023 - un rezultat bun, având în vedere contextul macro negativ.
Rezultatul net a fost de 4,9 miliarde de dolari în al patrulea trimestru fiscal şi de 14,2 miliarde de dolari pentru întregul an 2023, depăşind cu aproape 1,5% aşteptările pieţei.
Chiar dacă compania a bătut aşteptările pieţei americane, investitorii au întâmpinat raportările cu un sentiment mixt, preţul acţiunii fiind cu 1% mai mic la sfârşitul sesiunii de trazacţionare de după anunţul rezultatelor şi cu 2,5% mai mic în after hours. Una dintre posibilele cauze ar putea fi decizia companiei de a nu majora acum taxa de membru, majorare care este aşteptată de către investitori de mai mult timp.
Reacţia relativ slabă a pieţei poate fi dată şi de faptul că preţul încorpora deja aşteptările investitorilor, întrucât compania raportează lunar vânzările, iar şansele unei surprize majore în veniturile companiei era slabă în acest an.
• Compania acordă dividende anual
Compania are o politică de plată stabilă a dividendelor, prin care remunerează acţionarii în fiecare an, începând cu 2004. Ultimul dividend anunţat de companie şi plătit la începutul lunii septembrie a fost de 1,02 dolari/acţiune, având un randament anualizat de 0,7%.
În ultimii cinci ani, dividendul brut pe acţiune a urcat constant, având o rată de creştere anualizată a acestuia de 10,6%. Pe de altă parte, randamentele anualizate, calculate ca dividend pe acţiune anual din preţul anual mediu al acţiunii companiei, au fost în scădere, de la 1% în 2018, la circa 0,8%. Rata anualizată de creştere a randamentului dividendului este de -4,8%.
La începutul anului 2023, compania a anunţat autorizarea unui nou program de răscumpărări de acţiuni, în valoare de 4 miliarde de dolari, valabil până în 2027.
De la începutul anulu îşi până în prezent, acţiunile Costco au crescut cu 21,1%, depăşind cu mult piaţa americană, reprezentată de indicile S&P 500, care a avut o evoluţie pozitivă de 11,3% în această perioadă. Faţă septembrie 2022, cotaţia acţiunilor a crescut cu 15,1% - fiind sub indicile S&P 500, care a înregistrat o creştere de 16,9%.
În ceea ce priveşte perspectivele, Costco a anunţă că intenţionează să deschidă zece magazine noi în următoarele trei luni, dintre care nouă în SUA şi unul în Canada. Anul fiscal 2023 a fost încheiat cu 23 de noi locaţii, printre care se numără magazine în China, Japonia şi Australia. În următorii cinci ani, compania preconizează că va avea o rată de creştere anuală de 4%, ceea ce poate părea pentru investitori o rată prea mică comparativ cu alte investiţii.
• Concurenţă puternică pe segmentul vânzărilor retail
Segmentul de vânzări retail se confruntă cu o concurenţă puternică în piaţă, existând mai multe companii de talie mare care vor o cotă cât mai impunătoare. Printre concurenţii cheie a companiei se numără Sam's Club de la Walmart şi, din ce în ce mai mult, giganţi ai comerţului electronic precum Amazon.
Printre principalele puncte forte ale companiei se numără capacitatea sa de a obţine discount-uri semnificative de la furnizori datorită puterii sale masive de cumpărare, iar marjele mici pe care le pune la produsele sale, de circa 11% - 12%, are ca efect o loialitate crescută din partea clienţilor.
Un alt punct forte al companiei o reprezintă rata de reînnoire a abonamentelor clienţilor, unde Costco a raportat în al treilea trimestru fiscal din 2023 o rată de reînnoire de 92,6% în Statele Unite şi Canada, ceea ce indică o loialitate şi o satisfacţie puternică a clienţilor. Această rată ridicată de reînnoire nu numai că asigură un flux constant de venituri din cotizaţiile membrilor, dar creşte şi valoarea pe durata de viaţă a fiecărui client, stimulând astfel profitabilitatea generală.
• Oportunităţi şi riscuri ale unei investiţii în Costco
Oportunităţi
Strategia de preţ scăzut: Costco oferă produsele la preţuri atractive, în timp ce dispune de stocuri de articole de calitate, ceea ce îi dă consumatorului sentimentul că a făcut o afacere bună şi îl determină să revină.
- Fidelizarea clienţilor: un element important în modelul de business al Costco rămâne fidelizarea clienţilor, element care ajută compania să treacă peste perioade economice dificile, în care consumul tinde să scadă. Gradul de reînnoire a abonamentelor depăşeşte 90%.
- Volumul mare de vânzări, care dă posibilitatea companiei să aibă costuri variabile mai mici, ceea ce reprezintă o strategie cheie pentru profitabilitatea companiei.
- Risc mai scăzut pe partea salariaţilor: multe companii din SUA au fost afectate semnificativ de conflictele cu salariaţii în 2023, ceea ce nu este cazul Costco, care oferă beneficii şi avantaje generoase angajaţilor, scăzând astfel riscurile operaţionale.
Riscuri
- Compania rămâne dependentă de o singură piaţă: chiar dacă Costco îşi desfăşoară operaţiunile la nivel global, majoritatea depozitelor companiei se află în SUA şi Canada, de unde sunt generate circa 80% din veniturile companiei. Acesta este un dezavantaj major faţă de concureţii săi, ca Amazon, care au o prezenţa globală dezvoltată.
- Bunuri şi servicii limitate: strategia de preţuri mici nu îi permite companiei să se extindă pe larg în ceea ce priveşte gama de produse, de exemplu, cele de lux.
- Costuri de transport: cumpărarea în cantităţi mari de către retailer presupune costuri de livrare foarte mari, care reprezintă un dezavantaj în planul de afaceri al Costco.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: statista.com, investor.costco.com, money.cnn.com, finance.yahoo.com, seekingalpha.com, CNBC.com, barrons.com, investors.com, dividendmax.com, Infront, businesschronicler.com.
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.