Oil Terminal SA le aduce veşti bune acţionarilor, raportând o cifră de afaceri mai mare faţă de anul trecut şi peste propriile estimări. Societatea a reuşit să genereze un profit net mai mare cu o cincime în acest an, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille
Oil Terminal, companie care deţine cel mai mare terminal petrolier din portul Constanţa, este specializată în manipularea şi depozitarea produselor petroliere. Principalul segment de activitate al Oil Terminal este primirea, încărcarea, depozitarea şi manipularea ţiţeiului, a produselor petroliere, petrochimice, chimice lichide, precum şi a altor produse finite sau materii prime lichide pentru import, export şi tranzit.
Cu o capitalizare de piaţă de 395,6 milioane de lei, compania este deţinută în proporţie de 87,8% de către statul român, în timp ce restul de 12,2% este controlat de persoane fizice (9,5%) şi juridice (2,8%), acesta reprezentând şi free-float-ul societăţii. În ultimele 12 luni nu s-au înregistrat tranzacţii făcute de către insideri.
În fruntea companiei se află o echipă de management de opt persoane, condusă de Viorel-Sorin Ciutureanu, acesta fiind la al doilea mandat în această funcţie, până în anul 2027.
• Portul Constanţa - favorizat în 2023, cu perspective bune şi în 2024
Situaţia geopolitică complicată din ultimul an a fost una prielnică portului Constanţa, care a fost utilizat că sursă alternativă de transport în contextul în care terminalele şi rutele ucrainene au devenit impracticabile odată cu bombardamentele din Rusia. Astfel, în cursul anului 2023, Portul Constanţa a reuşit să crească rulajul total de mărfuri cu 22,5% la nivel anual, atingând un nou record, de 92,5 milioane de tone, cu 12% mai mult faţă de 2022. Traficul maritim a crescut cu 18% la nivel anual, la 71 de milioane de tone, în timp ce traficul fluvial a crescut cu 40%, până la 22 de milioane de tone.
Tot în timpul anului trecut au fost realizate investiţii în valoare de 28 de milioane de euro pentru creşterea infrastructurii portului, iar anul acesta sunt prevăzute proiecte în valoare de până la 43 de milioane de euro sponsorizate prin Programul Operaţional Infrastructură Mare. În plus, ministrul Transporturilor a anunţat, la începutul lunii martie, investiţii de 1,1 miliarde de euro în port, în vederea extinderii capacităţii pentru a putea primi nave de mare tonaj.
• Cifra de afaceri a Oil Terminal a crescut cu peste 30%
Oil Terminal a raportat, pentru primele trei luni ale acestui an, o creştere a cifrei de afaceri cu 31,5%, care a totalizat 112,6 milioane de lei, ca urmare a sporirii cantităţilor operate faţă de anul trecut cu 11,9%. Faţă de bugetul aprobat pentru anul curent, Oil Terminal a avut cu 23,7% mai multe cantităţi de combustibili operate, ducând veniturile totale ale societăţii cu 20,7% mai sus faţă de BVC. Peste 95% din cifra de afaceri este generată de veniturile obţinute în urma prestării de servicii de către societate.
Cheltuielile operaţionale au avut o rată de creştere de 30,4%, însumând 77,2 milioane de lei, dar au fost mai mici cu 8,6% faţă de estimările companiei, iar rezultatul operaţional a fost în sumă de 35,9 milioane de lei, cu 20,7% mai sus faţă de primele trei luni din 2023. Cele mai mari cheltuieli rămân cele cu personalul, în sumă de 34,3 milioane de lei (+18,8% în ritm anual), fiind urmate de alte cheltuieli de exploatare (24,4 milioane de lei; +97,3%), cheltuielile cu reparaţiile având o pondere de 45% din acestea.
Astfel, pe fondul unei pierderi financiare de 2,8 milioane de lei (+6,8% în ritm anual) şi al unor cheltuieli cu impozitul pe profit de 4,8 milioane de lei (+24,5%), Oil Terminal a raportat un profit net trimestrial de 28,4 milioane de lei, mai mare cu 21,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
• 2023, an record pentru Oil Terminal
Anul 2023 a adus factori macroeconomici favorabili pentru companie, care a raportat pentru tot anul 2023 o cifră de afaceri finală de 349,8 milioane de lei, cu 15,6% mai mare faţă de 2022 şi cu 11,3% peste bugetul companiei, aceasta fiind cea mai mare cifră de afaceri obţinută de Oil Terminal în ultimii zece ani. Dinamica în creştere a veniturilor a fost influenţată şi de conflictul din Ucraina, care a generat fluxurile de transport în favoarea societăţii. Cea mai mare parte a cifrei de afaceri în 2023 a fost obţinută din operarea produselor din motorină, acestea având o pondere de 57%, mai mare faţă de ponderea de 50% înregistrată în 2022.
Pe fondul unei dinamici mai slabe a cheltuielilor de exploatare, care au înregistrat o creştere anuală de 13,5% în 2023, rezultatul din exploatare a crescut cu 63,9% faţă de 2022 şi a fost cu 19,6% peste bugetul companiei, însumând 26,9 milioane de lei. Totodată, EBITDA a înregistrat o valoare de 48,8 milioane de lei (+38,4% faţă de 2022), notează TradeVille
Profitul net al societăţii se ridică la 14,3 milioane de lei - în creştere cu 23,2% faţă de 2022 şi peste buget cu 45,5%, reprezentând cel mai mare profit obţinut din anul 2016, atunci când Oil Terminal a avut un profit de 15,4 milioane de lei.
• 2024: dividende, estimări şi investiţii
Conform bugetului companiei pentru anul în curs, Oil Terminal se aşteaptă să obţină venituri din exploatare de 391,1 milioane de lei (+10,4% faţă de 2023), în timp ce rezultatul din exploatare este bugetat la 36,6 milioane de lei, în creştere cu 36,1%. Astfel, societatea prognozează un profit net anual de 15,7 milioane de lei (+9,8%).
Chiar dacă în primele trei luni ale anului, societatea a fost peste bugetul pentru 2024, pentru perioada următoare aceasta se aşteaptă la realizarea unei cifre de afaceri în limita bugetului şi la efectuarea unor cheltuieli proporţionale cu gradul de realizare a veniturilor.
În cursul lui 2024, societatea a hotărât să plătească acţionarilor 90% din profitul net distribuibil aferent anului 2023, rezultând într-un dividend în sumă de 9,6 milioane de lei. Astfel, dividendul brut care se va plăti acţionarilor în cursul anului curent este de aproximativ 0,0032 lei/acţiune, ceea ce rezultă într-un randament de peste 2%. Data de înregistrare a fost stabilită pe 21 mai, ex-date - pe 20 mai, iar data plăţii pe 10 iunie. Decizia de a acorda o rată de distribuţie a dividendelor de 90% în acest an vine ca urmare a hotărârii Guvernului din martie 2024, prin care impune tuturor companiilor controlate de stat să acorde minimum 90% din profitul net realizat sub formă de dividend în acest an.
În ultimii zece ani, compania a fost consistentă în acordarea dividendelor, media dividendului brut din această perioadă fiind de 0,0054 lei/acţiune, cu un randament mediu anual de 5,6%.
La sfârşitul lunii martie, acţionarii Oil Terminal au aprobat demararea negocierilor cu Euronova Energies în vederea constituirii unui parteneriat pentru construcţia unui terminal de bitum. Oil Terminal va pune la dispoziţie locul, iar Euronova vine cu finanţarea şi logistica.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Oil Terminal
Oportunităţi
-Situaţia geopolitică: Războiul din Ucraina a deschis noi rute comerciale care trec prin România, ceea ce favorizează companiile portuare româneşti.
-Dividend consistent: Oil Terminal a acordat dividende în ultimii zece ani, recompensând acţionarii cu un randament mediu de 5,6%.
-Situaţii financiare în creştere şi aşteptări optimiste: Societatea se aşteaptă să bată recordurile din ultimii zece ani la capitolul venituri şi profituri în 2024.
Riscuri
-Concurenţa: Monopolul Oil Terminal poate fi puternic afectat de intrarea unor noi concurenţi pe piaţă din Portul Constanţa; JT Oil - companie de distribuţie carburanţi, care este în curs de dezvoltare a celui mai nou terminal privat de produse petroliere în Portul Constanţa şi care urmează să vină pe piaţa de capital, ar fi un exemplu elocvent.
-Infrastructura: Infrastructura învechită din Portul Contanţa poate genera costuri suplimentare de întreţinere sau opriri neplanificate ale activităţii, ceea ce poate eroda profiturile.
-Mediul politic şi fiscal instabil din România defavorizează industria de combustibili fosili.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, bvb.ro, economedia.ro
--------------------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.