Industria auto globală se află într-o perioadă de tranziţii majore, influenţată de factori economici, politici şi tehnologici. Din Europa până în America de Nord şi China, dinamica pieţei este afectată de politicile comerciale, de adopţia vehiculelor electrice (EV) şi de schimbările în comportamentul consumatorilor, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
iShares STOXX Europe 600 Automobiles & Parts UCITS ETF le oferă investitorilor expunere concentrată pe sectorul auto european, incluzând principalii producători şi furnizori de piese. Prin urmărirea indicelui STOXX Europe 600 Automobiles & Parts, acest ETF furnizează un portofoliu diversificat de companii de top, precum Volkswagen, Daimler, BMW, Renault şi Stellantis.
• Sectorul auto global, atent la deciziile noii administraţii americane
Industria auto globală traversează o perioadă de incertitudine semnificativă, influenţată de factori economici, politici şi tehnologici. Perspectivele sunt marcate de potenţiale schimbări majore în politica comercială şi fiscală, precum şi de ajustările pieţei către vehicule electrice (EV).
Deciziile noii administraţii americane Trump, precum impunerea de tarife asupra comerţului internaţional, ar putea schimba dinamica pieţei auto, în special în contextul interdependenţei globale a lanţurilor de aprovizionare şi producţiei. Dacă astfel de tarife sunt implementate, este foarte probabil ca acestea să urce costurile importurilor pentru componente şi vehicule, afectând direct producătorii şi consumatorii.
În America, creşterea tarifelor ar putea determina Fed (banca centrală) să menţină sau chiar să majoreze ratele dobânzilor, într-un efort de a controla inflaţia generată de costurile mai mari ale bunurilor. Acest lucru ar putea avea un efect de domino asupra pieţei auto interne, reducând accesibilitatea creditelor pentru achiziţia de vehicule şi scăzând cererea. În acelaşi timp, măsurile protecţioniste ar putea stimula producătorii americani să-şi concentreze eforturile pe producţia locală, însă acest lucru ar veni cu provocări legate de creşterea costurilor şi ajustarea capacităţilor.
La nivel global, tarifele impuse de SUA ar afecta şi alte regiuni. În Europa, unde producătorii precum Mercedes-Benz, Volkswagen şi BMW se bazează pe exporturile către America, noile bariere comerciale ar putea reduce profiturile şi chiar redirecţiona producţia. Producătorii chinezi, precum BYD, NIO şi XPeng, care deja se confruntă cu măsuri protecţioniste din partea Uniunii Europene, ar putea vedea o încetinire a expansiunii lor internaţionale, dar ar continua să domine piaţa locală datorită sprijinului guvernamental şi costurilor competitive.
Vehiculele electrice sunt un segment unde efectele acestor schimbări ar putea fi amplificate. Producătorii globali au investit masiv în electrificare, iar orice perturbare a lanţurilor de aprovizionare internaţionale ar putea întârzia lansarea de modele noi şi reduce competitivitatea acestora. În acelaşi timp, China îşi consolidează poziţia dominantă în sectorul EV, oferind modele mai accesibile şi inovatoare, ceea ce pune presiune suplimentară pe rivalii din SUA şi Europa.
Conform Fitch Ratings, se estimează o creştere globală cu 2% a vânzărilor de vehicule uşoare în 2024, însă această creştere va fi inegal distribuită între regiuni:
- Europa şi China se confruntă cu provocări macroeconomice care limitează creşterea.
- America de Nord rămâne relativ stabilă, dar sensibilă la schimbările în politica tarifară şi fiscală.
• Europa - redresare incertă
Sectorul auto din Europa s-a aflat sub presiune în 2024, dar perspectivele ar putea să se îmbunătăţească în 2025. Totuşi, contururile complete ale redresării rămân incerte. Ratele dobânzilor mai scăzute şi alte măsuri de politică economică ar putea juca un rol pozitiv în sprijinirea industriei.
În 2025, piaţa auto europeană este estimată să înregistreze o creştere anuală de numai 1%, fiind constrânsă de probleme comerciale, cum ar fi tarifele impuse vehiculelor chinezeşti, şi de costurile tot mai mari ale subvenţiilor pentru vehiculele electrice cu baterie (BEV). În acest context, mai multe state europene, printre care Germania şi Franţa, au suspendat o parte dintre stimulentele pentru BEV-uri, în încercarea de a reduce cheltuielile guvernamentale. Această decizie ar putea încetini tranziţia către electrificare, având un impact semnificativ asupra adopţiei vehiculelor electrice în Europa.
Pieţele auto din cele mai mari cinci ţări europene (Germania, Franţa, Regatul Unit, Italia şi Spania), care reprezintă aproximativ 65% din volumul total de vehicule din regiune, sunt esenţiale pentru această tranziţie. Reducerea stimulentelor pentru consumatori în aceste ţări ar putea avea efecte negative pe scară largă asupra adopţiei EV-urilor.
Până în noiembrie 2024, înmatriculările de autoturisme noi au rămas relativ stabile (+0,4%), ajungând la 9,7 milioane de unităţi. Totuşi, pentru a patra luna consecutivă, înmatriculările de vehicule electrice cu baterie (BEV) au scăzut, cu o reducere de 9,5% comparativ cu noiembrie 2023. Această scădere a fost cauzată în principal de declinuri semnificative în Germania (-21,8%) şi Franţa (-24,4%). De asemenea, înmatriculările de vehicule hibride plug-în (PHEV) au scăzut cu 8,8% în noiembrie 2024.
În al treilea trimestru al anului 2024, producătorii auto europeni au raportat rezultate financiare mixte. Mercedes-Benz a înregistrat scăderi ale profitului şi vânzărilor de vehicule electrice, în timp ce Porsche şi Volkswagen au avut venituri reduse şi profituri afectate. BMW a raportat o scădere semnificativă a profitului, iar Renault şi Stellantis au înregistrat livrări mai mici, deşi şi-au menţinut obiectivele financiare pentru întregul an. Singura excepţie notabilă a fost Volvo Cars, care a avut venituri şi profit în creştere, dar şi-a redus prognoza de creştere a vânzărilor.
• Evoluţia pe grafic
Din punct de vedere al evoluţiei preţului în 2024, companiile din sectorul auto au înregistrat randamente cuprinse între +92% (US.TSLA) şi -49% (US.NIO), comparativ cu indicii americani S&P500 şi Nasdaq, care s-au apreciat cu 23%, respectiv 29%, notează TradeVille.
• Ferrari - pe prima poziţie în topul companiilor din sectorul auto din Europa
Acţiunile companiei Ferrari ocupă prima poziţie în topul companiilor din sectorul auto din Europa, cu o apreciere de 31% în 2024. Performanţa vine pe fondul raportării unor rezultate financiare peste aşteptări pentru primul semestru din 2024, dar şi al estimărilor în creştere pentru anul acesta. La începutul lunii septembrie 2024, cotaţia RACE a înregistrat un maxim istoric de 498 de dolari. Ulterior raportării unor rezultate mixte aferente trimestrului al treilea, preţul a scăzut, tranzacţionându-se în prezent la valoarea de 436 de dolari. Nivelul de rezistenţă în perioada următoare se află la 498 de dolari, suportul regăsindu-se în zona de 400 de dolari.
Cea mai mare depreciere din sectorul auto european, în 2024, au înregistrat-o acţiunile companiei Stellantis, -40%, pe fondul rezultatelor financiare în scădere, dar şi al grevelor din sector. Acţiunile au atins în luna decembrie un minim al ultimilor doi ani şi jumătate, 11,27 dolari, nivel ce constuie un suport important în perioada următoare.
• America de Nord: Tesla - lider, cu un avans de 92%
Prima poziţie în topul creşterilor din sectorul auto este ocupată de acţiunile Tesla, cu o apreciere de 92% în 2024. Cotaţia a evoluat pe parcursul anului trecut sub nivelul de rezistenţă de la 271 de dolari, până în dată de 6 noiembrie, când, în urma câştigării alegerilor prezidenţiale din SUA de către Donald Trump, rezistenţa a fost străpunsă. Ulterior străpungerii acestei rezistenţe, preţul acţiunii a atins un nou maxim istoric, de 488 de dolari, ce constituie nivel de rezistenţă în perioada următoare, un prim nivel de suport regăsindu-se la 400 de dolari.
Acţiunile gigantului auto General Motors ocupă poziţia a doua în topul creşterilor, cu o apreciere de 43% în 2024, depăşind creşterile afişate de indicii americani Nasdaq şi S&P 500. Cotaţia GM a atins, în noiembrie 2023, un minim al ultimilor patru ani, 26,63 dolari, pe fondul grevelor din sectorul auto american. Soluţionarea grevelor, dar şi raportarea rezultatelor financiare peste estimările analiştilor şi a unor previziuni în creştere pentru anul în curs au adus preţul GM pe un trend ascendent, atingând în noiembrie un maxim al ultimilor trei ani, de 61 de dolari, aproape de maximul istoric de 67 de dolari.
La polul opus, cea mai mare scădere din sectorul auto american în 2024 o înregistrează acţiunile producătorului de vehicule electrice Lucid Group, -38%, pe fondul raportării unor rezultate financiare sub aşteptările analiştilor. Cotaţia a atins un minim istoric în noiembrie 2024, 1,93 dolari, în prezent tranzacţionându-se la 2,53 dolari.
• China: scăderi majore
Toate cele trei companii auto chineze analizate în acest raport au înregistrat scăderi semnificative în 2024, în ciuda unor rezultate financiare mixte. În 2024, companiile chinezeşti chiar au anunţat un volum al comenzilor în creştere. Tensiunile comerciale provocate de creşterea tarifelor atât în Europa, cât şi în SUA pentru maşinile importate din China, au impactat evoluţia preţurilor companiilor din acest sector.
Cea mai mare scădere în 2024 o afişează acţiunile producătorului de vehicule electrice premium, NIO, -49%. Cotaţia NIO a atins, în aprilie 2024, un minim al ultimilor patru ani, de 3,6 dolari, în prezent tranzacţionându-se la 4,54 dolari.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: SPGlobal, acea.auto, CNBC, CnEVPost, Barron's, DW.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
Opinia Cititorului