TradeVille: Ryanair îşi reduce din nou ţinta privind traficul de pasageri

F.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 30 ianuarie

TradeVille: Ryanair îşi reduce din nou ţinta privind traficul de pasageri

Ryanair Holdings Plc a raportat un profit net semnificativ mai mare decât estimările pentru trimestrul încheiat în decembrie 2024, dar şi-a redus din nou ţinta în ceea ce priveşte traficul de pasageri pentru anul fiscal care se încheie în martie, din cauza întârzierilor în livrările de aeronave Boeing, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.

Ryanair Holdings este cel mai mare grup aerian din Europa şi compania-mamă a Ryanair, Ryanair UK, Buzz, Lauda şi Malta Air. Compania conectează peste 240 de destinaţii în peste 40 de ţări, oferind cele mai mici tarife din Europa. Cu o istorie care datează încă din 1996, Ryanair are în prezent o capitalizare de piaţă de 20,4 miliarde de euro, tranzacţionându-se pe Euronext Dublin sub formă de acţiuni şi pe Nasdaq sub formă de ADR-uri (American Depositary Receipt). Compania a fost listată anterior şi pe London Stock Exchange, dar şi-a retras acţiunile pe 17 decembrie 2021, pe fondul unui volum mic de tranzacţionare care nu justifica costurile ridicate.

Michael O'Leary, CEO-ul grupului Ryanair încă din 1994, a fost iniţial consilierul financiar al fondatorului companiei, Tony Ryan, după care s-a alăturat businessului în 1988, în calitate de director executiv adjunct. O'Leary este al treilea cel mai mare acţionar al companiei aeriene, deţinând 44 de milioane de acţiuni, ceea ce reprezintă 3,9% din companie. Investitorii instituţionali deţin o cotă relativ mică din companie, de 46,97%, potrivit Yahoo Finance.

Numărul de pasageri, aşteptat să depăşească pentru prima dată 5 miliarde, la nivel global

Industria globală a transportului aerian este aşteptată să înregistreze o creştere uşoară a profitului în 2025, cu un profit net estimat de 36,6 miliarde de dolari, comparativ cu 31,5 miliarde de dolari în 2024, reprezentând o marjă de profit de 3,6%. Profitul mediu pe pasager va creşte la 7 dolari în 2025, faţă de 6,4 dolari în 2024.

Numărul de pasageri este prognozat să crească cu 6,7%, a 5,2 miliarde, depăşind pentru prima dată pragul de 5 miliarde, iar numărul total de zboruri este aşteptat să ajungă la 40 de milioane.

Industria companiilor aeriene europene este prognozată să obţină un profit net de 11,9 miliarde de dolari în 2025, cu o marja netă de 4,4%, în creştere faţă de profitul estimat de 10 miliarde de dolari şi marja de 3,9% pentru 2024. Profitul mediu pe pasager este aşteptat să crească la 9,20 dolari în 2025, comparativ cu 8,20 dolari estimat în anul precedent. Totuşi, companiile europene se confruntă cu provocări semnificative care afectează competitivitatea, inclusiv creşterea costurilor salariale, taxele ridicate ale aeroporturilor, restricţiile legate de zgomot, flotele ţinute la sol din cauza problemelor lanţului de aprovizionare şi reglementările stricte la nivel naţional. În plus, războiul din Ucraina a închis 20% din spaţiul aerian european, forţând companiile aeriene să adopte rute mai lungi şi mai costisitoare către destinaţiile din Asia, în condiţiile în care spaţiul aerian rusesc rămâne inaccesibil. Cu toate acestea, IATA estimează că sectorul companiilor low-cost (LCC) va juca un rol cheie în redresarea profitabilităţii în 2025, pe măsură ce acestea îşi revin după problemele din 2024 cauzate de lanţul de aprovizionare.

Cele mai mari zece companii aeriene din Europa îşi depăşesc competitorii, cu o capacitate estimată la 105,2% din nivelurile din 2019 în primele trei luni din 2025, comparativ cu media de 101,5% a pieţei. Transportatorii low-cost domină această creştere, cu o capacitate totală de 130,9%, Wizz Air fiind lider (192,5%), urmat de Ryanair (136,4%) şi Pegasus (136,8%). În comparaţie, easyJet are cea mai lentă revenire, atingând doar 97%. Grupurile legacy airlines, cum sunt Lufthansa şi Air France-KLM, rămân în urmă, cu o capacitate combinată de numai 93,3%. Consolidarea industriei avansează încet, cu tranzacţii precum achiziţia a 19,9% din SAS de către Air France-KLM şi a 41% din ITA Airways de către Lufthansa. Se anticipează că 2025 va aduce noi oportunităţi, precum vânzarea unei participaţii din Air Europa sau privatizarea TAP Air Portugal, ambele fiind esenţiale pentru consolidarea rutelor Europa-America Latină.

Ryanair - venituri majorate

Pentru al treilea trimestru al anului fiscal 2025, încheiat la sfârşitul lunii decembrie, Ryanair a raportat venituri de 2,96 miliarde de euro, în urcare cu 10% faţă de anul trecut. În acelaşi timp, compania a înregistrat o creştere considerabilă a profitului net, până la 149 milioane de euro, faţă de 15 milioane de euro în anul anterior, depăşind cu mult aştepările analiştilor, care estimau un profit net de 60 de milioane de euro. Rezultatele au fost susţinute de majorarea cu 1% a tarifelor medii, comparativ cu o scădere de 7% în trimestrul precedent, şi de rezervările solide pentru Crăciun şi Anul Nou, în timp ce numărul de pasageri a crescut cu 9%, la 45 milioane, în ciuda "întârzierilor prelungite ale Boeing". Cu toate acestea, costurile operaţionale au crescut cu 8%, la 2,93 miliarde de euro, preponderent din cauza întârzierilor Boeing, dar şi a costurilor mai mari cu personalul.

Perspective optimiste

TradeVille: Ryanair îşi reduce din nou ţinta privind traficul de pasageri

Ryanair şi-a redus din nou obiectivul de creştere a numărului de pasageri, de la 210 milioane, ţintă anterioară din noiembrie, la 206 milioane pentru anul fiscal, din cauza problemelor de livrare ale Boeing. Compania a informat că, deşi producţia modelului 737 al Boeing îşi revine după greva de la finalul anului 2024, Ryanair nu mai aşteaptă ca producătorul american să livreze suficiente aeronave pentru a susţine creşterea traficului anual la 210 milioane de pasageri pentru cele 12 luni care se încheie în martie 2026.

"Sunt optimist pentru întregul an. Rezervările sunt foarte puternice pentru vară, deşi este prea devreme să spunem încotro se vor îndrepta", a declarat CFO-ul Ryanair, Neil Sorahan. Acesta a adăugat că s-a întors recent dintr-o vizită la facilităţile de producţie ale Boeing din Seattle şi a observat "îmbunătăţiri uriaşe în ceea ce priveşte lanţul de aprovizionare şi alte aspecte" în ultimele luni. Sorahan a menţionat că Boeing pare să fi "depăşit punctul critic" şi că este optimist că Ryanair nu va fi nevoită să îşi reducă şi mai mult ţintele de trafic.

Pentru anul fiscal 2025, care se încheie în martie, Ryanair estimează un profit net cuprins în intervalul 1,55 - 1,61 miliarde de euro, în scădere faţă de 1,92 miliarde de euro în anul anterior, dar peste proiecţiile analiştilor, de 1,52 miliarde de euro, notează TradeVille.

Preţul acţiunii Ryanair urcă

Cotaţia acţiunii Ryanair înregistrează, de la începutul anului şi până în prezent, o apreciere de 6%, în timp ce indicele Euronext 100, din care compania face parte, a marcat o creştere de 3,8%. În ultimele 12 luni, preţul acţiunilor companiei a marcat o scădere de 10,4%, pe fondul problemelor apărute în lanţul de aprovizionare. În acelaşi timp, şi restul competitorilor s-au apreciat uşor de la începutul anului, rezultatele peste aşteptări ale Ryanair dând un impuls sectorului: Lufthansa (+1,5%) şi Wizz Air (+0,7%).

Din luna mai până în august 2024, preţul s-a aflat într-un trend descendent, situându-se sub mediile mobile exponenţiale de 8 şi 21 de zile. Ulterior, preţul a intrat într-o zonă de consolidare, cu un nivel de suport în perioada următoare în jurul valorii de 42,1 euro, şi de rezistenţă în jurul valorii de 47,4 euro. După anunţarea rezultatelor financiare, preţul a urcat uşor, cu 0,17%, reuşind să testeze media mobilă simplă de 200 de zile. La finalul zilei, preţul a închis la 46,22 euro, rămânând în canalul lateral format.

Menţinerea preţului peste media mobilă simplă de 200 de zile ar putea reprezenta începutul unui nou trend ascendent. Este bine cunoscut faptul că investitorii instituţionali monitorizează atent acest nivel în deciziile lor.

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Ryanair

Oportunităţi

- Preţ ţintă & opinii: Bernstein a oferit o recomandare de cumpărare a acţiunilor şi un preţ ţintă de 24 de euro, JPMorgan şi Goldman Sachs au menţinut acelaşi rating, cu un preţ ţintă de 25 de euro, iar Jefferies a acordat un rating neutru şi un preţ ţintă de 18,2 euro. Totodată, analiştii de la Citi au menţionat că estimările Ryanair privind capacitatea pentru întregul an ar putea "provoca volatilitate" în preţul acţiunilor, dar au subliniat că, fiind o problemă la nivelul întregii industrii, aceasta ar putea susţine mediul de stabilire a preţurilor.

- Dividende: Ryanair urmează să plătească un dividend intermediar de 0,223 euro/acţiune la sfârşitul lunii februarie. Compania a depăşit jumătate din programul de răscumpărare de acţiuni în valoare de 800 de milioane de euro, fiind preconizat să se finalizeze la mijlocul anului 2025. Odată finalizată, această răscumpărare va majora sumele pe care Ryanair le-a returnat acţionarilor începând din 2008, până la 9 miliarde de euro.

- Aşteptări: Ryanair continuă să fie afectată de întârzierile în livrările aeronavelor Boeing 737 MAX, ceea ce a determinat compania să îşi reducă ţinta de creştere a numărului de pasageri pentru anul fiscal 2026. Ryanair estimează că va primi doar nouă aeronave 737 MAX înainte de sezonul de vârf al verii, mai puţine decât era prevăzut iniţial. Totuşi, cele 29 de aeronave rămase din comanda de 210 MAX sunt aşteptate până în martie 2027, ceea ce i-ar permite companiei să atingă un trafic de 215 milioane de pasageri în anul fiscal 2027.

- BUY: Ryanair are în prezent 11 recomandări de BUY ("cumpără") dintr-un total de 22, conform ratingurilor analiştilor de pe Wall Street. Preţul ţintă mediu pentru următoarele 12 luni este de 46,86 euro, cu un maxim la 55 de euro şi un minim la 36,81 euro.

- Evaluarea companiei: Cu un P/E de 6,32, Ryanair se află sub mediana sectorului, de 20,72. Totodată, P/E al Ryanair este sub media indicilor americani, lucru care sugerează că poate fi considerată o companie "ieftină".Conform site-ului de specialitate Alpha Spread, preţul curent al acţiunilor Ryanair reflectă o subevaluare de 52% faţă de valoarea intrinsecă de 25,16 euro, calculată în scenariul de bază.

Riscuri

- Sectorul de activitate: Ryanair operează într-un sector supus multor riscuri, precum condiţii meteo nefavorabile, probleme de aprovizionare sau situaţii în care spaţiul aerian trebuie închis. Impactul războiului din Ucraina a fost în mare măsură limitat la redirecţionări din cauza închiderilor de spaţiu aerian. Din punct de vedere al costurilor, conflictele au determinat creşterea preţurilor petrolului, ceea ce afectează companiile aeriene la nivel global.

- Dependenţă: Întârzierile în livrarea aeronavelor Boeing 737 MAX afectează planurile de creştere ale Ryanair, reducând capacitatea operaţională şi ţintele de trafic pentru 2026. Compania a avertizat că profitul său ar putea scădea cu 20% în anul fiscal care se încheie în martie 2025, în mare parte din cauza deficitului de aeronave.

Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, Forbes, Ryanair, Reuters, Yahoo Finance, Business Travel News Europe, Routesonline, WSJ, Market Beat, Seeking Alpha.

------------------

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

30 Ian. 2025
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7849
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2707
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9466
Gram de aur (XAU)Gram de aur427.4000

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

oaer.ro
greenenergyexpo-romenvirotec.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
solarenergy-expo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb