Uber a raportat o creştere semnificativă pentru trimestrul al treilea din 2023, cu servicii de transport şi livrare extinse, mărind profitul operaţional şi atingând volume record de călătorii şi rezervări. Veniturile companiei şi rezultatele nete lasă în urmă pierderile anului anterior, anticipând creşteri şi pentru ultimul trimestru, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Uber este o companie internaţională de ride-sharing şi servicii de transport, cu sediul în San Francisco (California). A fost fondată în 2009 de către Garrett Camp şi Travis Kalanick. Uber a fost, la un moment dat, cel mai valoros startup din lume, revoluţionând modul în care consumatorii solicită o cursă, comandă mâncare la pachet şi chiar îşi câştigă existenţa.
Fluxul principal de venituri pentru Uber provine din taxele şi comisioanele pentru serviciile de transport în comun şi de livrare de alimente. Uber Freight adaugă o nouă sursă de venituri prin serviciul său de brokeraj.
Platforma companiei pune în legătură furnizorii de servicii (şoferi, restaurante, transportatori) cu consumatorii şi întreprinderile, câştigând o parte din tranzacţie. Şoferii sunt contractori independenţi care folosesc propriile lor autovehicule. Acest model le permite şoferilor să obţină venituri suplimentare din serviciile de transport Uber, oferindu-le flexibilitate în alegerea orelor de lucru.
De-a lungul timpului, Uber şi-a extins gama de servicii, incluzând opţiuni diverse, precum UberX (serviciu de maşini economice), UberPOOL (carpooling), UberBLACK (maşini de lux), UberEATS (serviciu de livrare a mâncării) şi Uber Freight (logistică şi transport de mărfuri).
Creşterea Uber a fost însoţită de diverse controverse şi provocări legale în diferite regiuni, în special în legătură cu drepturile muncitorilor, conformitatea cu reglementările şi aspectele legate de siguranţa.
Structura acţionariatului Uber Technologies a fost mereu în schimbare. Softbank, cândva un acţionar majoritar, a renunţat la participaţia sa în 2022, pentru a-şi acoperi pierderile din portofoliu. În prezent, din acţionariat fac parte un grup diversificat de investitori instituţionali. The Vanguard Group Inc., Fidelity Management & Research şi Fondul de Investiţii Publice al Arabiei Saudite deţin împreună aproximativ 15% dintre acţiuni. Alte firme de investiţii notabile, precum Morgan Stanley Investment Management, JPMorgan Investment Management, Capital Research & Management Co. şi multe altele, deţin cote variabile între 1,5% şi 3,5%. Printre acţionarii individuali importanţi ai Uber se numără Yasir Al-Rumayyan, guvernatorul Fondului Public de Investiţii din Arabia Saudită, cu o participaţie de 3,73% şi Dara Khosrowshahi, directorul general al Uber.
• Competiţie în sectorul de ride-sharing
În timp ce acţiunile Uber au înregistrat o creştere semnificativă în acest an, competitorul său direct, Lyft, a avut un parcurs mai puţin favorabil. Cu noul director executiv David Risher la conducere, Lyft a implementat reduceri de costuri şi a scăzut tarifele, în încercarea de a recupera decalajul faţă de Uber.
Datele privind cheltuielile consumatorilor din SUA indică faptul că vânzările Uber din sectorul de ride-sharing au crescut cu 6% în septembrie 2023, faţă de anul precedent, în timp ce vânzările Lyft au scăzut cu 3% pe aceeaşi perioadă. După un declin iniţial provocat de pandemia de Covid-19, vânzările celor două companii au început să-şi revină din mai 2020. Până în aprilie 2022, vânzările Uber au depăşit nivelurile pre-pandemice şi au rămas ridicate în cea mai mare parte a anului 2022 şi în 2023. Pe de altă parte, Lyft nu a reuşit, până în septembrie 2023, să-şi atingă nivelurile de vânzări de dinaintea pandemiei.
Examinând cota de piaţă a competitorilor din ride-sharing, distribuţia vânzărilor observate în septembrie 2023 între Uber şi Lyft a rămas stabilă în comparaţie cu lunile anterioare. În septembrie 2023, Uber a deţinut 74% din cheltuielile cu ride-sharing din SUA, aproximativ la fel ca în iulie şi august 2023.
DoorDash, un concurent în piaţa de livrare de mâncare, a dezvăluit o creştere de 24% a rezervărilor din trimestrul încheiat în septembrie, puţin peste rezultatele Uber Eats, de 18%.
• Rezultate financiare
Uber şi-a îmbunătăţit activităţile de transport pasageri şi livrare mâncare în trimestrul al treilea, înregistrând al doilea profit operaţional trimestrial, un semn important pentru o companie adesea întrebată despre profitabilitatea sa, conform TradeVille. Un număr record de 6,5 milioane şoferi au transportat pasageri şi mâncare la nivel global în ultimul trimestru. Pasagerii au efectuat 2,4 miliarde de călătorii cu Uber în acest trimestru, o creştere de 25% faţă de anul anterior. În octombrie, Uber a atins un număr record de călătorii lunare.
Suma totală a tranzacţiilor efectuate prin platforma Uber, cunoscută ca rezervări brute, a crescut cu 21% faţă de anul trecut, atingând 35,28 miliarde de dolari şi depăşind aşteptările analiştilor de la FactSet, de 34,57 miliarde de dolari. Rezervările de curse cu Uber au crescut cu 31%, iar cererea pentru serviciul sau de livrare a înregistrat o creştere de 18%, în concordanţă cu predicţiile pieţei. În schimb, rezervările pentru transportul de marfă au scăzut cu 27%.
Veniturile, care reprezintă partea Uber din tranzacţii, au crescut cu 11%, ajungând la 9,29 miliarde de dolari, puţin sub cele 9,54 miliarde de dolari estimate de analişti.
Uber a anunţat un rezultat operaţional care a depăşit aşteptările, marcând al doilea trimestru de profitabilitate din istoria companiei. Cu operaţiuni rentabile, Uber a raportat un rezultat net de 221 milioane de dolari, o schimbare semnificativă faţă de pierderea de 1,2 miliarde de dolari din acelaşi trimestru al anului precedent, deşi a fost puţin sub profitul net de 226 milioane de dolari aşteptat de analişti.
Noul business de publicitate continuă să crească. Uber Eats şi-a extins reclamele Post Checkout internaţional în şapte noi ţări şi a lărgit publicitatea pe tabletă în maşină în alte patru oraşe din SUA. Anunţurile active de publicitate au depăşit 445.000, în creştere cu 70% faţă de anul trecut. CEO-ul companiei a menţionat anterior că această linie de business va genera venituri de un miliard de dolari în anii următori.
Pentru trimestrul al patrulea, Uber se aşteaptă să raporteze încasări între 36,5 şi 37,5 miliarde de dolari, ceea ce este în linie cu estimările analiştilor, de 36,52 miliarde de dolari. Compania se aşteaptă, de asemenea, să înregistreze în trimestrul al patrulea un profit ajustat înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare între 1,18-1,24 miliarde de dolari, peste aşteptările Wall Street, de 1,15 miliarde de dolari.
• Acţiunile Uber, în urcare cu circa 90% de la începutul anului
Acţiunile Uber au înregistrat o creştere impresionantă, de aproximativ 90% de la începutul anului. Această evoluţie poate fi atribuită expansiunii de succes a companiei în ceea ce priveşte serviciile sale de ride-sharing şi de livrare, împreună cu măsurile de reducere a costurilor.
Această revenire impresionantă vine după ce acţiunile Uber au suferit un declin de 41% în 2022.
Lyft a înregistrat, pe parcursul anului, o evoluţie negativă, de aproximativ -4%.
În sesiunea de pre-market după raportare (7 noimbrie), preţul acţiunilor Uber a înregistrat o dinamică negativă de aproximativ 3,5%. Comparativ cu preţul maxim atins în ultimul an, acţiunile UBER se tranzacţionau săptămâna trecută la un discount de aproximativ 10%.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în UBER
Oportunităţi
- Cotă de piaţă puternică: Potrivit datelor Bloomberg Second Measure, Uber are o cotă de piaţă de 74% în vânzările de ride-sharing pentru consumatori în SUA. Această poziţie dominantă într-o piaţă cheie îi oferă Uber un avantaj competitiv semnificativ. Totodată, Uber se bucură şi de o prezenţă globală puternică şi de un serviciu de livrare de mâncare, în timp ce Lyft nu oferă niciunul dintre aceste servicii.
- Plan de afaceri rezilient: Incertitudinea economică şi nivelurile ridicate ale inflaţiei au dus la creşterea numărului de şoferi la Uber şi Lyft, deoarece mulţi dintre ei au căutat oportunităţi de a-şi suplimenta veniturile obişnuite. Deşi acest lucru este pozitiv pentru companie în ceea ce priveşte oferta de şoferi, poate indica, de asemenea, potenţiale presiuni asupra costurilor.
- Produse şi servicii diverse: Gama de produse şi servicii Uber se adresează diferitelor nevoi de transport, de la cursele de zi cu zi la opţiuni Premium şi livrarea de alimente. Comoditatea şi accesibilitatea platformei prin intermediul aplicaţiei mobile au contribuit la adoptarea pe scară largă a acesteia. Extinderea în domeniul logisticii cu Uber Freight îi diversifică ofertele. Astfel, compania îşi asigură mai multe surse de venituri, având astfel un cash-flow mai stabil, lucru observat în pandemie, când serviciul de livrare de mâncare a susţinut veniturile mai mici din business-ul de transport de persoane.
- Parteneriate cheie: Parteneriatele cu producătorii de vehicule le oferă şoferilor opţiuni de închiriere, extinzând astfel baza de şoferi Uber. Colaborările cu restaurantele îmbunătăţesc serviciul de livrare de alimente. Parteneriatele cu clienţii corporate oferă soluţii de călătorie pentru companii, iar parteneriatele cu instituţii financiare asigură o procesare a plăţilor, precum PayPal.
Riscuri
- Reglementări: Uber se confruntă cu conflicte privind contractele de muncă, şoferii fiind clasificaţi ca antreprenori independenţi pentru a economisi costuri, fără asigurare de sănătate şi fără garanţii privind salariul minim. Activiştii din state-cheie din SUA contestă acest model, existând un caz crucial la Curtea Supremă din California, care ar putea remodela operaţiunile companiei.
- Competiţie agresivă: Directorul general al Uber a recunoscut că Lyft concurează efectiv la nivel de preţuri, ceea ce a provocat îngrijorări cu privire la o potenţială pierdere de cotă de piaţă şi la provocările legate de profitabilitate pentru Uber. Strategia agresivă de stabilire a preţurilor a intensificat concurenţa dintre cele două companii.
- Insider Trading: CEO-ul companiei a vândut în ultima perioadă aproximativ 200.000 de acţiuni UBER, echivalentul a 9 milioane de dolari. Acest lucru poate fi considerat un risc pentru investitorii care doresc să aibă expunere în acest sector, deoarece insiderii de obicei tranzacţionează în perioade de vârfuri şi minime ale preţului.
- Evaluare: Uber se tranzacţionează la un P/B de 11,3, reprezentând un Premium de peste 50% faţă de media companiilor din S&P 500. Totodată, acest Premium este cu mult peste diferenţa medie faţă de companiile din indicele american din ultimii trei ani, de doar 4%.
Sursele menţionate de TradeVille. în acest raport sunt: MarketScreener, Bloomberg, raport companie, TradingView, MarketBeat, MarketChameleon.
------------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.