După ce au semnat Carta privind cooperarea în domeniul energetic cu Azerbaidjanul, SUA şi Uniunea Europeană manifestă consecvenţă în realizarea proiectelor menite să diversifice traseele pentru livrarea de resurse energetice în Europa. Un nou asemenea proiect a fost înaintat Comisiei Europene de către România. Proiectul prevede transportarea de petrol azer către Franţa, tranzitând teritoriul României, notează cotidianul rus Nezavisimaia Gazeta. În urma proiectului deja pus de acord Baku-Odesa-Brodî-Ploţk-Gdansk, UE a început să studieze posibilitatea prelungirii oleoductului Constanţa-Trieste până în Marsilia. O asemenea propunere a fost formulată, recent, de către Alexandru Săndulescu, director general în Ministerul Economiei şi Finanţelor al României. "Oleoductul Constanţa-Trieste (Pan European Oil Pipeline - PEOP) ar putea fi prelungit până în oraşul francez Marsilia. O decizie finală în acest sens va fi luată de Comisia Europeană", a declarat înaltul funcţionar român, citat de Rompres. Totodată, Săndulescu a adăugat că despre o asemenea posibilitate a vorbit şi coordonatorul proiectului de construcţie a PEOP, Jozias Johannes van Aartsen, în timpul întrevederii pe care a avut-o cu ministrul român al economiei şi finanţelor.
Potrivit experţilor, lungimea conductei PEOP va fi de 1400 de kilometri şi va pune capăt dependenţei energetice a Europei de Rusia şi Orientul Mijlociu (OM). Construcţia magistralei se va încheia în 2012 şi va avea o capacitate de pompare de 60-90 de milioane de tone de petrol pe an (1,2-1,8 milioane de barili pe zi). În viitor, acest traseu va putea fi utilizat şi pentru livrarea de gaz natural în Europa, în cazul în care va apărea o asemenea necesitate. De altfel, cea mai mare parte a oleoductului este deja gata, a rămas doar să fie trase conducte între Piteşti şi Pencevo (Serbia), precum şi din Croaţia până în portul italian Trieste, de-a lungul Mării Adriatice.
Autorii proiectului mizează pe resurse energetice din ţările bazinului Caspic: în prima etapă - din Azerbaidjan, apoi - din Kazahstan şi Turkmenistan. Liderii de la Baku au acceptat deja să participe la realizarea proiectelor menite să diversifice traseele de livrare de combustibil în Europa. Mai mult decât atât, preşedintele Companiei de Stat a Petrolului din Republica Azerbaidjan (GNKAR), Rovnag Abdullaev, a declarat în primăvară că monopolul pe care îl conduce îşi va livra hidrocarburile pe pieţele europene prin România. Acum, trebuie să se pronunţe şi alte ţări din bazinul Mării Caspice, în special Kazahstanul care, în anii următori, va ajunge să extragă circa 150 de milioane de tone de petrol anual. Bineînţeles, pentru a-şi putea livra propriile hidrocarburi pe pieţele mondiale, el va avea nevoie de noi trasee, conchide ziarul rus.