Trecerea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) din subordinea Guvernului în cea a Parlamentului a fost avizată, ieri, de senatorii din Comisiile reunite Economică şi Juridică. Aceştia au votat proiectul de lege privind modificarea statutului ANPC, depus spre dezbatere în urmă cu mai bine de trei ani, respectiv în aprilie 2016. Iniţiativa legislativă a primit raport comun pe forma iniţială, la care au fost inserate propunerile Consiliului Legislativ, după cum ne-au spus debitorii prezenţi, ieri, în şedinţa comisiilor de specialitate. Legea urmează să fie aprobată în plenul Senatului, care este for decizional.
Expunerea de motive a iniţiativei arată că modul de selecţie al membrilor Consiliului ANPC se va face printr-un proces transparent în baza unor criterii clar stabilite în prezenta lege, ce reflectă profesionalismul şi integritatea persoanelor respective. Numirea în funcţie a membrilor Consiliului se va face prin decret prezidenţial în urma prestării jurământului de credinţă în faţa Preşedintelui României, subliniază documentul citat, adăugând: "Anual, până la data de 30 iunie, ANPC va comunica Parlamentului un raport privind activitatea sa şi modul în care operatorii economici şi autorităţile publice respectă regulile protecţiei consumatorilor".
Acesta evidenţiază: "Schimbarea modului de organizare si funcţionare a Autorităţii în sensul poziţionării ei sub control parlamentar prin faptul că va fi condusă de un organ colegial, denumit Consiliul ANPC, format din 7 membri, desemnaţi de Parlament, la propunerea Comisiilor de specialitate reunite, îi asigură autonomia şi independenţa, devenind o structură stabilă, cu buget propriu, capabilă să ia decizii în interesul consumatorilor fără a fi supusă presiunilor din partea unui terţ, fie el şi instituţie a statului".
Printre obligaţiile ANPC se numără iniţierea de acţiuni de prevenţie, control, supraveghere, informare, precum şi conducerea acestor activităţi în strânsă colaborare cu instituţiile administraţiei publice centrale şi locale, având ca principal scop protecţia vieţii, sănătăţii şi securităţii consumatorilor.
Acest proiect de lege a atras atenţia forurilor internaţionale, în luna februarie 2017 Comisia Europeană atrăgând atenţia asupra lui.
Oficialii europeni au susţinut că există posibilitatea ca iniţiativa legislativă să afecteze mandatul Băncii Naţionale şi puterea sa de supervizare a instituţiilor de credit.
Propunerea de modificare a Statutului Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor creează un nou cadru legal de organizare şi funcţionare a acestei instituţii cheie în arhitectura instituţională naţională, cu rol primordial în apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale consumatorilor, subliniază expunerea de motive.
Aceasta arată: "Politica în domeniul protecţiei consumatorului din România trebuie să intre într-o nouă etapă în care instituţia cu atribuţii în domeniu - ANPC- să devină puternică, independentă şi autonomă.
În prezent, Autoritatea se află în subordinea Guvernului, iar de-a lungul timpului ea a fost plasată sub directa coordonare a diferitelor structuri guvernamentale în funcţie de viziunea şi strategia respectivelor executive. Reoganizările repetate prin care a trecut această instituţie nu au fost de natură să-i permanentizeze o formă de organizare stabilă, ci din contră i-au creat o vulnerabilitate, riscând să afecteze în final drepturile consumatorilor.
Pentru a avea un cadru coerent şi complet de reglementare a acestei instituţii, propunerea de faţă are un capitol distinct referitor la măsurile preventive şi sancţiunile aplicate de ANPC, amenda contravenţională aplicată contravenientului putând lua forma unui procent din cifra de afaceri în funcţie de gravitatea şi durata faptei".
În opinia iniţiatorilor, ANPC trebuie să-şi consolideze profilul de partener credibil al consumatorului, de instituţie în slujba acestuia, nu în slujba unei alte instituţii a statului, de aceea are nevoie de o normă cu forţă de lege care să-i reglementeze modul de funcţionare şi de organizare. Reglementarea la nivel secundar a acestei instituţii îi ştirbeşte din autoritate şi îi crează un deficit de legitimitate, devenind un posibil pion pe tabla de interese a unei alte structuri a statului, subliniază textul citat.
Acesta arată: "Dimensiunea statală a protecţiei consumatorului se materializează în primul rând prin instituţiile sale cu rol de supraveghere şi control care trebuie să se preocupe de securitatea, interesele economice, educarea şi informarea cetăţeanului, iar ANPC este instituţia care, pentru a realiza toate aceste obiective, are nevoie de pârghii eficiente şi de un cadru autonom de acţiune".
Amintim că, la finalul lunii trecute, Horia Constantinescu a fost demis din funcţia de preşedinte al ANPC, printr-o Ordonanţă de Urgenţă, la numai câteva luni după ce fusese numit în fruntea instituţiei. După aflarea deciziei, Constantinescu a afirmat: "Au fost trei luni teribile şi, culmea, cu lupte majore inclusiv în interiorul instituţiei". Acesta fusese învestit în funcţie de fostul premier, Viorica Dăncilă.
Mihaela Irina Ionescu a fost numită preşedinte interimar al ANPC.