În inima Munţilor Carpaţi din România, AKTOR Construction execută unul dintre cele mai ambiţioase proiecte de infrastructură din regiune, care va transforma legătura feroviară dintre Braşov şi Sighişoara. Acest proiect revoluţionar, parte a Coridorului Rin-Dunăre, va moderniza ruta de transport prin România, conectând ţara mai eficient la reţeaua europeană. Utilizarea inovatoare de către AKTOR a maşinilor de forat tuneluri (TBM) reprezintă un salt înainte în tehnologia de inginerie şi construcţie din regiune.
Iată o privire mai atentă asupra progresului prin imagini senzaţionale şi cifrele din spatele succesului proiectului.
Începutul unei călătorii
Foto 1 & 2: Începutul călătoriei TBM Eleni
TBM Eleni a început să foreze în martie 2024 şi a depăşit 530 de metri la jumătatea lunii septembrie, croindu-şi cale prin terenul muntos.
Foto 2: TBM Varvara în acţiune
Varvara a pornit în mai 2024 şi a forat deja peste 350 de metri până la jumătatea lunii septembrie, dând un nou avânt acestei iniţiative cu două tuneluri gemene. Acum, ambele TBM-uri sunt adânc în munte, "lăsând" în urmă tuneluri impecabile.
Împreună, aceste maşini sculptează munţii pentru a construi o pereche de tuneluri cu o lungime de 6,9 kilometri fiecare, scurtând considerabil traseul feroviar dintre Racoş şi Apaţa. Aceste două tuneluri fac parte din viitoarea linie de cale ferată Braşov-Simeria, inclusă în Coridorul Rin-Dunăre, secţiunea Braşov - Sighişoara, subsecţiunea 2: Apaţa-Caţa. Proiectul este cofinanţat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Naţională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorţiul format din AKTOR SA - Alstom Transport SA - Arcada Company.
Excelenţă în inginerie - Puterea TBM-urilor
Foto 3: Vedere de aproape a frontului de tăiere TBM
Cele patru TBM-uri proiectate la comandă pentru acest proiect sunt printre cele mai avansate din categoria lor. Aceste utilaje EPB (Earth Pressure Balance), cunoscute pentru siguranţa şi precizia lor, taie prin rocă solidă într-un ritm mediu de până la 10-15 metri pe zi, odată ce sunt complet operaţionale.
Foto 4: Instalarea inelelor de beton
15.714 inele de beton prefabricate (aproximativ 110.000 de segmente) vor fi utilizate pentru a acoperi tunelurile cu un volum de beton de 280.000 de metri cubi. Fiecare inel formează coloana vertebrală a acestor tuneluri cu diametrul interior de 8,6 metri, asigurând stabilitatea pe măsură ce TBM-urile înaintează. Diametrul exterior al tunelurilor este de 9,4 m.
Precizie şi progres - forare şi nu numai
Alexandra şi Konstantina, gata de forare
Alte două TBM-uri, Alexandra şi Konstantina, sunt pregătite să înceapă forarea pe perechea nordică de tuneluri de lângă Homorod. Aceste utilaje, care în prezent sunt supuse testelor finale, vor adăuga încă 5,1 kilometri de tunel fiecare, sporind şi mai mult capacitatea liniei de cale ferată.
Foto 6: Inima operaţiunii - centrul de comandă şi centrul tehnologic
TBM-urile reprezintă în sine o tehnologie inovatoare de forare a tunelurilor. În plus, AKTOR utilizează şi alte tehnologii de ultimă oră, inclusiv sistemul TBM HK CONNECTED pentru controlul de la distanţă al tuturor funcţiilor operaţionale ale TBM-ului, sistemele VMT pentru navigarea precisă a TBM-ului şi monitorizarea automată şi în timp real a convergenţelor şi a tensiunii din tuneluri în timpul construcţiei acestora. Acestea asigură o forare eficientă şi precisă, chiar şi în terenuri dificile.
AKTOR Construction este membră a Grupului Intrakat, lider în sectorul construcţiilor, infrastructurii, concesiunilor/parteneriatelor public-private (PPP), surselor regenerabile de energie (RES), stocării energiei, dezvoltării imobiliare, proiectelor de mediu şi tehnologiilor digitale din Grecia, cu o prezenţă semnificativă în Europa de Sud-Est, listată la Bursa din Atena din 2001.