Turismul este pe cale să atingă nivelurile de dinaintea pandemiei, dar cu fiecare an tendinţele evoluează, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, în timp ce turiştii caută modalităţi mai convenabile de a-şi organiza călătoriile, companiile caută modalităţi de a-şi îmbunătăţi eficienţa şi de a genera mai multe oportunităţi de afaceri de pe urma călătorilor.
Conform Barometrului Organizaţiei Mondiale a Turismului, turismul internaţional a recuperat 84% din nivelurile pre-pandemice în perioada ianuarie-iulie 2023, după un al doilea trimestru puternic şi după prima parte a sezonului de vară din emisfera nordică. Numărul turiştilor internaţionali a atins 85% din nivelurile anterioare pandemiei în trimestrul al doilea 2023 şi un procent de 90% în iulie 2023. Se estimează că 700 de milioane de turişti au călătorit în străinătate între ianuarie şi iulie 2023, cu aproximativ 43% mai mulţi decât în aceleaşi luni din 2022, deşi cu 16% mai puţini decât în 2019.
Nu toate regiunile şi-au revenit în acelaşi ritm. Orientul Mijlociu a înregistrat cea mai bună creştere în perioada ianuarie-iulie 2023, cu un număr de turişti internaţionali ce a depăşit cu 20% nivelurile anterioare pandemiei. Europa, cea mai mare destinaţie din lume, a atins 91% din nivelurile anterioare pandemiei, susţinută de cererea intra-regională robustă. Dar există diferenţe semnificative în cadrul continentului nostru - în timp ce regiunea Sud - Mediteraneană, populară vara, a depăşit cu 1% nivelul turiştilor din 2019, Europa Centrală şi de Est a înregistrat o redresare mai lentă şi se află încă la 71% din nivelul de dinainte de pandemie. Africa a recuperat 92% din nivelurile pre-pandemice în această perioadă de şapte luni, iar continentul american 87%. În Asia şi Pacific, numărul turiştilor a ajuns doar la 61% comparativ cu nivelul anterior pandemiei.
Peisajul turistic devine din ce în ce mai complicat şi mai aglomerat. Un studiu prezentat săptămâna trecută cu ocazia Zilei Internaţionale a Turismului arată că 66% dintre turişti preferă să călătorească în ţări care le oferă un grad de familiaritate, în timp ce 67% tind să călătorească spre destinaţii pe care le-au vizitat anterior sau despre care au auzit prin intermediul familiei şi al prietenilor. Acest lucru este în concordanţă cu studiile anterioare, care au constatat că 80% dintre turişti vizitează doar 10% din destinaţiile turistice din lume, ceea ce duce la aglomerarea locurilor populare.
Specialiştii din industrie văd totuşi o evoluţie anul viitor în zona "bleisure" - afaceri şi agrement, respectiv persoane care călătoresc în interes de afaceri şi folosesc această oportunitate pentru a face şi ceva turism. De asemenea, turismul gastronomic va exploda, călătorii căutând şi experienţe culinare, pe lângă vizitarea obiectivelor turistice. O altă tendinţă este turismul sustenabil şi revenirea vacanţelor cu trenul.
De asemenea, turismul se îndreaptă tot mai rapid către online şi chiar către inteligenţa artificială. Rezervările de călătorii efectuate online au avut o piaţă de 475 de miliarde de dolari în 2022 si se estimează că vor ajunge la 833 de miliarde de dolari în 2025 şi la peste un trilion în 2030. În 2022, 68% din vânzările din sectorul turism şi călătorii au fost făcute online. Până în 2026, 73% din veniturile pieţei de călătorii şi turism vor fi realizate online. Smartphone-urile sunt cele mai frecvent utilizate dispozitive (70%) pentru rezervarea vacanţelor.
Observăm, de asemenea, o utilizare tot mai mare a inteligenţei artificiale, care face rezervări automate, dar e folosită şi pentru interacţiunea cu potenţialii clienţi. Pentru investitori, creşterea turismului este o veste bună. Până în prezent, indicele Dow Jones Travel & Tourism (DJUSTT) a crescut cu peste 55%, iar acţiunile celor mai mari companii de rezervări online înregistrează câştiguri importante în acest an - AirBNB crescând cu 62%, Booking.com cu 51% şi Expedia cu 18%.