Uniunea Europeană (UE) a publicat sâmbătă o listă cu aproximativ 4.000 de companii aeriene din lumea întreagă, care trebuie să contribuie la lupta împotriva schimbărilor climatice începând din 2012, şi care vor fi grav penalizate pentru poluarea aeroporturilor din 27 de ţări europene, potrivit AFP.
Emisiile poluante ale avioanelor reprezintă în prezent 3 la sută din totalul emisiilor europene.
Ignorând opoziţia majorităţii ţărilor membre ale Organizaţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile (OACI) şi protestele energice ale companiilor Asociaţiei Internaţionale a Transportului Aerian (IATA), UE a adoptat unilateral în ianuarie o nouă lege.
De la 1 ianuarie 2012, toate companiile aeriene care operează în UE - europene sau nu - vor trebui să-şi reducă emisiile de gaze la 97 la sută din nivelul anual de referinţă (calculat pe baza unei medii a anilor 2004 - 2006). În anul următor, plafonul va fi de 95 la sută.
De asemenea, companiile vor plăti 15 la sută din permisul lor de poluare ţărilor europene, în cadrul unei burse de schimb, restul fiind gratuit.
Un regulament publicat sâmbătă în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene stabileşte lista companiilor vizate de această lege care ar putea plăti un miliard de euro, potrivit unor experţi.
Aplicarea legii a fost amânată deoarece lista a fost publicată cu întârziere. Unele ţări, precum Regatul Unit, au acordat un răgaz companiilor pentru elaborarea planurilor de reducere a emisiilor poluante.
Ca urmare a unor presiuni foarte puternice, Comisia Europeană a amânat până la toamnă anunţarea plafoanelor de emisii de carbon care vor fi impuse din 2012.
Potrivit unui document preliminar al Bruxelles-ului, sectorul aerian a emis în medie în fiecare an 216 milioane tone de CO2 în perioada 2004-2006 în UE, precizează IATA. Acest lucru ar însemna reducerea emisiilor poluante la 210 milioane tone în 2012. Asociaţia consideră că aceste cifre sunt subestimate cu aproximativ 10 la sută.