La început a fost negarea. Criza financiară declanşată de creditele subprime din SUA nu ar fi trebuit să se extindă în Europa, conform declaraţiilor oficiale din urmă cu câţiva ani. Sănătatea băncilor nici măcar nu a fost luată în considerare, la fel cum un default suveran din zona euro a fost considerat mult timp o blasfemie.
Ce repede trece timpul! Acum deciziile sau declaraţiile privind orizonturile de timp îndepărtate au o durată de viaţă similară elementului 118 din tabelul lui Mendeleev, care are o perioadă de înjumătăţire de 0,89 milisecunde.
Salvarea băncilor a trecut pe primul plan, din cauza legăturii simbiotice dintre acestea şi stat. "Pentru prima dată, am căzut de acord asupra unui bail-in semnificativ pentru protejarea contribuabililor", a declarat, după o nouă şedinţă maraton la miezul nopţii, Jeroen Dijsselbloem, ministrul de finanţe al Olandei şi preşedintele Eurogrupului.
Acelaşi Dijsselbloem ne asigura, în perioada jafului din Cipru, că ceea ce se întâmplă în insula mediteraneeană nu reprezintă un cadru de acţiune la nivel european.
Şi, totuşi, cum sunt protejaţi contribuabilii, deoarece tot ei sunt şi "proprietari" ai depozitelor care vor fi confiscate parţial sau total? Să fie depozitele din sistemul bancar european constituite de extratereştri?
"Uniunea Europeană a căzut de acord să forţeze investitorii şi pe cei cu economii consistente să suporte costurile falimentelor bancare viitoare", scrie Reuters. Noul plan prevede că acţionarii, deţinătorii de obligaţiuni şi deponenţii cu depozite de peste 100.000 de euro vor fi nevoiţi să participe direct la salvarea băncilor.
Mai mult, noile reglementări "pot afecta deponenţii germani la fel cum pot afecta oricare alt investitor din lume", conform unei declaraţii a ministrului de finanţe al Germaniei, Wolfgang Schäuble. Acesta a mai precizat că "avem nevoie de o cascadă clară a răspunderii: în primul rând acţionarii, apoi diferite categorii ale deţinătorilor de obligaţiuni şi apoi deponenţii - nu deponenţii asiguraţi, deoarece ei au fost excluşi totdeauna de legea europeană - apoi statele membre implicate, iar dacă statele nu pot, va urma fondul european de salvare", conform unei ştiri Bloomberg.
Nu este extraordinar faptul că "avem nevoie de o cascadă clară a răspunderii" în ceea ce priveşte creditorii băncilor, dar nu se aminteşte nimic şi despre o cascadă a răspunderii politice? Şi cât de europeni au devenit germanii, astfel încât să plătească fericiţi pentru falimentul unor bănci franceze sau austriece?
Reuters scrie că "noile reglementări distrug un tabu în Europa", referindu-se la conceptul inviolabilităţii depozitelor, deşi "ţările vor dispune de flexibilitate în deciziile de impunere a pierderilor asupra creditorilor băncilor". Oare la ce se referă această flexibilitate? Cumva la posibilitatea unor decizii arbitrare ale autorităţilor, în funcţie de naţionalitatea şi rasa deponenţilor? Nu! Nu este posibil aşa ceva într-o comunitate închegată în jurul sfintelor idealuri europene!
Un comentariu pe marginea articolului Reuters reflectă cel mai bine stadiul în care s-a ajuns: "democraţiile europene sunt acum, de drept, cleptocraţii". Poate că ar fi nevoie de un nou imn pentru UE, precum şi de un nou slogan: "Uniţi în jafuri şi-n simţiri!"
Pentru a elimina indignarea "europenilor" care se simt lezaţi de o astfel de afirmaţie, trebuie să amintim că problema uniunii bancare este departe de a fi rezolvată. Cancelarul austriac Werner Faymann a declarat, într-un interviu preluat de Reuters, că "înainte de alegerile generale din Germania, cancelarul Merkel nu va fi de acord cu o uniune bancară exhaustivă".
Deci totul se reduce la înşelarea electoratului înaintea unor alegeri "democratice", urmate de decizii care nu mai au nimic de a face cu "voinţa" poporului.
Dacă germanii încă mai cred în iluzia rezistenţei în faţa crizei europene, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre Franţa. Minstrul de finanţe Pierre Moscovici a ţinut să precizeze că "cererile Franţei, în ceea ce priveşte utilizarea fondurilor europene pentru salvarea băncilor, au fost, de asemenea, acceptate".
Este de înţeles nerăbdarea lui Moscovici, în condiţiile în care o analiză recentă de la Goldman Sachs pune două bănci franceze în fruntea listei instituţiilor financiare europene după cea mai slabă capitalizare. Raportul dintre active şi capital este de peste 35 în cazul Credit Agricole şi Natixis, conform analizei de la Goldman Sachs, iar primele două bănci germane, Deutsche Bank şi Commerzbank se află pe locurile patru şi şase în acest top al fragilităţii bancare.
Dar, după cum ne-au obişnuit autorităţile europene, ultima decizie nu înseamnă aproape nimic. Nicolas Veron, expert financiar în cadrul institutului european de studii economice Bruegel, a declarat pentru Reuters că "este prematur să vorbim despre o concertare a eforturilor europene", deoarece "discuţiile importante despre modul în care se va face restructurarea încă nu au început".
Ceea ce a început, însă, este construcţia unui sistem bine închegat de jefuire a europenilor, indiferent că fac sau nu parte din zona euro, în numele unui ideal care nu îi mai reprezintă.
• Deponenţii negarantaţi, buni de plată dacă banca are probleme
Miniştrii de finanţe din Uniunea Europeană (UE) au decis ca recapitalizarea băncilor aflate în dificultate să fie suportată de acţionarii acestora, de deţinătorii de obligaţiuni, precum şi de persoanele care au depozite mai mari de 100.000 euro. Decizia, care, pentru a deveni lege, trebuie să fie agreată cu Parlamentul European, reprezintă un pas înainte către crearea unei uniuni bancare, notează presa internaţională.
Un acord final cu privire la mecanismul cunoscut sub numele de "bail-in" este o precondiţie pentru injectarea de capital în băncile cu probleme din fonduri comune de salvare.
Dacă măsura va ajunge să fie aplicată, aceasta va afecta puternic relaţia dintre bănci şi deponenţi, consideră analistul economic Florin Cîţu. "Până de curând, depozitele erau privite ca având un grad ridicat de siguranţă. Acum, deponenţii negarantaţi pot ajunge în situaţia de a fi trataţi similar investitorilor şi creditorilor băncilor, luând parte la afacerea bancară", ne-a declarat domnia sa. O astfel de ipostază ar putea duce la o reticenţă în constituirea depozitelor bancare cu o valoare totală care depăşeşte 100.000 euro la o instituţie de credit, existând posibilitatea orientării clienţilor către instrumente mai lichide, explică Florin Cîţu. "Este prea devreme să spunem care vor fi efectele unei astfel de decizii, dar vom fi martorii unui exerciţiu interesant. Deponenţii vor alege, probabil, să îşi împartă resursele la mai multe bănci, pentru a se situa sub plafonul de 100.000 euro. Acest lucru ar putea să afecteze segmentul de private banking. De asemenea, atunci când o persoană va studia posibilitatea constituirii unui depozit, ar putea solicita mai multe informaţii cu privire la situaţia financiară a băncii respective, pentru a estima cât de sigur este plasamentul său", a adăugat economistul.
În cazul în care depozitele bancare se vor diminua, ca urmare a măsurii agreate de miniştrii de finanţe din UE, acest lucru ar afecta negativ sistemul bancar, care ar fi lipsit de principala sa sursă de finanţare, subliniază Florin Cîţu.
Oficialii europeni au prezentat în termeni laudativi acordul, care ar putea să se aplice începând cu anul 2018. Ministrul de finanţe al Olandei, Jeroen Dijsselbloem, care este şi şeful grupului de miniştri de finanţe din zona euro (EUROGRUP), a afirmat că acesta se constituie într-un pas major pe drumul către crearea uniunii bancare şi îndepăratea de utilizarea fondurilor publice pentru recapitalizarea băncilor cu probleme. Şi Ewald Nowotny, membru în Consiliul de Administraţie al Băncii Centrale Europene (BCE), susţine că acordul urmează să sporească încrederea în sistemul bancar şi că "înseamnă, de asemenea, că nu în toate situaţiile cetăţenii sunt cei care trebuie să plătească facturile, dacă există o problemă".
În timp ce depozitele mai mici de 100.000 euro sunt scutite de utilizarea la recapitalizarea băncilor, depozitele negarantate ale persoanelor fizice şi ale companiilor mici vor avea statut preferenţial în rândul instrumentelor care urmează să fie folosite pentru asigurarea resurselor financiare.
Înainte ca fondurile de rezoluţie să poată să fie utilizate, este nevoie ca procesul de "bail-in" să cuprindă 8% din valoarea pasivelor totale. Totodată, ţările au un spaţiu de manevră mai mare în efortul de a pune la adăpost anumiţi creditori, în circumstanţe definite.
Autorităţile europene nu sunt primele care doresc utilizarea de pasive pentru recapitalizarea băncilor cu probleme, proiectul de buget pentru acest an al guvernului canadian şi rezoluţia "băncii deschise" (open bank resolution) a Băncii Centrale a Noii Zeelande conţinând prevederi similare. (ALEXANDRU SÂRBU)
1. Prostia si coruptia se consolideaza !
(mesaj trimis de Theraflu în data de 28.06.2013, 08:02)
Deci supravegherea nu si-a atins scopul !
Vor aparea noi tipuri de banci care sa fereasca deponentii de aceasta tampenie politica marca UE.
2. paradis fiscal
(mesaj trimis de sorin în data de 28.06.2013, 10:10)
sau poate bani vor pleca mai repede in paradisurile fiscale unde sint garantii solide
3. masura care submineaza cresterea economica sanat
(mesaj trimis de Investor în data de 28.06.2013, 11:04)
Efectele vor fi;
- scaderea apetitului pentru economisire( scade formarea capitalui necesar dezvoltarii sanatoase)
- orientarea capitalului catre active de mare siguranta.
- pentru dezvoltare se vor aplica QE-uri,adica "finally worthless paper"
URAAAAAA!!!!! Politrucii a totcunoscatori vor stapani lumea dupa bunul lor plac !!!! ....Oare?
Nu cumva ,mamaliga va exploda?