Actuala criză sanitară obligă instituţiile de învăţământ superior să îşi regândească strategiile de dezvoltare. Astfel, se impun noi specializări care să satisfacă cerinţele pieţei. Universitatea de Vest din Timişoara (UVT) prioritizează formarea viitorilor consilieri şcolari care vor lucra în ciclul preuniversitar, pregătind studenţii prin programul de studii universitare de masterat Consiliere şi integrare educaţională.
Rectorul acestei universităţi, Marilen Pirtea, subliniază că, în prezent, contextul general al sistemului de consiliere a elevilor este defavorabil şi poate avea efecte mult mai nocive asupra procesului de dezvoltare şi formare a tinerilor, în perioada pandemică pe care o traversăm, când mulţi dintre tineri au nevoie şi mai mare de suport şi sprijin corespunzător. Absolvenţii acestui program de studii universitare de masterat sunt pregătiţi să acţioneze în calitate de consilieri şcolari specializaţi în psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională şi specialişti în integrare educaţională. Marilen Pirtea a declarat, legat de absolvenţii acestei specializări: "Aceştia dobândesc competenţe transversale şi de specialitate în domenii complexe, precum evaluare şi intervenţie psihopedagogică, consiliere educaţională şi privind cariera sau adaptare curriculară. De asemenea, acest program al UVT urmăreşte dezvoltarea de abilităţi practice prin aplicaţii în Clinica universitară de terapii şi consiliere psihopedagogică, ca şi în mai multe organizaţii partenere". Pirtea consideră că Guvernul, prin Ministerul Educaţiei, va avea suficiente motive pentru a oferi în viitorul apropiat o atenţie deosebită domeniului consilierii elevilor, inclusiv prin susţinerea universităţilor pentru dezvoltarea programelor de formare a resurselor umane de calitate, care să desfăşoare cu profesionalism astfel de activităţi în sistemul preuniversitar. Programul de studii universitare de masterat Consiliere şi integrare educaţională este desfăşurat de Departamentul de Ştiinţe ale Educaţiei, în colaborare cu Departamentul de Psihologie, în cadrul Facultăţii de Sociologie şi Psihologie a UVT. Astfel se răspunde nevoilor de dezvoltare personală, educaţională şi profesională ale elevilor printr-o serie de activităţi conexe, adresate acestora, cum ar fi pregătirea pentru examenul de bacalaureat, concursuri în domenii specifice sau activităţi de consiliere vocaţională şi profesională. Pentru a preveni abandonul universitar şi pentru a asigura o integrare cât mai bună a tinerilor în mediul academic, pe lângă activităţile de consiliere dedicate elevilor înainte de a accede în sistemul universitar, UVT sprijină şi studenţii prin activităţi de consiliere variate, încă din primele zile de studii. De asemenea, pe parcursul studiilor universitare, studenţii pot beneficia în orice moment de consiliere individuală, ateliere de dezvoltare personală, ghiduri şi de alte servicii oferite de CCOC pentru a-şi contura un viitor de succes. În prezent, în sistemul de învăţământ preuniversitar din ţara noastră, procesul de consiliere a elevilor prezintă o serie de carenţe şi aspecte ce ar trebui îmbunătăţite semnificativ în viitorul apropiat, precum: numărul insuficient de consilieri raportat la numărul de elevi (în prezent un consilier poate avea chiar şi 600 de elevi în responsabilitate, de multe ori din mai multe şcoli), lipsa resurselor pentru facilitarea accesului elevilor la serviciile de consiliere, lipsa unui sistem eficient de pregătire a consilierilor sau insuficienta şi ineficienta promovare a serviciilor suport şi a importanţei acestora pentru dezvoltarea personală şi profesională a elevilor. Toate aceste deficienţe existente în sistemul de consiliere a elevilor pot dăuna considerabil procesului educaţional şi al formării tinerilor, aceştia nefiind, de cele mai multe ori, sprijiniţi în mod real pentru a-şi descoperi potenţialul şi a lua cele mai potrivite decizii privind cariera şi evoluţia lor.