Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR îşi exprimă îngrijorarea cu privire la noile măsuri adoptate de Germania, care începând din 14.02.2021, ora 00:00 solicită şoferilor profesionişti să se înregistreze şi să prezinte un test negativ COVID19 în cazul în care în ultimele 10 zile au stat sau au tranzitat Slovacia, Cehia şi provincia austriacă Tirol, potrivit unui comunicat de presă al UNTRR.
Totodată, ei consideră alarmant faptul că în răspuns, Republica Cehă a anunţat că va solicita un test negativ COVID-19 de la toţi şoferii de transport rutier de mărfuri care intenţionează să tranziteze Cehia în drum spre Germania începând tot din 14 februarie, ora 00:00.
Încă din luna ianuarie a acestui an, UNTRR a atenţionat Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din România privind preocupările imediate ale industriei transporturilor rutiere legate de Germania în contextul apariţiei noilor tulpini COVID19 în UE şi al riscului înăspririi restricţiilor adoptate de autorităţile germane, cu efect de domino asupra celorlalte State Membre şi cu impact devastator asupra lanţurilor de aprovizionare UE.
Germania a blocat intrarea tuturor persoanelor pe teritoriul său, cu excepţia cazului în care au test negativ COVID19, măsura aplicându-se inclusiv şoferilor profesionişti de camioane, în ciuda recomandărilor Comisiei Europene confirmate recent şi de Consiliul European, privind exceptarea şoferilor profesionişti de la testarea COVID19.
Noile măsuri adoptate de Germania vor provoca blocaje pe coridoarele europene de transport de marfă Est-Vest şi Nord-Sud , cu consecinţe devastatoare asupra lanţurilor de aprovizionare ale UE, potrivit comunicatului.
De exemplu, coridorul Brenner dintre Austria şi Germania, care este doar unul din multele puncte de trecere între cele două ţări, are un trafic de marfă similar ca volum cu regiunea Dover din Marea Britanie. Aproximativ 7.000 de camioane folosesc acest coridor în fiecare zi (2,4 milioane anual). Pentru a ilustra amplitudinea problemei în cazul Germaniei / Austriei comparativ cu Dover, aceasta ar fi de 4 ori mai mare, deoarece coridorul Brenner reprezintă aproape 25% din cele 32.000 de camioane care se deplasează între Austria şi Germania în fiecare zi (11,5 milioane anual).
Cu toate acestea, într-o declaraţie comună a Consiliului European din 26 martie 2020, Statele Membre ale UE s-au angajat în unanimitate pentru a asigura o gestionare fără probleme a frontierelor pentru oameni şi mărfuri şi pentru a păstra funcţionarea pieţei unice, pe baza Îndrumărilor Comisiei privind implementarea Culoarelor Verzi (Green Lanes). Această orientare include principiul de a nu testa şoferii de transport de mărfuri.