Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnalează faptul că restricţiile de circulaţie, care urmează să fie instituite pe DN 7 în perioada 8 iulie - 9 august 2024 pentru lucrări de defrişare şi închiderea unei benzi pe partea bulgară a Podului dintre Giurgiu şi Ruse pentru o perioadă de două luni, vor afecta şi mai mult activitatea operatorilor de transport rutier, care se confruntă deja cu creşterea accizelor la motorină, timpii mari de aşteptare a frontierei şi cu restricţii de circulaţie instituite de autorităţi din cauza caniculei, potrivit unui comunicat de presă remis Redacţiei.
"Conform declaraţiilor Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, traficul rutier pe Valea Oltului va fi închis timp de o lună, început din 8 iulie până în 9 august, pe timp de zi, iar şoferilor le vor fi recomandate rute ocolitoare. Rutele ocolitoare vor fi stabilitate vineri, 5 iulie 2025, iar restricţiile de circulaţie vor intra în vigoare luni, 8 iulie 2024. Aceste rute ocolitoare vor afecta şi mai mult autovehiculele de transport marfă şi persoane, care circulă zilnic pe acea secţiune de drum, conducând astfel la consum mai mare de combustibil, poluare şi cheltuieli comerciale suplimentare şi chiar imposibilitatea efectuării tuturor curselor programate", se arată în comunicat.
Închiderea circulaţiei pe timp de zi este o problemă ă considerabilă, în alte ţări se lucrează 24/7 pentru realizarea acestui lucrări, dar în România mediul de afaceri şi aceste entităţi absorb cu uşurinţă aceste costuri suplimentare, ceea ce determină autorităţile să nu modifice abordarea, arată sursa citată.
UNTRR atrage atenţia asupra impactului semnificativ al acestei măsuri pentru industria transporturilor rutiere şi economia României:
1. Impactul economic : decizia de a închide Valea Oltului pe timp de zi va avea un efect perturbator asupra lanţului de aprovizionare. Transportatorii vor trebui să ajusteze itinerariile, ceea ce va duce la creşterea costurilor operaţionale. Închiderea va forţa multe camioane să utilizeze rute alternative, mai lungi şi mai costisitoare, cum ar fi DN1 prin Valea Prahovei, deja cunoscută pentru aglomeraţia sa.
Ajustarea itinerariilor şi utilizarea rutelor mai lungi va creşte timpii de transport, ceea ce poate duce la întârzieri semnificative în livrarea mărfurilor, afectând toate sectoarele economice deservite de transport orii rutieri, care depind de livrări punctuale şi în special transportul de mărfuri perisabile.
Utilizarea rutelor ocolitoare va însemna costuri mai mari cu combustibilul şi întreţinerea vehiculelor. Aceste costuri vor fi inevitabil transferate în preţurile bunurilor şi servicii, afectând economia largă şi consumatorii finali.
2. Alternative Insuficiente: rutele alternative propuse nu sunt suficiente pentru a prelua întregul volum de trafic deviat de pe DN7. Aceste rute sunt deja congestionate şi nu oferă infrastructură necesară pentru a suporta un trafic suplimentar intens, ceea ce va conduce la întârzieri suplimentare şi la creşterea riscurilor de accidente .
3. Securitatea şi siguranţa rutieră: devierea traficului de mare tonaj pe drumuri alternative mai puţin adaptate va crea un risc suplimentar pentru siguranţa rutieră în zone care nu sunt pregătite să gestioneze volumul de transport rutier cu camioane de pe Valea Oltului.
4. Presiunea asupra şoferilor profesionişti : schimbările în rute şi programări vor pune o presiune suplimentară pe şoferi, care vor trebui să se adapteze la noi condiţii de trafic şi orare de muncă prelungite, ceea ce poate afecta siguranţa şi eficienţa operaţională. Impactul este cu atât mai mult cu cât industria transporturilor rutiere se confruntă cu o criză acută de şoferi profesionişti de camion.
"Decizia de a închide Valea Oltului pe timp de zi va afecta profund transportul rutier din România. Este esenţial ca autorităţile să colaboreze îndeaproape cu transportatorii şi să ia măsuri pentru a minimiza impactul negativ asupra economiei şi societăţii. UNTRR solicită autorităţilor să asigure o comunicare transparentă şi să consulte industria transporturilor rutiere în avans asupra oricăror de decizie privind lucrările de structură majore, pentru a permite companiilor să se găsească corespunzător, asigurând rute alternative care pot absorbi traficul suplimentar şi să ofere suport logistic necesar transportatorilor pe perioada lucrărilor", precizează UNTRR.
În ceea ce priveşte Podul dintre Giurgiu şi Ruse, după reparaţii de urgenţă făcute când pe partea română, când pe partea bulgară, Directorului General al CNAIR a declarat iniţial că Podul se va închide în totalitate pe partea bulgară, a venit după aceea cu precizări că drumarii bulgari vor închide câte o bandă şi se va circula alternativ pe cealaltă bandă pentru o perioadă de două luni deschis cu 9 iulie 2024 .
Deşi Guvernul a aprobat pe 28 iunie 2024 o Hotărâre privind deschiderea punctului internaţional de trecere a frontierei de stat Giurgiu (România) - Ruse (Republica Bulgaria) II, în regim de bac cu program de lucru permanent, de la ora 00.00 la ora 24.00 pentru transportul de vehicule cu motor şi pasageri, această măsură nu va rezolva blocajul care se va crea după aplicarea restricţiilor de circulaţie. Podul Prieteniei este tranzitate de 1400 camioane pe fiecare sens zilnic, sau 2800 de camioane pe ambele sensuri.
În prezent există traversări cu bacul/ferry la Zimnicea, Bechet, Turnu Măgurele, Călăraşi , se va deschide şi cel de la Giurgiu ( Ostrovul Mocănaşu), însă accesul camioanelor de 40 t este dificil la unele dintre aceste treceri, pentru că drumurile nu sunt reabilitate, capacitatea acestor bacuri /ferry este limitată la maximum 20 camioane/24h, dacă se operează cu bacuri de 18 camioane, sau de 70 camioane/24h, dacă se operează cu bacul/ferry de 6 camioane, cu traversare la fiecare 2 ore, dar nu în intervalul orar de la miezul nopţii până la 5 sau 6 dimineaţa. De asemenea, drumul din Bulgaria de la Calafat - Vidin către Sofia este unul dificil.
"Vrem predictibilitate, dar toate acţiunile autorităţilor din România sunt contrare acestui principiu!
Această abordare a autorităţilor denotă ori indiferenţă, ori ignoranţă în privinţa respectării condiţiilor contractuale în general şi în special ale firmelor de transport care nu vor mai putea opera transporturile programate în timpul planificat şi nici fără costuri suplimentare.
Nu este de mirare că investiţiile străine directe ocolesc România, când autorităţile livrează constant astfel de mesaje.
În final, prin aceste mesaje de lipsă de predictibilitate şi abordări heirupiste, cu transferul costurilor către economia privată, şi cu menajarea costurilor care lucrează pentru stat, Guvernul României penalizează competitivitatea economiei naţionale antreprenorilor transmite un mesaj negativ puternic potenţialilor investitori care doresc predictibilitate", mai precizează UNTRR.
Având în vedere ritmul extrem de lent de dezvoltare a infrastructurii rutiere în România, cu cca 30km de autostradă anuală în ultimii 30 de ani, ar trebui să lucreze de construcţie să se deruleze fără perturbarea majoră a traficului.