UNTRR solicită renegocierea PNRR în linie cu obiectivele UE de decarbonizare a transporturilor rutiere

F.D.
Miscellanea / 16 mai 2023

UNTRR solicită renegocierea PNRR în linie cu obiectivele UE de decarbonizare a transporturilor rutiere

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR solicită renegocierea PNRR şi instituirea unei scheme de subvenţionare a achiziţiei de camioane verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse şi zero) şi a dezvoltării infrastructurii staţiilor de alimentare aferente, arată un comunicat de presă remis Redacţiei.

Având în vedere obiectivele ambiţioase ale Pactului Verde European ("European Green Deal") şi ale Pachetului "Pregătiţi pentru 55" (Fit for 55) care vizează decarbonizarea transporturilor rutiere, este necesară o transformare semnificativă a sectorului transporturilor rutiere către vehicule cu emisii reduse şi zero, alături de măsuri de sprijin pentru păstrarea competitivităţii transportatorilor rutieri români în Europa.

Cu toate acestea, actualul Plan de Redresare şi Rezilienţă al României - PNRR nu prevede niciun element de finanţare pentru realizarea obiectivelor de decarbonizare a flotelor transportatorilor rutieri români, în timp ce la nivel european, mai multe State Membre UE acordă deja sprijin substanţial tranziţiei către un transport curat.

Reamintim că în prezent, sectorul transporturilor rutiere din România ocupă locul 3 la cross-trade şi cabotaj în UE şi locul 7 per total transport marfă în UE 27, fiind totodată cel mai mare exportator de servicii al României cu 7,66 miliarde euro în 2022.

Transportatorii rutieri au nevoie de sprijin pentru achiziţionarea camioanelor verzi, având în vedere preţurile ridicate ale acestora, care pot fi de peste 3 ori mai mari decât preţul camioanelor pe combustibili fosili. De asemenea, trebuie avut în vedere faptul că încărcarea bateriei unui camion electric este diferită de încărcarea în cazul vehiculelor electrice uşoare şi este mult mai costisitoare, vehiculele comerciale grele necesitând staţii de reîncărcare dedicate cu o putere de ieşire de minimum 350 kW, conform prevederilor Regulamentului UE pentru instalarea unei infrastructuri suficiente pentru combustibili alternativi, în curs de adoptare la nivel european, arată sursa citată.

Eficienţa tranziţiei către un transport verde este mai mare dacă se acţionează corelat, atât pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare/alimentare cât şi pentru achiziţia de vehicule electrice/CNG/LNG/ Bio LNG şi Bio CNG. În acest fel, firmele româneşti vor fi impulsionate să facă tranziţia către un transport curat pentru că vor avea predictibilitate şi stabilitate în operare.

În perspectivă, camioanele diesel vor întâmpina tot mai multe restricţii şi creşteri de costuri:

- creşterea taxelor de drum (ex: Rovinieta) - din 2026 şi România va aplica Directiva (UE) 2022/362 - introducerea unui nou sistem de taxare pe trecere şi diferenţiată pentru a încuraja utilizarea vehiculelor grele cu emisii mai reduse de CO2, astfel camioanele vor fi taxate atât pe km cât şi în funcţie de clasa EURO (principiul poluatorul plăteşte)

- creşterea impozitelor

- creşterea accizei la motorină

- interdicţia de a intra în oraşe sau diverse zone (ex Paris). Conform unui acord UE semnat în 2011, toate oraşele europene s-au angajat să aibă o logistică urbană fără CO2 până în 2030

- taxare suplimentară în caz de tranzit diverse zone

- restricţionarea traficului camioanelor clasice în anumite zone din cauza poluării, chiar şi pe secţiuni de autostradă.

La nivel european, mai multe State Membre UE acordă deja sprijin substanţial tranziţiei către un transport curat, printre care Suedia, Germania, Franţa, Belgia, Olanda, Austria, Danemarca, Italia, Spania, Portugalia, Croaţia şi Lituania.

În prezent, în România sunt înmatriculate doar 5 camioane electrice, în timp ce alte ţări au deja sute de camioane electrice pe drumurile publice - numai în Germania fiind înregistrate 829 camioane electrice noi în 2022, conform datelor ACEA.

UNTRR SOLICITÃ RENEGOCIEREA PNRR ŞI MÃSURI DE SPRIJIN PENTRU ACHIZIŢIA ŞI OPERAREA CAMIOANELOR VERZI, PRECUM ŞI PENTRU DEZVOLTAREA INFRASTRICTURII STAŢIILOR DE ALIMENTARE CU COMBUSTIBILI ALTERNATIVI

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR solicită măsuri concrete din partea Guvernului României pentru subvenţionarea achiziţiei şi operării camioanelor verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse şi zero), precum şi a dezvoltării infrastructurii aferente, prezentate în documentul de poziţie UNTRR publicat aici . Documentul de poziţie UNTRR este susţinut de Confederaţia Patronală Concordia şi a fost realizat cu consultarea producătorilor noilor vehicule comerciale verzi, operatorilor de transport rutier şi furnizorilor de combustibili alternativi.

Principalele măsuri propuse de UNTRR pentru decarbonizarea transporturilor rutiere:

- Sprijin achiziţie camioane verzi

Ø Subvenţionarea achiziţiei de vehicule grele verzi:

· Camioane electrice( > 16 tone),

· Camioane alimentate cu CNG/LNG/ Bio LNG şi Bio CNG ( > 16 tone)

· Remorci şi semiremorci frigo cu agregat full electric şi acumulatori proprii

Ø Sprijin la operarea camioanelor electrice/CNG/LNG/ Bio LNG şi Bio CNG care trebuie exceptate de la plata taxelor, impozitelor şi accizelor

· Scutire taxe de drum

· Scutire taxe intrare în oraşe

· Impozit zero pentru camioane electrice şi CNG, LNG, Bio LNG şi Bio CNG,

- Sprijin dezvoltare staţii de încărcare şi alimentare alternativi (emisii reduse şi zero)

Ø Subvenţionarea achiziţiei de staţii de alimentare cu combustibili alternativi:

· Staţii electrice de încărcare de mare putere >350 KW pentru camioane,

· Staţii de alimentare cu CNG şi LNG, Bio LNG şi Bio CNG

Ø Sprijin la operare: Simplificarea procedurilor pentru racord staţii de înaltă putere.

UNTRR salută deschiderea Ministrului Mediului, Apelor şi Pădurilor la dialog, care a avut o discuţie cu grupul de lucru UNTRR privind nevoile actuale ale industriei şi măsurile propuse de UNTRR pentru modernizarea parcului firmelor de transport rutier cu vehicule verzi pe combustibili alternativi cu emisii reduse şi zero.

Având în vedere bugetele de sute de milioane de lei alocate în luna martie 2023 pentru sprijinirea achiziţiei de autoturisme noi şi electrice prin programele Rabla Clasic şi Rabla Plus, UNTRR solicită sprijin similar şi pentru achiziţionarea de camioane electrice şi cu emisii reduse(CNG/LNG/ Bio LNG şi Bio CNG), prin alocarea în perioada următoare a unui buget de minimum 40 milioane de lei printr-un program destinat flotelor de vehicule grele verzi ale firmelor de transport rutier.

Totodată, UNTRR solicită renegocierea PNRR şi acţiuni urgente din partea Guvernului şi Parlamentului României, precum şi a Eurodeputaţilor români pentru includerea unei linii de finanţare destinate decarbonizării sectorului de transport rutier, corespunzător obiectivelor Comisiei Europene stabilite prin Pachetul "Pregătiţi pentru 55" (Fit for 55), inclusiv prin Regulamentul privind Infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR) care prevede staţii alimentare LNG, electrice şi pe hidrogen pentru camioane. Reamintim că UNTRR a solicitat încă din 2021 alocarea a 5 mld. Euro prin PNRR pentru digitalizarea şi decarbonizarea transporturilor rutiere din România, însă solicitările industriei transporturilor rutiere din România nu se regăsesc în actualul PNRR, se mai arată în comunicat.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb